Gå til innhold

Selge bolig. Hva koster megler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal (mest sannsynlig) selge eneboligen vår kommende sommer. Tipper vi vil kunne få ca 4 mill for den dersom markedet holder seg stabilt.

Er det noen som har solgt for omtrent samme pris og husker hva megleren kostet??

Anonymous poster hash: 0bf94...478
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pris på megler varierer etter hvor i landet salgsobjektet befinner seg.

Ofrhør deg med noen lokale meglere du kan tenke deg å bruke, og sammenlign pris og imøtekommenhet.

Kan og være lurt å gå på noen visninger og vurdere en meglers innsats på stedet.

Anonymous poster hash: 8b7bb...595

Skrevet

Takk for svar. Vi kommer nok til å ta kontakt med forskjellige meglerkontorer etterhvert. Men kunne vært greit å vite om det er snakk om 100 000 eller 300 000 liksom.. Jeg har ikke peiling :sjokkert:

Anonymous poster hash: 0bf94...478
Skrevet

Foreldrene mine hadde akkurat kontakt med en megler, han skulle ha 85000 for å selge et 1,5-2 mill objekt. Bergen.

Anonymous poster hash: b9e80...e26
Skrevet

De fleste meglere har prisoversikt over hvor mye de forskjellige tjeneste koster og hvor mange % de tar. Jeg brukte en stund å sjekke endel meglere før jeg skulle selge min leilighet. Prisen varierte voldsomt.

Skrevet

Helt sykt egentlig at de skal ha provisjon, og ikke bare en timepris.

Skrevet

Foreldrene mine hadde akkurat kontakt med en megler, han skulle ha 85000 for å selge et 1,5-2 mill objekt. Bergen.

Anonymous poster hash: b9e80...e26

åherregud, har et hus i bergen som er verd ca. det samme kanskje 1,8 og at de skal ha så mye for det er helt sykt.. Har vurdert og selge huset, men har lyst og prøve å selge det selv.

Anonymous poster hash: cd3df...e10

Skrevet

Helt sykt egentlig at de skal ha provisjon, og ikke bare en timepris.

Om megleren klarer å få fart i budrunden og når ut til kjøperene, så vil både selger og megler tjene på det. Og det er jo bare fint.

Nå skal det sies at dette varierer fra sted til sted og at man kan prute på meglertjenester også. Kanskje ikke på provisjonen, men man kan prøve å få mest mulig inkludert. F.eks ekstra visninger, flere annonser osv.

Anonymous poster hash: d9c01...d8f

Skrevet

Det er mange meglere som er ubrukelige. Du burde sjekker nøye rundt for og finne en megler som er god og ikke tar alt for mye.

Anonymous poster hash: 3ab87...60b
Skrevet

de tar fittemye for å gjøre så lite som mulig. minst 100 000 tar de uavhengig om du får solgt til takst eller under.

Anonymous poster hash: 78bc4...3f0
Skrevet

Boligprsis 1 500 000 kr

større by i Akershus

megleren kotet meg 80 000 kr

Anonymous poster hash: 9fae9...166
Gjest Vinglasset
Skrevet

Sjekk nøye hvilken megler du ønsker å bruke. Forhør deg med andre som har solgt i samme by.

Husk å prute på prisen - i dag er det nesten forventet.

For noen år siden betalte jeg 150.000 til megler da jeg solgte et hus til 7 millioner.

Gjest Magdalene
Skrevet

Solgte akkurat hus for rundt 5 mill.

Hadde avtalt pris på forhånd med megler, og med ekstra opptrykk og prospekter, og ekstra visning kom det på ca 90000.

Det er viktig å hente inn flere tilbud, og presse de litt. De fleste har ganske mye å gå på.

Skrevet

Skulle selge fritidsbolig til verdi 950.000. Megler skulle ha 70.000.

Anonymous poster hash: 79fb7...25c
Skrevet

Går an å selge uten megler, men klart mer jobb for seg selv.

Anonymous poster hash: 422d3...fb7
Skrevet

Du burde kunne få en megler som tar 1- 1,5 % av salgsprisen. Men vær oppmerksom på typiske ekstrautgifter: Fotograf, takstmann, grunngebyrer, visningsgebyr. Jeg ville tenkt at det koster i undrkant av 100 000 å selge en bolig i den prisklassen.

Skrevet

Jeg har solgt 2 leiligheter i oslo, begge til ca 2,5 mill og meglerkostnad kom på ca 80 000 per leilighet. Det er endel billigere andre steder i landet.

Men det viktigste er hvordan megleren jobber, hun jeg har brukt begge gangene står virkelig på og gjør masse ekstra. Og begge leilighetene ble solgt med en gang til en god pris. Jeg har også hatt opplevelser med skikkelig dårlige meglere. Jeg fant nylig et hus jeg vurderte å kjøpe, men det måtte flere mail og en uke(!!) før jeg fikk svar fra megleren, og da svarte han på noen helt annet enn det jeg lurte på. Ikke rart det huset har ligget ute lenge.

Så det viktigste er at du velger en megler som du får er godt inntrykk av og som kan vise til gode referanser fra tidligere salg, og ikke nødvendigvis den billigste.

• Liker 2
Skrevet

Drammen, 4,5 mill enebolig med utleie, 120.000kr. En av de dyrere meglerne.

Anonymous poster hash: f5c7a...641

Skrevet

Det koster mer å selge en enebolig enn en leilighet, og det kan være verd å finne en eiendomsmekler for er jurist, og ikke bare har en bachelor fra BI. Med enebolig er det litt mer komplisert...

Anonymous poster hash: 615a4...391
  • Liker 1
Skrevet

Vi betaler 90.000 nå for å selge bolig på ca. 2.500.000. Det er mange ulike meglere, og prisoppsett. Noen bruker provisjon og fastpris, noen bruker timepris, og hos noen kan du velge.. Mye penger blir det uansett, men er greit å huske at en del av disse pengene går til takst, annonse i avis og på nett, fotograf, og betaling for å innhente opplysninger fra kommune og andre steder. Ikke alt går til meglerfirmaet med andre ord. Kjipe penger, men om man velger å gjøre det selv går det penger ut til takstmann, fotograf ?, lage prospekt, innhenting av opplysninger, samt advokat. Og ikke minst alle timene en selv må legge ned i arbeid...

Anonymous poster hash: 6dd6f...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...