lillemeg90 Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Har vert delvis sykemeldt en periode nå og vurderer å prøve 100% igjen fra neste uke. Men hva skjer om det ikke går og jeg må ha høyere sykemeldingsprosent? Altså jeg vet at man må vente en stund før man kan ta ut egenmelding, men er det slik med sykemelding også?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Nei, du lan gå alt fra noen timer til noen dager på jobb og få ny sykemelding, dersom du ikke klarer å være i arbeid. Men sykepengerettigheter har du bare i ett år. Anonymous poster hash: 9ac00...0a0
petterm Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 Hvis du er usikker på om du klarer 100% så kan du jo prøve en mellomting? Har du f.eks. vært sykemeldt 50% kan du gi beskjed at du ønsker å prøve å jobbe 80%. Noen arbeidsgivere betaler sykepenger kun de første 2 ukene når man er syk, og så betaler NAV etter det. Da er det viktig at NAV får beskjed snarest, sånn at de får korrigert utbetalingen for sept. Du kan alltid jobbe mer enn det står på sykemeldingen, bare tallene blir korrigert hos NAV og arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Hvis du er usikker på om du klarer 100% så kan du jo prøve en mellomting? Har du f.eks. vært sykemeldt 50% kan du gi beskjed at du ønsker å prøve å jobbe 80%. Noen arbeidsgivere betaler sykepenger kun de første 2 ukene når man er syk, og så betaler NAV etter det. Da er det viktig at NAV får beskjed snarest, sånn at de får korrigert utbetalingen for sept. Du kan alltid jobbe mer enn det står på sykemeldingen, bare tallene blir korrigert hos NAV og arbeidsgiver. Dette gjelder vel alle arbeidsgivere. Noen betaler for mindre enn de første 16 dagene (svangerskap, kronisk sykdom o.l. som allerede er nedfelt i lovverket), men ingen arbeidsgivere må betale mer enn de første 16 dagene. Anonymous poster hash: af726...df2
Gjest Blondie65 Skrevet 31. august 2014 #5 Skrevet 31. august 2014 Noen arbeidsgivere betaler hele sykemeldingsperioden over lønnslippen og krever refusjon hos NAV - andre betaler kun de første lovpålagte 16 dagene som er arbeidsgiverperioden (ikke refunderbar). Personlig synes jeg det er bedre å prøve seg i 60-70-80 % stilling enn å gå direkte til 100 % nettopp på grunn av at arbeidsgiver må ut i en ny 16 dagers arbeidsgiverperiode hvis man går ut i sykemelding igjen etter kort tid.
Gjest Nori Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 (endret) Er det mindre enn 16 dager mellom sykemeldingene må ikke arbeidsgiver betale for ny arbeidsgiverperiode. Endret 31. august 2014 av Nori
Muscae Skrevet 31. august 2014 #7 Skrevet 31. august 2014 Fastlegen din kan søke om fritak fra arbeidsgiverperioden, da slipper arbeidsgiver å betale noe, om du må sykemeldes lenger. Tror han må søke til NAV, som du uansett skal ha en dialog med når du har vært sykemeldt lenge. Du får ta det opp med fastlegen din.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #8 Skrevet 31. august 2014 Fastlegen din kan søke om fritak fra arbeidsgiverperioden, da slipper arbeidsgiver å betale noe, om du må sykemeldes lenger. Tror han må søke til NAV, som du uansett skal ha en dialog med når du har vært sykemeldt lenge. Du får ta det opp med fastlegen din. For å få denne ordningen må man ha en kronisk sykdom. Eller en sykemeldingsgrunn som kommer tilbake med ujevnemellomrom over tid.Anonymous poster hash: 9ac00...0a0
Muscae Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 For å få denne ordningen må man ha en kronisk sykdom. Eller en sykemeldingsgrunn som kommer tilbake med ujevnemellomrom over tid.Anonymous poster hash: 9ac00...0a0 Jeg har ingen av delene, men jeg fikk det da jeg skulle begynne i 100% jobb etter mange måneder med full og gradert sykemelding. Dette var i februar, aner ikke om jeg har det fortsatt, eller om det bare var i en overgangsfase.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #10 Skrevet 31. august 2014 Jeg har ingen av delene, men jeg fikk det da jeg skulle begynne i 100% jobb etter mange måneder med full og gradert sykemelding. Dette var i februar, aner ikke om jeg har det fortsatt, eller om det bare var i en overgangsfase. Det står i vedtaket ditt, som du kan få opplyst av NAV. Du har 248 sykedager til disposisjon. Gradert eller ikke er irrelevant ift antall dager, men arbeidsgiverperioden (e) er ikke med i regnestykket. Kun fra dag 17,-Anonymous poster hash: 169eb...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå