Gå til innhold

Duuuuuuumt spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg irettesetter min 2,5 åring, og noen ganger litt sint, så slår han meg. I ansiktet. Også når han blir skikkelig sint, så kan han slå.

Er dette normalt i denne alderen?

Når han gjør det, så sier jeg alltid at sånn gjør man ikke. Man kan ikke gå rundt og slå andre selv om man er sinna. Men det går liksom ikke inn.

En fase de går igjennom?

Anonymous poster hash: 69d90...108

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig.

Skrevet

Det der er en vanskelig alder. Fortsett å si at det ikke er lov, etter hvert blir han eldre og hører mer etter

• Liker 1
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Ja, barn kan slå, men det er viktig å ta tak i det. "Du må ikke gjøre sånn, da får mamma vondt, det er ikke lov til å slå, da får den du slår vondt". Forklaring på hvorfor kan øke sannsynligheten for at barnet slutter å gjøre dette ved et tidligere stadie.

Skrevet

Det er helt vanlig. Jeg jobber i barnehage og har vert borti mye utagerende oppførsel fra barn i 2-3årsalderen.

En ting du kan prøve er å si at det er lov til å bli sint, men det er ikke lov til å ødelegge ting eller å gjøre sånn at andre får vondt. Så gir du han en alternativ måte å utagere på. Trampe i gulvet for eksempel. Gulvet blir ikke ødelagt av litt tramping, ei heller får det vondt ;) Hvis du tåler litt roping og skriking, så gi han dette som et alternativ til å slå og.

Og kanskje det vanskeligste av alt, klare å være tolmodig. Det er ikke sikkert han slutter med det første.

Lykke til :)

Skrevet

Ja, dette har nå mitt lille harmoniske troll og gjort når han har blitt skikkelig sint og frustrert, er vel helt normalt.

Jeg pleier å si at du har lov til å bli sint, men du har ikkje lov til å slå, da blir mamma lei seg og får vondt. Og så pleier han å hoppe det av seg eller telle til 10. Etterpå kommer han og sier unnskyld. :)

Skrevet

Seriøst det er ikke noe man skal syns er normalt eller godta. Alle unger vil gjøre dumme ting, men det er foreldrenes jobb å få slutt på den "feile" adferden så fort som mulig.

Putt ungen i "skammekroken (en stol i et hjørne er effektivt)" hver gang med en gang det skjer. Forklar pent og rolig hva problemet er og at han må bli der til du sier ifra. Etterpå kan du forklare en annen måte han reagere på neste gang han blir sint, eks hoppe opp og ned eller holde på brystet og kjenne på hjertet. Det skal ikke mange gangene som skal til før det tar slutt.

Anonymous poster hash: 1d4d8...97c
Skrevet

Når jeg irettesetter min 2,5 åring, og noen ganger litt sint, så slår han meg. I ansiktet. Også når han blir skikkelig sint, så kan han slå.

Er dette normalt i denne alderen?

Når han gjør det, så sier jeg alltid at sånn gjør man ikke. Man kan ikke gå rundt og slå andre selv om man er sinna. Men det går liksom ikke inn.

En fase de går igjennom?

Det hjelper å bruke mørk stemme når du sier det der. Ikke tro at en 2-3 åring forstår alt du sier, tonefallet har MYE å si! Vi er tross alt dyr ;-)

Skrevet

Gjør som jeg gjorde da jeg passet et barn i den alderen (mange år siden). Barnet var fæl til og klype meg og andre. Så jeg startet og klype tilbake da det ikke nyttet og snakke til ungen og den bare lo. Ungen skreik og jeg sa at sånn vondt gjør det hos meg og. Det ble slutt på det......

Anonymous poster hash: 2f8b7...4f7
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde samme problemet. Jeg hylte til, sa aaauu (la på litt), og ble veldig lei meg. Det skjønte barnet og sluttet å slå.

Anonymous poster hash: e051e...98c

Gjest New_Girl
Skrevet

Gjør som jeg gjorde da jeg passet et barn i den alderen (mange år siden). Barnet var fæl til og klype meg og andre. Så jeg startet og klype tilbake da det ikke nyttet og snakke til ungen og den bare lo. Ungen skreik og jeg sa at sånn vondt gjør det hos meg og. Det ble slutt på det......

Rådet sitt er altså at hun skal slå ungen tilbake i ansiktet? Fantastisk oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode råd:)

Jeg har sagt at det er lov til å bli sint, men ikke testet det at han kan sparke i gulvet etc. Skal testes ut.

Fortsatt god helg :)

TS

Skrevet

Viktig å fortsette hva dere gjør, å være konsekvent! :) Veldig lurt å fortelle han at det er lov å bli sint, for er ikke bra å lære at man skal undertrykke følelser.

Anonymous poster hash: 1c8de...777
Skrevet

Når det skjer her så er jeg nøye med å få et strengt tonefall samtidig som at jeg sier at jeg får vondt og blir lei meg. Sier samtidig at han må si unnskyld, og lar han ikke gå videre fra situasjonen før ordet er sagt.

Jeg ville heller latt ham få slå i en pute om han var sint, enn å trampe i gulvet btw.

Anonymous poster hash: 5c78f...439
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Ikke si at du virkelig gjorde det!? :o Det finnes virkelig en mer pedagogisk måte å gjøre det på som ikke gjør fysisk vondt for barnet. Skjønner at du skriver dette anonymt, for det du gjorde der er virkelig ikke bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...