Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #1 Del Skrevet 5. juli 2004 Vi vurderer å dra dit om ca. et par uker (har ikke bestilt ennå). Har lest litt om stedet, men finner ikke så mye ang. prisnivå. Middag med vin/øl? Drinker på en bar? Ser det heller ikke er lov til å bringe medbragt mat/drikke på hotellene..? Er det noen som følger dette? Noen som vet hvordan klimaet er der nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 5. juli 2004 #2 Del Skrevet 5. juli 2004 Anbefales på det varmeste! Det er bare helt :hjerter2: Jeg var der i februar og temperaturen var perfekt da, men jeg tror det blir for varmt å reise dit nå. Temperaturen der er best på høsten + jan-feb-mars Vi ble fortalt at det kunne være grusomt om sommeren, og de fastboende fortalte at de badet hver halvtime for å utstå varmen. Kunne bli opp mot 50 gader og vindstille.. MEN stedet er bare helt fantastisk, selv om det er mye turisme. (særlig russere) Prisnivået er lavt. Faktisk verdens billigste sted å reise til akkurat nå. (i følge VG) Fant det til deg: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=231332Håper jeg fikk det til, har aldri prøvd før.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #3 Del Skrevet 5. juli 2004 Prisnivået er nok mye høyere i Sharm el Sheikh enn i egypt generelt. Pga turisme. Var i egypt for snart 20 år siden. I april. Da var det nydelig temperatur. Bodde bla i stråhytte i Dahab som også er på Sinaihalvøya. Jeg likte Dahab kjempegodt. Den gang var det en "hippielandsby" på stranda. Nesten som fra filmen "the beach". Du må ta med, eller leie snorkel og dykkemaske + svømmeføtter. Eller dykkerutstyr hvis du kan dykke. De fleste attraksjonene finnes under havets overflate. Det finnes hai i området, men så vidt jeg vet har det ikke vært haiangrep der de siste årene. Korallene finnes rett utenfor Sharm el Sheikh. Du trenger ikke båt. Ulempen med å dra på denne varme tiden er jo at dere sannsynligvis ikke orker å reise rundt. Uansett er det ikke så mange attraksjoner på Sinaihalvøya. Reiste til St Katarinaklosteret. Fin utsikt fra fjellet i soloppgang. Men sikkert alt for varmt midt på sommeren. Det er laaangt til Kairo og Luxor. Vi var der i flere uker. Leide også en felukka i Aswan og seilte på Nilen nesten helt opp til Luxor. Tok 3-4 dager. Overnattet under åpen himmel på dekk. Fikk minst 40 moskitostikk...og tok ikke malariatablettene mine! Var også på ridetur i ørkenen ved pyramidene (Giza). Nydelige og spreke araberhester. Rideturen gikk i raskt tempo, mye galopp, inn til noen pyramider lenger inn i ørkenen. Der var vi de eneste turistene (3 jenter + en ung egyptisk gutt som var vår guide). Tror dette er mitt beste minne derfra. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #4 Del Skrevet 6. juli 2004 er også litt lysten på å ta turen dit men jeg synes det er så mange som er negative til dette stedet. ingen har lissom et eneste godt ord å si om det! nesten slik som tyrkia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orca72 Skrevet 6. juli 2004 #5 Del Skrevet 6. juli 2004 er også litt lysten på å ta turen dit men jeg synes det er så mange som er negative til dette stedet. ingen har lissom et eneste godt ord å si om det! nesten slik som tyrkia. Kommer an på hva du skal! Sharm og Hurghada tiltrekker først og fremst dykkere/snorklere. Jeg har vært begge steder og er glad jeg tilbragte store deler av tiden under vann, synes ikke det var stort å oppleve ellers. Er det kultur du er ute etter er Kairo og Luxor målet. Fantastisk å oppleve Kongenes dal, pyramider og templer du har hørt om hele livet (og hvis du som meg hadde en periode hvor du leste slike "damebøker" handlet mange av dem om barnepiker som ble med herren til utgravinger i Egypt... ). Jeg har også vært flere ganger i Tyrkia og har mange gode minner derfra. Jeg tror du får mange negative kommentarer på Tyrkia fordi det i mange år har vært politisk ukorrekt å reise dit. Kan ikke tenke meg at folk som kjenner landet ikke kan bli fasinert av kultur, historie, tradisjoner mm. Så - skal du dykke, reis til Sharm. Skal du ha uteliv, kultur og "vanlig sydentur" reis et annet sted, gjerne Tyrkia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi var kun 1 uke, men det føltes som 1 måned utifra de opplevelsene vi hadde. Det var helt fantastisk. Jeg anbefaler alle å reise dit. Ja, vi snorklet også. Godt jeg ikke kom på at det var hai. Vi ville også dra opp Nilen, men fikk ikke tid. Reiste også til Dahab sammen med Max, en lokal guide som vi hadde flere turer med. Det var spesielt med turen gjennom ørkenen. Vi stoppet i en oase hvor det var flere beduiner som tok imot oss. Ble servert te og satt oss på puter. Plutselig så jeg ei jente blandt dem, ca. 16-19 år. Hun kom og pratet med Max på engelsk. Spurte om han visste når det kunne komme busser osv. Hun hadde langt mørkt hår. Alt var i en floke, og hun så veldig skitten ut. Han tok henne med til Dahab der vi skulle. Hun spurte forsiktig om vi hadde vann, og fikk en flaske som hun grådig drakk av. Da Max sa hun kunne beholde den, takket hun veldig. Jeg spurte hvor hun var i fra, og hun svarte Israel. Max spurte hvordan hun hadde kommet seg hit, og hun sa hun hadde gått i 3 dager. Han sa det var ikke mulig i ørkenen, ingen kunne det. Da bare smilte hun svakt, som om hun ikke orket å diskutere. "Samme hva han trodde liksom." Hun hadde en ryggsekk med seg, og tok opp et hvitt plastrør. Plutselig begynte hun å spille på det. Hun hadde laget en fløyte av det, og det hun spilte var vakkert. Som en lengsel, vemodig. Hun bare satt der i sin egen verden, og spilte det mest nydelige jeg har hørt på lenge. Det rørte meg langt inni hjertet. Jeg vet ikke hvorfor, men det føltes som hun snakket, som om hun fortalte sin historie til oss med sitt plastrør. Og der satt vi alle, inni en liten jeep. Hun, meg og min mor, og 3 russiske jenter. Det var helt surrealistisk. Vi ble kjent med en mann i gamlebyen.Han satt i en liten butikk, og kunne aldri glemme sin eneste kjærlighet. De var veldig forelsket, men fikk ikke gifte seg, fordi han ikke hadde nok penger. Hun var nå gift med en annen. (Der må de betale for å gifte seg.) Jeg traff en TV-programleder fra Kairo som var på ferie. En vakker ung gutt som holdt meg i hånden mens vi snorklet. Vi bare fløt i vannet, og fisker av alle farger svømte rundt oss. Vi ble med noen russere i båt (haiket) til en annen båt. Drakk wiscky kl. 09.00 om morgenen. Der var det bursdagsfeiring.... Jeg har aldri opplevd lignende ting, så sterke opplevelser. Og Egypterne var et folkeslag med mye varme, humor og veldig følsomme. Jeg har falt pladask, og jeg vil tilbake.... Har lyst å reise dit gjest reiste. Hadde jeg bare hatt penger nå....Derfor jeg spiller lotto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #7 Del Skrevet 6. juli 2004 Takker så masse for svar! Det frister veldig å reise dit, men det var dette med varmen da... Hvordan gjorde dere det med visum? Fikk dere ordnet det der nese? Får se litt mer om jeg finner noe annet interessant og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #8 Del Skrevet 6. juli 2004 Fikk dere ordnet det der nese? Mente der nede... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #9 Del Skrevet 6. juli 2004 Rakel: Så artig å lese om opplevelsene dine! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #10 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi var i Sharm i juli for 2 år siden. Jeg synes det var varmt, men ikke FOR varmt! Var ca 40 grader tror jeg, og ja, vi badet en del.... Men vi tåler en del varme, så det er vel litt hva en takler tror jeg En tur til Kairo tok 6 timer med buss, og var vell verdt det. Bla pyramidene og det egyptiske museet var helt fantastisk. Mye vakkert under vann, så det er vel kanskje helt ok om det er litt varmt kanskje Sharm er veldig turistifisert, så du finner mange amerikanske matkjeder der, bla MCDonalds, KFC, Hard Rock Cafe etc. Den egyptiske maten er ikke så veldig mye å skryte av, men med et rikt utvalg av andre restauranter, så går en ikke akkurat sulten. Anbefales på det varmeste! Visum ordnes på flyet eller på flyplassen i Egypt. Koster 20 USD mener jeg å huske. Du trenger det bla for å dra til Kairo og til Ras Mohammed (tror det er det den heter, den nationalparken under vann.....). Men for å bare oppholde deg i Sharm + tur til Sinaifjellet, så trenger du ikke visum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #11 Del Skrevet 6. juli 2004 Husker dere hva dere betalte for -middag? -vin på restaurant? -vin på super`n? -mat på strandrestaurantene? -ja, egentlig det meste er jeg interessert i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #12 Del Skrevet 7. juli 2004 Rakel: Så artig å lese om opplevelsene dine! :-) Takk. Det var kjekt å høre. Jeg ble nok litt revet med her. :-) :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Rakel Skrevet 7. juli 2004 #13 Del Skrevet 7. juli 2004 Rakel: Så artig å lese om opplevelsene dine! :-) Takk. Det var kjekt å høre. Jeg ble nok litt revet med her. :-) :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 7. juli 2004 #14 Del Skrevet 7. juli 2004 Var der for 2 år siden og det var vel ganske billig om jeg ikke husker feil. Det kan virkelig anbefales. Jeg var der i august måned og da var det ca 43 grader hver dag. I overkant varmt, men det var visst mye varmere enn vanlig akkurat da vi var der. Visum ordnes på flyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå