AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Hm...blir nesten litt mistenksom her. Neida, jeg har verdens mest ordentlige søster, så jeg spør mest av nysgjerrighet: Min søster og hennes mann var begge helt lys som barn (de er begge mørkblonde nå), og har to barn som også var helt lyse som små. Men nå har de fått en tredjemann som er langt mørkere (altså ikke sort, men mørkere enn de andre). Dere som kan litt biologi: Er det helt vanlig?Anonymous poster hash: 213ce...83a
kaprifolen Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 Ja. Barns farger baserer seg ikke bare på generasjonen over, men på gensett fra flere generasjoner. 3
Gjest Amortentia Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 Dersom de har mørke-gener i seg, så kan de få det. Foreldrene mine har mørkt hår, Men oss søkene har blondt, rødt og brunt. Så det er ikke bare foreldrene barn arver farger fra, men også flere generasjoner tilbake.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Er nr.3 enda baby? Jeg har mørkt hår selv, mannen min mellomblond, og begge våre barn ble født med masse mørkt hår! Yey, tenkte jeg, de arva min hårfarge!, men det lysnet godt til etterhvert, så nå er begge barna mellomblonde. Det er helt normalt at babyer blir født med mørkt hår for deretter å bli lysere etterhvert som de mister babyhåret. Man kan selvsagt også bli mørkere etterhvert som man blir eldre. Jeg hadde lysebrunt hår som barn, men har blitt veldig mørk nå. Har blond mor og far med nesten sort hår. Søsteren min er mye lysere enn meg(vi er helsøsken) mens halvbroren min har helt sort hår, som pappa. Anonymous poster hash: 76c15...d12 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #5 Skrevet 31. august 2014 Tredjemann er 6 mnd nå. Fortsatt en del mørkere enn søsknene, men var enda mørkere som nyfødt. Regnet jo med at det hadde en naturlig forklaring altså, men synes ikke jeg ser så ofte at lyse foreldre får mørke(re) barn.Anonymous poster hash: 213ce...83a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 Jeg og mannen er begge født med svart hår og fikk en mørkeblond sønn som nå er rødhåret Anonymous poster hash: c264b...392
Snøugla Skrevet 31. august 2014 #7 Skrevet 31. august 2014 Da jeg gikk på vgs lærte jeg at blondt hår er et recessivt gen og brunt hår et dominant gen. For at et barn skal få blondt hår, må barnet ha to recessive gener for blondt hår. For brunt hår er det tilstrekkelig med et gen for brunt og et gen for blondt hår. Dersom begge foreldrene er blonde, har de begge to gener for blondt hår og ingen for brunt. Barn av disse foreldrene skal derfor etter disse reglene ikke kunne ha brunt hår, mens to foreldre med brunt hår kan få barn med blondt hår dersom begge foreldrene er bærere av genet for brunt hår. Jeg har ingen anelse om det finnes unntak til denne regelen eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 Mamma og pappa har helt mørkt hår, nesten svart. Jeg derimot var helt lys da jeg var liten og nå er jeg mørk blond. Så ja, det er mulig at barna kan få en helt annen hårfarge enn foreldrene sineAnonymous poster hash: 76a24...7aa
Snøugla Skrevet 31. august 2014 #10 Skrevet 31. august 2014 Mamma og pappa har helt mørkt hår, nesten svart. Jeg derimot var helt lys da jeg var liten og nå er jeg mørk blond. Så ja, det er mulig at barna kan få en helt annen hårfarge enn foreldrene sineAnonymous poster hash: 76a24...7aa Jo, men dine foreldre kan være bærere av genet for blondt hår, men foreldre med blondt hår kan ikke være bærere av gener for mørkt hår.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #11 Skrevet 31. august 2014 Men altså, når det gjelder gener, så må jo det gjelde kun hvis foreldrene er blonde også i voksen alder? Veldig mange er jo helt lyse som små, men blir mørke som voksne, og da kan de jo ikle bare ha et gen for blondt hår? Og hva med de babyene som fødes mørke men blir blonde? Mener å ha hørt at hårfarge ikke styres av et enkelt gen slik som øyenfarge. Høres forsåvidt logisk ut iom at det finnes alle mulige nyanser av hårfarge...Anonymous poster hash: 213ce...83a
Britt Banditt Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Ja, det er mulig. Min mormor og morfar har seks barn. Tre av de har blondt/lysebrunt hår. De tre andre har mørkebrunt hår. Forresten vil jeg også si at om ungen bare er 6 mnd så er det stor sannsynlighet for at han/hun blir mye lysere. Min datter ble født med nesten svart hår. Da hun var seks måneder hadde hun lysebrunt hår. Nå, som fireåring, er hun nesten helt lys blond. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #13 Skrevet 31. august 2014 Da jeg gikk på vgs lærte jeg at blondt hår er et recessivt gen og brunt hår et dominant gen. For at et barn skal få blondt hår, må barnet ha to recessive gener for blondt hår. For brunt hår er det tilstrekkelig med et gen for brunt og et gen for blondt hår. Dersom begge foreldrene er blonde, har de begge to gener for blondt hår og ingen for brunt. Barn av disse foreldrene skal derfor etter disse reglene ikke kunne ha brunt hår, mens to foreldre med brunt hår kan få barn med blondt hår dersom begge foreldrene er bærere av genet for brunt hår. Jeg har ingen anelse om det finnes unntak til denne regelen eller ikke. Dette er sant når det gjelder øyefarge, men det er litt mer komplekst når det gjelder hårfarge. Det går fint an å få et mørkere barn enn begge foreldrene.Anonymous poster hash: 9fe45...34d 1
Gjest Riskjeks Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 (endret) Det er helt vanlig. Foreldrene mine og jeg har brunt hår, men mine to søsken har rødt hår. Man arver utseende fra alle forfedre, ikke bare foreldre. Det er også, som mange skriver, vanlig å bli født med mørkt hår, som gradvis faller av og erstattes med babyens virkelige hårfarge. Jeg har et barn med brunt hår og et barn med blondt hår. Den med brunt hår har hatt samme hårfarge hele tiden, men den blonde ble født med masse svart hår. Endret 31. august 2014 av Riskjeks
Ciara Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Hva vil du egentlig fram til, er du redd mor har vært utro? Husk at genetikk ikke er så enkelt som man kan tro. For eksempel skal det i følge enkel lære om øyenfarge og gener være umulig for to blåøyde foreldre å få et barn med brune øyne. Men visstnok går det an - men er veldig sjelden. Jeg ville derfor ikke tenkt så mye på dette. 1
Gjest Selfie Skrevet 1. september 2014 #16 Skrevet 1. september 2014 Det er ikke ett gen som bestemmer hårfarge eller øyefarge. Det er flere som fungerer i samspill. Derfor er det heller ingen faste regler, mange bærer gener for mørke øyne eller mørkt hår selv om de selv er lyse.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #17 Skrevet 1. september 2014 TS her. Nei, jeg lurer ikke på om min søster har vært utro nei, men ser at innlegget mitt kan forstås sånn! Jeg ble bare interessert i hvordan biologien virker her iom at jeg ikke har sett det så ofte! Anonymous poster hash: 213ce...83a
Umuriel Skrevet 1. september 2014 #18 Skrevet 1. september 2014 Vi er begge mørke og har fått et mørkt og et lyst barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå