AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Naboen har to tenåringsgutter som begge går på ungdomsskolen. Den ene av dem har lærevansker i tillegg til sosiale vansker, og han døyver problemene sine med mat (ifg mor). Han er den tykkeste tenåringsgutten jeg noen gang har sett, og han blir bare større og større til tross for at hjelpeapparatet har prøvd å hjelpe. I forrige uke fikk jeg til min skrekk se at foreldrene har kjøpt SEGWAY til gutten! Han som trenger mest aktivitet av alle i familien trenger nå knapt å røre seg i det hele tatt. Hva tenker foreldrene egentlig? Og gutten er bare fjorten år, han har vel ikke lov til å kjøre den? Det er 16-årsgrense, ikke sant? Anonymous poster hash: 0c135...e99
Gjest Hummels Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Foreldrene har vel ikke noe i knollene sine. Bare løse skruer. De kan vertfall ikke være redd for ungen sin. Alle som har overvektige unger (som ikke kommer av sykdom) er noen late foreldre som ikke har noe i knollene sine. De skulle ALDRI hatt unger. 8
Kittykat Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Det er 16-årsgrense på segway ja og vekten skal ikke gå over 70 kg. Du sier at gutten er tykk, men det finnes jo flere forskjeller av tykkhet/overvekthet. Jeg er enig i at foreldrene har et ansvar for å sørge for aktivitet til barna, f eks en hobby som fotball, turn, håndball o.l. Men hvis foreldrene ikke er aktive selv, så "presser" de neppe barna til å være aktive selv. Vi har en 10-åring som er litt lubben. Ikke farlig mye, bare bittelitt ekstra rundt magen. Men vi sørger for at han er i bevegelse, pluss at han er en del ute i gaten med venner, så han sitter ikke på rompen. Forhåpentligvis er dette bare valpefett, men det er bedre å være føre var. Nå vet ikke jeg/vi grunnen til at gutten er tykk. Det kan være mange ting. I mine øyne må foreldrene her ta seg selv i nakken og hjelpe gutten. Det hjelper veldig lite at han trøstespiser fordi han sliter og foreldrene ikke gjør noe med det. Pluss at foreldrene gjør han en bjørnetjenste ved å ha kjøpt en segway til han. Men det er også veldig lite du kan gjøre med det egentlig, hvis du ikke vil ha en feide med naboen.... 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Han er i 130-kilosklassen, vil jeg tippe. Det vil jo føre til at segwayen kanskje vil bli ødelagt? Anonymous poster hash: 0c135...e99
Kittykat Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 Han er i 130-kilosklassen, vil jeg tippe. Det vil jo føre til at segwayen kanskje vil bli ødelagt? Anonymous poster hash: 0c135...e99 Kanskje, det er jo nesten dobbelt av det den skal tåle. Blir den ødelagt, så har foreldrene egentlig sløst vekk utrolig mange penger. Segway er ikke billig.
Pinkee Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Enklere å betale, enn å ta tak i problemene.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Kontakt barnvernet. Det er barnemishabdling å feite opp et barn, ikke lære bort gode matvaner, oppmuntre til mosjon osv. Anonymous poster hash: f4066...1b9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #8 Skrevet 31. august 2014 Det er 16-årsgrense på segway ja og vekten skal ikke gå over 70 kg. Du sier at gutten er tykk, men det finnes jo flere forskjeller av tykkhet/overvekthet. Jeg er enig i at foreldrene har et ansvar for å sørge for aktivitet til barna, f eks en hobby som fotball, turn, håndball o.l. Men hvis foreldrene ikke er aktive selv, så "presser" de neppe barna til å være aktive selv. Vi har en 10-åring som er litt lubben. Ikke farlig mye, bare bittelitt ekstra rundt magen. Men vi sørger for at han er i bevegelse, pluss at han er en del ute i gaten med venner, så han sitter ikke på rompen. Forhåpentligvis er dette bare valpefett, men det er bedre å være føre var. Nå vet ikke jeg/vi grunnen til at gutten er tykk. Det kan være mange ting. I mine øyne må foreldrene her ta seg selv i nakken og hjelpe gutten. Det hjelper veldig lite at han trøstespiser fordi han sliter og foreldrene ikke gjør noe med det. Pluss at foreldrene gjør han en bjørnetjenste ved å ha kjøpt en segway til han. Men det er også veldig lite du kan gjøre med det egentlig, hvis du ikke vil ha en feide med naboen.... 70 kg??? Må isåfall være en som er til barn. Anonymous poster hash: c790d...a7f
Brunhilde Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 (endret) 70 kg??? Må isåfall være en som er til barn.Anonymous poster hash: c790d...a7f Jeg hadde også litt vondt for å tro dette, o get kjapt søk viste noe annet: Hold vekta En Segway har visse begrensinger. Vekten av føreren og eventuell bagasje må ligge et sted mellom 45 og 117 kilo. Ellers slutter jeg aldri å overraskes over mennesker som blander seg i det andre gjør, med dårlig skjult skadefryd komuflert som omtanke. Endret 31. august 2014 av Brunhilde 3
Kittykat Skrevet 31. august 2014 #10 Skrevet 31. august 2014 Jeg hadde også litt vondt for å tro dette, o get kjapt søk viste noe annet: I mitt søk stod det at vekten ikke måtte overgå 70 kg - "Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo"
Brunhilde Skrevet 31. august 2014 #11 Skrevet 31. august 2014 (endret) I mitt søk stod det at vekten ikke måtte overgå 70 kg - "Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo" Vekten på kjøretøyet, kanskje? Jeg barer lurer, for vanligvis måler man jo ikke mennesker i bredden akkurat. Endret 31. august 2014 av Brunhilde 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Naboen har to tenåringsgutter som begge går på ungdomsskolen. Den ene av dem har lærevansker i tillegg til sosiale vansker, og han døyver problemene sine med mat (ifg mor). Han er den tykkeste tenåringsgutten jeg noen gang har sett, og han blir bare større og større til tross for at hjelpeapparatet har prøvd å hjelpe. I forrige uke fikk jeg til min skrekk se at foreldrene har kjøpt SEGWAY til gutten! Han som trenger mest aktivitet av alle i familien trenger nå knapt å røre seg i det hele tatt. Hva tenker foreldrene egentlig? Og gutten er bare fjorten år, han har vel ikke lov til å kjøre den? Det er 16-årsgrense, ikke sant? Anonymous poster hash: 0c135...e99 Tipper forelderene er feite også? Anonymous poster hash: 740ca...69f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #13 Skrevet 31. august 2014 Tipper forelderene er feite også? Anonymous poster hash: 740ca...69f Nei, både foreldrene og den andre gutten er normalvektige. Anonymous poster hash: 0c135...e99
emilia12 Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 I mitt søk stod det at vekten ikke måtte overgå 70 kg - "Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo" Du ser vell att det gjaldt kjøretøyet? 1
Adhara Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Ryddet for spekulasjon + svar. Irrlys, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Vel, lite vet vi hva som foregår i familiens private liv.. Man vet jo at overvekt og psykisk helse ofre henger sammen, og det er jo mulig at denne guttens problemer går lengre enn hans vekt. Sier ikke at det er bra eller riktig at han er så tung som han er, men det kan jo være en grunn for det! En plass må man jo begynne, og det kan jo feks hende foreldrene har kjøpt segway for at gutten deres dermed ønsker å komme seg mer ut og være sosial med sine venner. Som igjen skaper teivsel og overskudd til å jobbe med probemene han har i forhold til vekten sin. Det er nok ikke så enkelt som å "gå en tur". Selvfølgelig ville det optimale være om han begynte å sykle eller gå dit han skal, men om det fører til at han heller vare sitter hjemme å isolerer seg så kan jeg faktisk forstå avgjørelsen. I vanskelige situasjoner tar man ikke nødvendigvis optimale valg! Ingen av oss er perfekte, og TS skriver at de har fått profesionell hjelp uten at det har blitt bedre. Det kan jo tyde på at dette er ganske omfattende. Jeg håper for gutten og foreldrenes del at de får hjelp og klarer å løse disse problemene sammen. At barneværnet skulle kobles inn, og at de nærmest burde miste foreldreretten som noen her antyder, ser jeg ikke at kommer til å gjøre saken noe bedre for guttens del. Begge parter burde få hjelp, støtte og opplæring i dette og komme styrket gjennom det som en familie.Anonymous poster hash: 990b0...b81 1
Gjest constance90 Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 I mitt søk stod det at vekten ikke måtte overgå 70 kg - "Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo" Sefwayen kan ikke veie mer enn 70kg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå