Gå til innhold

Supermat, trenger sårt et nytt liv

Anbefalte innlegg

Gjest princess123
Skrevet

Hei!

Jeg er ei vanlig jente på 20 år, som innser at kroppen trenger en helforandring.

Jeg har alltid vært litt usunn, for selv om pappa (som er idrettsutøver og drittsprek) alltid har laget supersunn og god mat fra bunnen, har jeg kost meg med is, sjokolade, potetgull osv nesten hver dag. Og det har gått fint i mange år, da jeg var i mye fysisk aktivitet når jeg var yngre. Når jeg har blitt eldre har jeg sitti mer på rumpa, og forbrenningen er ikke den samme. Nå klarer jeg meg nesten ikke en dag uten snacks, og føler meg så utrolig patetisk hver gang jeg spiser meg kvalm av brownies foran et søppelprogram på tv. Jeg har lav selvtillit og ønsker å få finere kropp igjen, men klarer aldri å holde treningen igang og kostholdet bra i mer enn en uke.. Jeg har lite energi, og våkner opp trøtt og sliten hver dag til tross for at jeg sover 8-9 timer hver natt. Jeg har også begynt å skippe ganske mange forelesninger, og nå går ikke dette lenger. Jeg er jo 20, jeg skal jo ha sprettrumpe og masse energi osv osv!!

Jeg ønsker å begynne med supermat og økologiske grønnsaker og råvarer, hele den pakka der- men jeg vet ingenting!! Har noen tips for å komme igang, og litt kjapp info om supermat, samt gode oppskrifter? Hvor får man i det hele tatt kjøpt sånt? Jeg lurer også veldig på om det er veldig dyrt, da jeg er student som bor med kjæresten og ikke har masse penger å strø rundt meg.

Målene mine med dette er mange.

- En ting er å gå ned i vekt å stramme meg opp. Jeg er ikke tykk, men jeg begynner å bli dvask. Gnisselår, strekkmerker, og gravidmage.

- Få mer energi. Ha overskudd og føle meg fresh

- Få i meg masse sunne vitaminer og næringsstoffer

- Få finere hud, sunnere hår osv.

Hvis noen er i samme båt som meg så skrik ut!! Jeg har så lyst til dette, samtidig må jeg innrømme at jeg mister fort motivasjon når jeg ikke ser resultater fort osv. Fint å ha noen man kan motivere og bli motivert av!! :-) :-)

Til slutt må jeg beklage at jeg formulerer meg rotete. Jeg har bare så masse ideer nå en lørdagskveld som jeg er redd skal forsvinne søndag morgen. Må få alt ut på papiret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supermat kan være så mye da, et kjapt Google søk og du finner ut alt som kan gå under kategorien Supermat. Det er ikke bare chiafrø, gojibær og den slags mat, men også "vanlige" råvarer som egg, laks, blåbær, avokado, spinat, brokkoli osv.

Skrevet

Supermat er en pussig betegnelse. Det høres ut som det er veldig bra saker, men det altså bare tørka grønnsaker av forskjellige slag.

NRKs serie Folkeopplysningen har laget et program om supermat, der de viser at det i stor grad er placeboeffekt: http://www.nrk.no/viten/lurte-bloggere-med-kal-1.11888506

Du blir minst like sunn om du spiser vanlig frukt og grønnsaker. Det er ikke vanskelig å oppnå målene dine om å gå litt ned i vekt, stramme deg opp litt og få mer overskudd. Det kan du klare ved å mosjonere hver dag (det betyr ikke nødvendigvis trening, men å røre seg hver dag), bedrive en eller annen form for trening, det enkleste er å gjøre noe du liker, og ha en jevn døgnrytme og få nok søvn. Å snu døgnet opp ned hver helg er en sikker oppskrift på å føle seg slapp og uten overskudd.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Om målet er en frisk, sterk og slank kropp så trenger du 2 ting.

Rett mat og nok mat som gir deg overskudd og energi.

Trening og aktivtet som gjør at du forbrenner fett og som vil gi deg em mer fit kropp.

Du trenger ikke dyr "supermat" for å oppnå dette. Du trenger et balansert kosthold med rett balanse mellom proteiner, fett og trege karbohydrater.

Kylling, fisk, karbonadedeig, egg etc, nøtter, kokosolje, avokado etc, søtpotet, bønner, kikerter, linser etc.

Alt dette er rimelige matvarer som gir deg nok næring og et mer stabilt blodsukker.

ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter.

• Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Om målet er en frisk, sterk og slank kropp så trenger du 2 ting.

Rett mat og nok mat som gir deg overskudd og energi.

Trening og aktivtet som gjør at du forbrenner fett og som vil gi deg em mer fit kropp.

Du trenger ikke dyr "supermat" for å oppnå dette. Du trenger et balansert kosthold med rett balanse mellom proteiner, fett og trege karbohydrater.

Kylling, fisk, karbonadedeig, egg etc, nøtter, kokosolje, avokado etc, søtpotet, bønner, kikerter, linser etc.

Alt dette er rimelige matvarer som gir deg nok næring og et mer stabilt blodsukker.

ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter.

Nå er jo ikke jeg TS, men jeg har sett at du har lenket til ingridsblogg.no flere ganger, så jeg måtte sjekke den ut. For å være helt ærlig er jeg litt skuffet over de oppskriftene, jeg. Det finnes da andre blogger med mye bedre lavkarbooppskrifter enn det der?

Skrevet

Ikke gap over for mye (både i bokstavelig og overført betydning) - det er lett å miste motet og gnisten når nyhetens interesse har lagt seg og man ikke orker å følge opp et strengt regime. Og man trenger ikke spise "supersunt" og være "supersunn" heller (hva nå det måtte bety), det er nok for de fleste som ikke er toppidrettsutøvere å spise passe sunn og vanlig mat til hverdags, begrense utskeielsene til helger og bursdager, og trene eller mosjonere i et tempo som passer den enkeltes lynne og livssituasjon.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg spurt faren min om hjelp! Hvis han har den erfaringen med trening og mat som du sier så finnes det ikke en bedre kilde å gå til!

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Nå er jo ikke jeg TS, men jeg har sett at du har lenket til ingridsblogg.no flere ganger, så jeg måtte sjekke den ut. For å være helt ærlig er jeg litt skuffet over de oppskriftene, jeg. Det finnes da andre blogger med mye bedre lavkarbooppskrifter enn det der?

Er sikkert mange andre. Jeg liker den siden da den har mye "grunnoppskrifter". Ellers googler jeg etter mye inspirasjon :)

Skrevet

Ikke gap over for mye (både i bokstavelig og overført betydning) - det er lett å miste motet og gnisten når nyhetens interesse har lagt seg og man ikke orker å følge opp et strengt regime. Og man trenger ikke spise "supersunt" og være "supersunn" heller (hva nå det måtte bety), det er nok for de fleste som ikke er toppidrettsutøvere å spise passe sunn og vanlig mat til hverdags, begrense utskeielsene til helger og bursdager, og trene eller mosjonere i et tempo som passer den enkeltes lynne og livssituasjon.

Godt poeng fra Pringle her. Sett deg overkommelige mål. For eksempel at uke 1, skal du komme deg ut og gå tur tre ganger, du skal bare spise godis tre dager, eller noe sånt. Så gjennomfører du det, føler deg superflink, også blir du enda flinkere uka etter.

• Liker 3
Gjest princess123
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg spurt faren min om hjelp! Hvis han har den erfaringen med trening og mat som du sier så finnes det ikke en bedre kilde å gå til!

Du har et godt poeng der! Jeg bor 50 mil unna siden jeg har flyttet bort for å studere. I tillegg så hater han alt som hvetegress og sukrin og light produkter, han tror på ordentlig heilnorsk mat haha. Noe som jo er bra, men han syns at "slankemat" bare er tull, men jeg tror kanskje at kroppen min trenger en kickstart for så å gå over til det kostholdet som han mener er bra.

Med treningen har jeg vært relativt flink (har vært syk så har bare trent en gang denne uken, som var idag), og med usunt har jeg skeiet litt ut en gang men det syns jeg er greit. Har forresten lov til å spise litt sånt fredager og lørdager. Vurderer å bare ha det på lørdager... Tuusen takk for alle tips! Var litt desperat når jeg skrev dette her etter et par øl og en pose chips, men jeg er faktisk ikke feit, jeg bare føler meg det, hahah. Er 165 og veier 60 kg..

• Liker 1
Skrevet

Du har et godt poeng der! Jeg bor 50 mil unna siden jeg har flyttet bort for å studere. I tillegg så hater han alt som hvetegress og sukrin og light produkter, han tror på ordentlig heilnorsk mat haha. Noe som jo er bra, men han syns at "slankemat" bare er tull, men jeg tror kanskje at kroppen min trenger en kickstart for så å gå over til det kostholdet som han mener er bra.

Med treningen har jeg vært relativt flink (har vært syk så har bare trent en gang denne uken, som var idag), og med usunt har jeg skeiet litt ut en gang men det syns jeg er greit. Har forresten lov til å spise litt sånt fredager og lørdager. Vurderer å bare ha det på lørdager... Tuusen takk for alle tips! Var litt desperat når jeg skrev dette her etter et par øl og en pose chips, men jeg er faktisk ikke feit, jeg bare føler meg det, hahah. Er 165 og veier 60 kg..

165 og 60 kg er ikke tykk da! Hallo, du er nok kjempefin, bare ser det ikke selv. Jeg slet med det samme på ungdomsskolen og etter en stund lurte slekten på om jeg var syk for rumpen min var helt borte.

Men av og til kan slike kickstarter ødelegge litt også, fordi hvis du først slutter så vil jo kroppen merke det også. Jeg har også veldig troen på helnorsk mat, spesielt nå på høsten! Så og si alle grønnsaker i butikkene er nå norske. Så begynn med noe enkelt som grønnsakssupper, gulrotsupper, tomatsupper, det er så godt med hjemmelagde supper, spesielt blomkålsuppe, den er så god og kremet =)

Helnorsk mat er jo egentlig veldig "slank"mat, vi har jo egentlig ikke mye fett i den tradisjonelle norske kosten. Mye grønnsaker og fint kjøtt, det er bare det at mange peiser på med salt, butikkjøpte krydderblandinger og kjøttdeiger med "litt" for høyt fett- og saltinnhold.

Men hør med faren din om han har noen begynnertips bare for å komme i gang, jeg tror han vil synes det er kjempegøy at han kan hjelpe deg med det.

Og hvis du skal kjøpe en bok med oppskrifter, ikke kjøp en med avanserte ingredienser og masse vås, Ingid Espelid Hovig har mange enkle og gode bøker med masse oppskrifter i. Jeg har en som heter "365 middager" eller noe sånt, der er det alt fra salater til flotte middager.

Lykke til, jeg har troen på deg! Men jeg har selv vært der du er, bare at jeg begynte litt feil med myyye trening og veldig lite mat, rett og slett fordi jeg ikke tenkte over det, ble for travel...

Skrevet

Folk hadde hatt det mye bedre med seg selv, og de ikke oppfattet mat som en slags "kur". Mat er ikke medisin, det er mat. Du er ikke syk, og det er ikke noe du skal fikse. Bare endre litt på. Bruk litt mer tid og tolmodighet, så klarer du å lage deg god og sunn mat, og ikke minst gode langvarige matvaner.

Anonymous poster hash: 0fb07...314

Skrevet

Og, ja. Snakk med faren din, la han lære deg å lage mat.

Anonymous poster hash: 0fb07...314
Skrevet

Supermat finnes. Det er bare at supermat ikke er noe spesielt. Det er den vanlige uprosesserte maten i riktige mengder.

Flere og flere studier viser dessuten at mat som tilfører gunstige bakterier til tarmfloraen kan være helsefremmende - dog i konteksten at den i utgangspunktet er dårligere enn optimalt. Fermenterte grønnsaker er derfor å betrakte som supermat. Selv om det er helt vanlig mat.

I tillegg er ting som (spesielt) eggeplomme, kjøtt, og stortsett alle grønnsaker å regne for supermat.

Innmat er også en glemt kilde til stortsett all mikronæringstoffene du trenger. Lever, hjerte, osv. En bør kanskje også ha i baktankene at dyr høyt i næringskjeden akkumulerer fettløselige giftstoffer i leveren selv om de er ville eller økologiske. Det er derfor ikke nødvendigvis slik at mer er bedre når det gjelder innmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...