Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kanskje jeg er den vanskelige? Jeg har et problem jeg trenger hjelp til å løse. Vi bor i en storby, og hadde en annonse ute på finn etter at vi bestemte oss for å leie ut 1 etg i huset der vi bor, vi bruker 2 etg, selv. Vi har leid ut en del ganger men denne gangen bestemte vi oss for at nå skulle vi ikke ha NAV klienter da vi gang på gang har leid ut til de og fått ødelagt for en del penger.

En ung jente svarer på annonsen vår, de trengte hurtig bopel og vi sa ja, De fikk dessverre nøkkelen da dette var sent på kvelden, og vi skulle reise vekk tidelig dagen etter.

Vi gjorde en avtale ( kontrakt) om innbetaling av husleie 2 dager senere, og at depositumet skulle fikses, de hadde litt problemer med å framskaffe det så de fikk 4 dager på seg.

Vi reiste og ingen penger på kontoen, det kom en mail til meg om at de ikke hadde depositum penger men at de sa at de trengte kommunal garanti. Da hadde de altså flyttet inn sammen med sine barn.

Jeg sa at de hadde 2 uker på seg.

Men ingen ting har skjedd, jeg har fått garantien men ingen husleie.

Egentlig har vi en kontrakt med 3 mnd oppsigelse men jeg angrer vettet av meg på å leid ut til de, de bråker til langt ut på kvelden snakker om 2400 og utover.

Hvor lett er det å si opp folkene som leier der. Når de akkurat har flyttet inn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Manglende husleie er et klart brudd på kontrakten. Har dere husordensregler der det fastsettes når det skal være nattero? Brudd på dette er også brudd på kontrakt.

Fremsatt en skriftlig purring på husleie med en kort (lovlig) frist og nevn at mengdene betaling innenfor fristen vil medføre oppsigelse med fullbyrdelse i hht til tvangsfullbyrdelseskoven.

Og så har du lært: nøkkel leveres samtidig som depositumkonto ordnes og første husleie betales inn.

Står det forresten i kontrakten at de skal betale kroner x i depositum og har dukket opp kommunal garanti istedet er vel dette også brudd på forutsetningene i kontrakten.

Skrevet

Som Blondie65 nevner så er brudd på kontrakten grunn nok til å få dem kastet ut.

Det jeg stusser litt over er at dere tar forholdsregler om å ikke leie ut til NAV klienter igjen (hvilket jeg kan forstå), men leier ut til noen som ikke har betalt depositum og leie på forskudd når de flytter inn? Det er jo det aller viktigste.

At de trengte bolig "hurtig" er ikke grunn nok og det at dere skal reise bort måtte dere ha endret på eller tatt innflytningen senere - utleie er en jobb og noe man må sette av tid til.

Hadde dere ingen flere som var interessert i boligen? Bor dere i et belastet område? Virker underlig at dere skal ha dårlige erfaringen gang på gang.

Jeg ville heller ha satt ned leien litt for å få flere interesserte å velge blant - det er bedre med leietakere som betaler litt mindre per måned men betaler i tide og holder leiligheten i stand.

Til neste gang, be om referanser og ikke la noen flytte uten betaling. Husk også at depositum ikke bare er en garanti for evt. skade, men også fungerer for å filtrere ut de som egentlig ikke har råd til å bo der. Om noen ikke har råd til depositum, sier det noe om deres finansielle posisjon.

Anonymous poster hash: 76e94...85c
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

§ 9-9

Du har rett til å si opp leietakerne ut fra formelle krav om hevingsrett i denne paragrafen, se § 9-9 a, da det ligger vesentlig mislighold av oppfylte krav for at leietakerne skal kunne leie hos deg, her betaling av leie og bråk.

§ 9-7 Formkrav til utleiers oppsigelse
Må være skriftlig og skal begrunnes. (Se lov for formkrav av oppsigelsen, da denne skal utformes på en spesiell måte).

Det jeg derimot er litt usikker på, er om denne loven gjelder, dersom dere ikke har skrevet noen avtale?

Skrevet

Som Blondie65 nevner så er brudd på kontrakten grunn nok til å få dem kastet ut.

Det jeg stusser litt over er at dere tar forholdsregler om å ikke leie ut til NAV klienter igjen (hvilket jeg kan forstå), men leier ut til noen som ikke har betalt depositum og leie på forskudd når de flytter inn?

Grunnen til at vi lot de flytte inn var de kom på visning kl 22 på kvelden med en liten datter klarte ikke å si nei, spes siden de skulle ordne dette mens vi var vekk, dvs depositium kontoen skulle fikses når vi kom hjem

Det er jo det aller viktigste.

At de trengte bolig "hurtig" er ikke grunn nok og det at dere skal reise bort måtte dere ha endret på eller tatt innflytningen senere - utleie er en jobb og noe man må sette av tid til.

Hadde dere ingen flere som var interessert i boligen? Bor dere i et belastet område? Virker underlig at dere skal ha dårlige erfaringen gang på gang. Boligen ligger i en bra by, ikke mye belastning, men de 4 gangene vi har leid ut har det blitt trøbbel.

Jeg ville heller ha satt ned leien litt for å få flere interesserte å velge blant - det er bedre med leietakere som betaler litt mindre per måned men betaler i tide og holder leiligheten i stand.

Til neste gang, be om referanser og ikke la noen flytte uten betaling. Husk også at depositum ikke bare er en garanti for evt. skade, men også fungerer for å filtrere ut de som egentlig ikke har råd til å bo der. Om noen ikke har råd til depositum, sier det noe om deres finansielle posisjon.

Men når man har 3 mnd oppsigelse, trenger man å si opp på noen grunn, jeg er syk så jeg orker ikke ta opp debatten med de, og jeg mistet mannen min for 2 uker siden, så jeg ønsker ikke å leie ut mer

Anonymous poster hash: a9f2e...04a

Skrevet

Her er det vel bare å begynne å skrive brev og dokumentere prosessen, med utkastelse med namsmannens velsignelse langt der i det fjerne. Ettersom leietaker har barn er hun ekstra godt beskyttet mot utkastelse....... :(

Hvordan man går frem er ikke jeg noen ekspert på, men det har blitt forklart mange ganger her i forumet tidligere. Sørg i alle fall for å gjøre alt i samråd med loven, så de ikke kan "ta deg" på noe den andre veien. Lykke til! Og sørg for å ha litt bedre tid neste gang, så du får ordnet både depositum og første husleie før leietakeren flytter inn.

Anonymous poster hash: 18a4c...62a
Skrevet

Men trenger man egentlig noen grunn til å si opp folk? Vet ikke hvorfor siste svaret mitt kom som anonym, men altså, hvis jeg ønsker å avslutte eleiforholdet kan man ikke bare si opp folk på vanlig måte?

Skrevet

Hvordan ser kontrakten din ut?

Jeg har en standardisert kontrakt fra Huseiernes Landsforbund og der har jeg krysset av for at jeg kan si dem opp dersom jeg skal bruke boligen selv, ergo er det lett å si opp leietakere.

Skrevet

husleie kontaraket sier at det er tre mnd oppsigelse men ikke mer enn det

Skrevet

Dette høres klart ut som avtalebrudd (depositum, etc)

Si at du trenger boligen til familie. Det er gyldig grunn.

Anonymous poster hash: 9be3f...850
Skrevet

Det er brudd på kontrakten, noe som tilsier at du har full rett på å kaste dem ut derfra. Ta kontakt med husleietvistutvalget, de kan hjelpe deg her.

http://www.htu.no/no/utleier

Anonymous poster hash: 662d5...c71
Skrevet

Her er det vel bare å begynne å skrive brev og dokumentere prosessen, med utkastelse med namsmannens velsignelse langt der i det fjerne. Ettersom leietaker har barn er hun ekstra godt beskyttet mot utkastelse....... :(

Hvordan man går frem er ikke jeg noen ekspert på, men det har blitt forklart mange ganger her i forumet tidligere. Sørg i alle fall for å gjøre alt i samråd med loven, så de ikke kan "ta deg" på noe den andre veien. Lykke til! Og sørg for å ha litt bedre tid neste gang, så du får ordnet både depositum og første husleie før leietakeren flytter inn.

Anonymous poster hash: 18a4c...62a

Hvor har du det fra at leietaker med barn er bedre beskyttet?

Anonymous poster hash: bd95d...5c5

Skrevet

Hvor har du det fra at leietaker med barn er bedre beskyttet?

Jeg mener at det ikke er lov å kaste ut noen med barn sålenge de ikke har et nytt sted å bo.

Men de aller fleste klarer å finne et nytt sted innen rimelig tid om de ønsker.

Jeg tror ikke loven er laget for de som ikke gidder å prøve å finne noe nytt.

Ts, jeg kjenner at jeg blir bekymret for barnet/ barna når de bråker på den måten om natten. Har du vurdert å kontakte barnevernet?

Skrevet

Jeg mener at det ikke er lov å kaste ut noen med barn sålenge de ikke har et nytt sted å bo.

Men de aller fleste klarer å finne et nytt sted innen rimelig tid om de ønsker.

Jeg tror ikke loven er laget for de som ikke gidder å prøve å finne noe nytt.

Ts, jeg kjenner at jeg blir bekymret for barnet/ barna når de bråker på den måten om natten. Har du vurdert å kontakte barnevernet?

Det stemmer ikke, men de har jo krav på nødbolig via sosialkontoret.

Enig med deg i det med å kontakte barnevernet. Terskelen for det er for høy for de fleste. Er det feil, vil jo barnevernet vurdere det.

• Liker 2
Skrevet

Vi har et vennepar som leide ut til et par med barn, men de ble kastet ut likevel, ikke noe problem

Jeg har sendt bekymringsmelding til BVT i kveld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...