AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Ungen min på snart 16 drikker litt(rusbrus). Dette synes jeg er greit, fordi hun er ganske fornuftig og vi er ærlige med hverandre. I tillegg så synes jeg faktisk at det å "holde" seg til man er 16 og har begynt på vgs er bra til å være dagens samfunn. men hva tenker dere? Anonymous poster hash: fa5c1...ae6
minister-mio Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 jeg hadde ikke vært komfortabel med det 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Det er forsåvidt ikke "greit" da det er 18 års grense på alt under 22% i Norge. Det er jo et lovbrudd. Men igjen, hva skal man gjøre når kulturen vår er slik at de fleste drikker i mange år før de er 18? Anonymous poster hash: 60d9c...7ad
SardintrollReturns Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Greit om hun drikker dette hjemme, men du vet aldri hva mer hun kan drikke etter å ha drukket "litt" om hun tar med seg et par flasker på fest, f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 De som er mindreårige å drikker, drikker det dem får lov til i tillegg til det dem ellers ville ha drukket. DVS at dem drikker mer enn sine venner da dem drikker det dem har "lov" til i tillegg til alt det andre. Så nei mine får ikke lov fra hjemmet! Anonymous poster hash: ac11c...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Herregud jeg blir helt fra meg, jeg har mange venner som ikke fikk lov til å drikke og det resulterte i at de ikke turde å gå hjem og gjerne sov over hos MENN på rundt 20 når vi gikk på ungdomsskolen. Disse stakk oss gjerne av, uten å si hvor de gikk og ikke å ta telefonen, det har også hendt at politiet kom på festen for å hente dem. Mens jeg som fikk lov til å drikke fra en alder har alltid hatt kontroll på hvor mye jeg drikker, itillegg tør jeg å gå hjem og ringe mamma om det er noe. jeg synes synd i barna og evt. dere som lar barna deres gå en helt annen vei. Synes det er bra at du TS gjør det. Anonymous poster hash: 78436...996 11
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Greit. Anonymous poster hash: 31926...ef8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 Det er forsåvidt ikke "greit" da det er 18 års grense på alt under 22% i Norge. Det er jo et lovbrudd. Men igjen, hva skal man gjøre når kulturen vår er slik at de fleste drikker i mange år før de er 18? Anonymous poster hash: 60d9c...7ad Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Men det er ikke lov til å selge eller gi alkohol til folk under 18. Anonymous poster hash: 5a787...c1a 4
Lunaire Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 (endret) Herregud jeg blir helt fra meg, jeg har mange venner som ikke fikk lov til å drikke og det resulterte i at de ikke turde å gå hjem og gjerne sov over hos MENN på rundt 20 når vi gikk på ungdomsskolen. Disse stakk oss gjerne av, uten å si hvor de gikk og ikke å ta telefonen, det har også hendt at politiet kom på festen for å hente dem. Mens jeg som fikk lov til å drikke fra en alder har alltid hatt kontroll på hvor mye jeg drikker, itillegg tør jeg å gå hjem og ringe mamma om det er noe. jeg synes synd i barna og evt. dere som lar barna deres gå en helt annen vei. Synes det er bra at du TS gjør det. Anonymous poster hash: 78436...996 Jeg er et eksempel på en av disse vennene. Sovet både i grøftekanter og hos folk jeg aldri ville hatt omgang med i edru tilstand. Ikke pokker om jeg ringte hjem, uansett hvor desperat og alene jeg følte meg. De venninnene som fikk med seg drikke hjemmefra, eller i det minste hadde tillatelse til å drikke, de drakk øl, vin eller rusbrus. Jeg hadde ingen som kunne fikse slike ting fra butikk og pol, så jeg drakk oftest smuglersprit og hjemmebrent i stedet. Jeg var reddere for å ikke passe inn i gjengen og være kul nok, enn hva som kunne skje hvis jeg ikke kom trygt hjem i egen seng. Det vil jeg aldri utsette mine egne barn for. Mine foreldre mente det godt da de innførte nulltoleranse for alkohol og fest, men det hjalp ikke det grann. Mine tre søsken og jeg hadde alle smakt alkohol i en alder av 13, og dro på fester da vi ble få år eldre. Det kommer nok litt an på hvor i landet man bor og hva slags kultur det er der. Bygd og by kan ofte by på forskjeller. I byer har man kanskje flere muligheter for vennegjengen, mens i mange bygder er du "ute" eller "inne". Kjør gjerne en streng alkoholpolitikk med barna deres, men for Guds skyld la dem forstå at det er greit å ringe hjem dritings uten at det blir helvete og husarrest i fjorten dager, telefon- og TV-forbud, inndragelse av moped, trusler om å miste stønad til lappen osv. Ja, man ønsker å gi poden en reaksjon så det ikke gjentar seg, men det er dumt om reaksjonen kun skremmer vedkommende til taushet, ikke avholdenhet. Jeg synes du høres grei ut, jeg, HI. Forhåpentligvis stoler datteren din på deg, og tør å si i fra selv den dagen hun fikk litt sprit av en kompis og drakk mer enn kvoten hun fikk med seg hjemmefra. Forhåpentligvis ringer hun hjem og innrømmer at hun har drukket for mye, og trenger hjelp til å komme seg hjem. Eller bare at hun vet at selv om hun er betydelig mer påvirket enn du har tillatt henne, så kan hun komme hjem uten at det blir lynsjestemning. Så slipper hun kanskje å våkne med to uvelkomne hender i buksa på nachspiel hos den første og den beste, for å sette det helt på spissen. Endret 30. august 2014 av Lunaire 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Herregud jeg blir helt fra meg, jeg har mange venner som ikke fikk lov til å drikke og det resulterte i at de ikke turde å gå hjem og gjerne sov over hos MENN på rundt 20 når vi gikk på ungdomsskolen. Disse stakk oss gjerne av, uten å si hvor de gikk og ikke å ta telefonen, det har også hendt at politiet kom på festen for å hente dem. Mens jeg som fikk lov til å drikke fra en alder har alltid hatt kontroll på hvor mye jeg drikker, itillegg tør jeg å gå hjem og ringe mamma om det er noe. jeg synes synd i barna og evt. dere som lar barna deres gå en helt annen vei. Synes det er bra at du TS gjør det.Anonymous poster hash: 78436...996 Helt enig. Jeg var en av de ungdommene som ikke fikk lov. Resulterte i att når jeg startet å dra ut gjorde fryktelig mye dumt, blacket ut hele tiden osv. De andre som startet tidligere viste hva de tålte og hadde en mykere start med litt rusbrus på ungdomsskolen. Når jeg først var fri fra de strenge foreldrene mine tok det jo helt av. Er rolig nå men har gjort så mye teit(tilfeldig sex og alt mulig) att jeg sliter litt enda. Har en venninne med kristne foreldre som har akkurat samme erfaring som meg. Anonymous poster hash: 5748d...25e 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Det er forsåvidt ikke "greit" da det er 18 års grense på alt under 22% i Norge. Det er jo et lovbrudd. Men igjen, hva skal man gjøre når kulturen vår er slik at de fleste drikker i mange år før de er 18? Anonymous poster hash: 60d9c...7ad Nei, det er ikke et lovbrudd. Anonymous poster hash: 35931...4e8 2
minister-mio Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Nei, det er ikke et lovbrudd.Anonymous poster hash: 35931...4e8 Et lovbrudd har skjedd. Enten at noen har solgt/gitt en mindreårig alkohol eller at den mindreårige har stjålet det. Det stemmer at den mindreårige ikke bryter loven ved å drikke, men hn har jo fått tak i alkoholen på et vis 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Det lureste du kan gjøre er å alltid stille opp og hente datteren din. Uansett hvor, når og hvor full hun er. Jeg synes også bør prøve å holde et øye venninne hennes og kjøre dem hjem, eller la dem overnatte. Ikke gi skjennepreken så lenge datteren din innser at hun har gjordt noe dumt. Anonymous poster hash: 14177...0a4 2
Brunhilde Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Ungen min på snart 16 drikker litt(rusbrus). Dette synes jeg er greit, fordi hun er ganske fornuftig og vi er ærlige med hverandre. I tillegg så synes jeg faktisk at det å "holde" seg til man er 16 og har begynt på vgs er bra til å være dagens samfunn. men hva tenker dere? Anonymous poster hash: fa5c1...ae6 Jeg tenker at jo lenger de unge venter med å drikke, jo bedre. Samtidig tror jeg det viktigste er dialog, og når du sender signaler om at du syns det er ok, så inviterer du til åpenhet rundt alkohol og bruken av dette. Hos oss har tilbudet om å smake/ta et glass hjemme vært der fra rundt den alderen og vi hadde lite behov for å drikke oss fulle ute. Det samme har vært tilfelle med mitt barn. Det har vært lite noe behov når det ikke var helt ulovlig. Samtidig har jeg alltid prøvd å ta praten om alder og evne til å tenke konsekvenser, så det har ikke vært helt fritt frem. Jeg sendte heller aldri med alkohol ut av huset, det var snakk om en smak innenfor husets fire vegger. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Men det er ikke lov til å selge eller gi alkohol til folk under 18. Anonymous poster hash: 5a787...c1a Helt riktig, og jeg er så lei av de som roper opp om ulovlighet. Begrepet "skjenking" gjelder utesteder, og man har lov til å la eget barn ta et glass hjemme.
Surriball Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Jeg fikk ikke lov til å drikke da jeg var på den alderen, og jeg var aldri med fremmede, gamle menn på nach eller sov ien grøftekant. Jeg drakk likevel ved et par anledninger og sov over hos venninner, men stort sett var jeg samvittighetsfull og venta til jeg var gammel nok til å kjøpe selb. Gjorde mer dumt som fersk student på 19 enn som 16-17. Det er ingen automatikk i at ungenr ligger dritings i en grøftekant hvis de har totalforbud, selv om jeg kjenner følelsen av å være redd for at mor og far finner det ut. Kommer nok til å være litt mer liberal når jeg får egne barn i den alderen, men ønsker heller å ha andre aktiviteter å tilby. Eget ungdomsrom i kjelleren og masse fritidsaktiviteter sånn at ungene slipper å dra på fyllefester for å føle at de har venner. 1
Puny Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Jeg tenker em mellomting er best, ikke si at hun får liv og ikke kjøp til henne. Men hent henne når hun er ute, si at hun alltid må komme hjem og ikke bli straff Hanne om hun kommer full hjem...
Gjest Iddy Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 Et lite perspektiv. Statistikk sett begynner ungdommer fra familier med lav kulturell kapital, økonomisk kaptial og sosial status å drikke før. Disse familiene har også en større motstand mot samfnnet for øvrig, inkludert utdannelsessystemet. Et annet perspektiv. Alkohol er gift. Det er mer sårbart for en 16 - åring enn en 30 - åring, ettersom denne giften kan være uheldig for utviklingen av hjernen. Det skal jo litt mengder til, men det er uansett uheldig med tanke på skolearbeid, og konsentrasjon. Et annet perspektiv. Ungdommer som er i et miljø hvor alkohol er en del av det har også større risiko for å bli utsatt for blant vold, seksuelle overgrep, og ulykker. Et annet perspektiv. Alkohol er den oprinnelige inngangen til et miljø med sterkere stoffer. Det er ikke hasjen. Det er bare å fylle på. Jeg finner ingen gode argumenter for at 16 - åringer skal drikke alkohol. Vil man lære en 16-åring å bruke heroin, slik at vedkommende i fremtiden skal mestre det? Kultur er ikke statisk/naturgitt, man kan forandre det. Er dette et problem i miljøet; "alle andre drikker", kontakt foreldrene og start opp med alternative tiltak. De fleste foreldrene vil heller dette enn at 16 - åringen drar på bygdefest, og utsetter seg for en rekke farer.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Jeg begynte for to år siden, når jeg var 14-15 - og jeg var seint ute blant vennene mine. Her går det kun i sprit, ofte 40% og hjemmebrent. Dette er jo såklart ikke greit, men bare slik det har blitt. Holder datteren din seg til bare rusbrus syns jeg du skal være godt fornøyd Anonymous poster hash: 7ab47...b8f 2
sjøhest Skrevet 31. august 2014 #19 Skrevet 31. august 2014 Nei. Jeg vil aldri gi barnet mitt lov til å drikke alkohol, men vil si at hun kan ringe og komme hjem uansett hvis hun er så dum å gjøre det likevel.
Chizue Skrevet 31. august 2014 #20 Skrevet 31. august 2014 Helt enig. Jeg var en av de ungdommene som ikke fikk lov. Resulterte i att når jeg startet å dra ut gjorde fryktelig mye dumt, blacket ut hele tiden osv. De andre som startet tidligere viste hva de tålte og hadde en mykere start med litt rusbrus på ungdomsskolen. Når jeg først var fri fra de strenge foreldrene mine tok det jo helt av. Er rolig nå men har gjort så mye teit(tilfeldig sex og alt mulig) att jeg sliter litt enda. Har en venninne med kristne foreldre som har akkurat samme erfaring som meg.Anonymous poster hash: 5748d...25e Hadde det helt likt jeg.. Men har ei venninne som det gikk hardere utover, hun var total avholds til hun ble rundt 20. Og når hun endelig flyttet ut og var med venner som gjerne tok seg ett par øl, og kanskje ett par shotter, men stoppet der, så fortsatte hun. Hun aner ikke hvor mye hun tåler og har endt opp i ett par fyllearrester. Hun forstår ikke hvorfor jeg f.eks har stoppet på 3-4 øl, og kanskje koser meg med den siste på byen, hun skjønner ikke hvorfor de fleste ikke "gidder" å gå ut lengre, jeg er 26 og jeg ser ikke helt pointet med å gå ut på byen lengre, det gjør heller ikke flere av mine venninner. Hun derimot mååå ut på byen nesten hver helg, fordi det er jo så gøy, det jeg og de andre drev på med som 17-18åringer, (til og med 16, og ja...vi kom inn ) Og hun blir nesten aldri med på venninne sammenkomster fordi det er såå kjedelig å lage en god middag å kose seg med ett par glass vin på kvelden, for så å dra hjem Men jeg ble jo ferdig med slike ting i en alder av 20 Og det var jo da hun fikk startet.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå