Gå til innhold

Booste kondisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i en løpekonkurranse om 4 uker. Målet er ikke å vinne, men å ikke komme på sisteplass. Jeg er middels godt trent, og tar noen joggeturer i uka samt annen aktivitet som turer, sykler, litt styrke osv. Og jeg er godt over gjennomsnittelig sund. Siden folk sitter mye inne uten å trene eller jogge så kan jeg vel si at jeg er over gjennomsnittelig trent også :P

Uansett: er det noen som har tips til hvordan man kan booste løpeformen på fire uker? :-)

Anonymous poster hash: f9f7e...1e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Du vet helt sikkert at intervaller er det som øker kondisjonen og farten best på kort tid.

Du vet helt sikkert også at du må trene på det du ønsker å bli god på, slik at når du skal løpe en gitt distanse om 4 uker, så er det løping av denne distansen du må øve på.

Vi kan ikke hjelpe deg å ikke bli sist.

Vi vet ikke distanse, eller hvor fort de andre har planlagt å løpe på denne distansen, så du må bare finne ut hvor raskt du ønsker å løpe denne distansen, og så trene på det.

Alt du kan gjøre er å sette deg et mål, og håpe på at det holder til å ikke bli sist.

Anonymous poster hash: 1fe56...ee3
Skrevet

Jeg er ikke enig i at man bare bør løpe den distansen man skal løpe i konkurransen. Hvis konkurransen er fire uker unna bør man ta noen langturer, ikke bare intervalltrening.

Hvor lang en langtur bør være avhenger av din kondisjon og hvor lang konkurransen skal være. Hvor lang er den? Hvis det er snakk om halvmaraton er det kanskje ikke så realistisk å løpe lengre turer enn det på trening, men hvis det er fem eller ti kilometer kan du godt løpe noen langturer som er lengre enn det på trening.

Intervalltrening er det som gir mest økning i kondisjon på kort tid. Det som mange glemmer er at hvis man har lite grunnlag med rolig mengdetrening vil man ha dårligere utbytte av intervalltreningen enn hvis man har godt grunnlag. Videre får man gjerne en formtopp etter intervalltrening, denne varer kortere hvis man har dårlig grunnlag.

Skrevet

Takk takk!

Løypa i konkurransen er på rundt 15 kilometer. Jeg har løpt rundt 6 kilometer noen ganger i uka i et par år, pluss litt intervaller på mølle om vintrene, gåturer, litt styrke og yoga. De siste ukene har jeg løpt lenger og lenger, fra 8-12 km, og det går veldig fint. Jeg tenkte å løpe konkurranseløypa i morgen. Nivået på deltakerne i konkurransen er ikke akkurat på toppidrettsutøver nivå. Førsteplassene ligger på rundt 1 time og 10 min, med de 5 neste på rundt 1 time og 30 min. Jeg løp 10 km på ca en time for et par uker siden, og da kunne jeg godt løpt fortere. Jeg løper mest på grus, men konkurranseløypa er for det meste i skogen i kupert terreng. Jeg er spent på å se hvor lang tid jeg bruker i morgen :D Så hva med om jeg tar løypa et par ganger i uka, og kanskje en intervalløkt, og en litt kortere tur på 8-10 km i uka?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...