AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #1 Del Skrevet 30. august 2014 Mistet 3 tenner i en ulykke for litt siden, skal sette inn 2 titanskruer hvor det skal festes en bro med 3 tenner på. lurer på om noen har gjort dette før og kan si hvordan det var? Er det vondt under operasjon og hvordan er det når bedøvelsen går ut? Føles disse implantatene tennene som egene tenner når de kommer på plass? Er litt deppa om dagen og håper dette ordner seg og noen med erfaring kan berolige meg.. hilsen ei som gruer seg veldig:(Anonymous poster hash: 70463...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #2 Del Skrevet 30. august 2014 Har porselenskroner, disse er festet på røttene til de gamle tennene. De ser stort sett ut som de andre tennene de står ved siden av, fungerer som tenner, men føles ikke som tenner. Verken kosistensen eller fasongen er god. Men de er mye bedre enn å gå tannløs. Har operert toppen av tannrot, det er stort sett som annen operasjon, men sårene gror og leges mye raskere enn utenfor munnen. Skaff deg mat i flytende form, supper, smooties gjerne næringsmidler fra apotekt på forhånd så slipper du å være sulten de første dagene etterpå. Alt er ubehagelig på forhånd, etterpå ser du på dette med mindre skrekk og gru. Lykke til, det går nok bra.Anonymous poster hash: eff9e...5c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #3 Del Skrevet 30. august 2014 Hos meg er det ikke røtter igjen til å feste noe, derfor de skal skru inn 2 titanskruer til å feste 3 tenner på bro... Uff, gruer meg! Og håper de føles ut som ordentlig tenner..Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #4 Del Skrevet 30. august 2014 Hos meg er det ikke røtter igjen til å feste noe, derfor de skal skru inn 2 titanskruer til å feste 3 tenner på bro... Uff, gruer meg! Og håper de føles ut som ordentlig tenner..Anonymous poster hash: 35239...114 Ja, forstod dette. Ville bare svare deg om hvordan porselenstenne kjennes ut, så du fikk svar på noe. Titanskruer festes i kjevebeinet. Har sett dette på tv.Anonymous poster hash: eff9e...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humla8888 Skrevet 30. august 2014 #5 Del Skrevet 30. august 2014 Det gjelder 3 fortenner hos meg, kjedelig at de ikke føles som andre tenner da! Takk for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #6 Del Skrevet 30. august 2014 Det gjør ikke vondt å sette inn implantater i kjevebenet, men noen kan synes det er ubehagelig når de skrues inn fordi man kjenner godt den mekaniske manipulasjonen i selve kjevebenet mens de skrur. Først må eventuelle tenner eller rester av slike trekkes, og sårflaten må gro skikkelig. Deretter settes skruen inn, og dette skal tilheles godt før man setter en kunstig tann over. Før hvert operativt inngrep skal du ha en kort antibiotikakur først, for å hindre at du får noen infeksjon. Som oftest bruker man apocillin. Før implantatet har fått en tiltpasset "tann" over seg må du være veldig nøye med munnhygiene, fordi selve skruen lett tiltrekker seg matrester som er vekstmedium for bakterier. Tannen kjennes ikke veldig forskjellig fra øvrige tenner, men den har naturlig nok ingen følelse. Det glemmer man fort. Du har ingen ting å grue deg for - annet enn at det ikke er veldig billig.Anonymous poster hash: f8763...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #7 Del Skrevet 30. august 2014 Har noen midlertidige jeg går med nå, kan vel bruke de når skruene er på plass? Kan man pusse på skruene da, eller skal man bare skylle munn? Takk for at dere svarer, lest så mye skrekkhistorier om implantater:(Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #8 Del Skrevet 30. august 2014 Har noen midlertidige jeg går med nå, kan vel bruke de når skruene er på plass? Kan man pusse på skruene da, eller skal man bare skylle munn? Takk for at dere svarer, lest så mye skrekkhistorier om implantater:(Anonymous poster hash: 35239...114 Skruen skal nok helst ikke tildekkes, for det bør være minst mulig overflate som bakterier kan vokse på. Du pusser tennene som normalt, men passer på å rense godt rundt skruene, og bruke munnskyllevann. Skrekkhistorier handler om behandlingsforløp som IKKE er normale. De er svært få i prosent, men i og med at det gjøres mange slike inngrep, vil nødvendigvis noen oppleve dette, og det er de som deler historiene sine. Det de derimot ikke deler, er at de aller fleste av dem ikke opplever noen problemer når de får bukt med komplikasjonene. Man leser sjelden innlegg om vellykkede behandlinger.Anonymous poster hash: f8763...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #9 Del Skrevet 30. august 2014 Takk!! Det hjalp å høre, men tror det er sånn at de syr igjen tannkjøttet over skruen? Så åpner de igjen når broen skal på.. Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #10 Del Skrevet 30. august 2014 Takk!! Det hjalp å høre, men tror det er sånn at de syr igjen tannkjøttet over skruen? Så åpner de igjen når broen skal på.. Anonymous poster hash: 35239...114 Nei, det må tilhele rundt skruen, ellers lager du bare ny infeksjonsrisiko. Det ville dessuten mest sannsynlig vært veldig smertefullt, siden tannkjøttet da måtte strekkes over skruen. Skruen skal stikke opp av tannkjøttet.Anonymous poster hash: f8763...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #11 Del Skrevet 30. august 2014 Ok, men jeg kan jo ikke gå uten fortenner i 3 måneder! Håper jeg får bruke de midlertidige... Skyller de og munn når jeg har spist... Men skal vel litt til å få betennelse? Har du implantat selv?Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #12 Del Skrevet 30. august 2014 Ok, men jeg kan jo ikke gå uten fortenner i 3 måneder! Håper jeg får bruke de midlertidige... Skyller de og munn når jeg har spist... Men skal vel litt til å få betennelse? Har du implantat selv? Anonymous poster hash: 35239...114 Du må gå uten fortenner den perioden det tar å hele rundt skruene. Trøst deg med at du blir lekker når det har helet og du får på tenner Anonymous poster hash: da32e...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #13 Del Skrevet 30. august 2014 Neeeei, står jo på siden dems og at ingen forlater klinikken tannløs, blir laget midlertidig løsning mens skruen gror...Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #14 Del Skrevet 30. august 2014 Jeg slo ut seks tenner i underkjeven etter en ulykke, de seks foran. Titanskruer ble satt inn, det ble gjort med lokalbedøvelse. Hele jeg var dekket av diverse sterile forkler med en liten åpning til munnen. Siden jeg hadde ødelagt kjeven såpass kraftig i ulykken var det en del arrvev, og bedøvelsen virket ikke helt 100%, men det var ikke all verdens vondt. Titanskruene måtte stå i to-tre måneder før de kunne feste broen på dem. Det kjennes ikke som egne tenner, det gjør det ikke, men jeg kan bite og tygge med dem som om de var mine egne tenner. Til daglig tenker jeg ikke noe særlig over det, bare en sjelden gang når jeg ikke har noe annet å tenke på. Anonymous poster hash: 374df...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #15 Del Skrevet 30. august 2014 Ok, men jeg kan jo ikke gå uten fortenner i 3 måneder! Håper jeg får bruke de midlertidige... Skyller de og munn når jeg har spist... Men skal vel litt til å få betennelse? Har du implantat selv? Anonymous poster hash: 35239...114 Jeg som slo ut seks tenner i underkjeven her. Den midlertidige protesen vil ikke passe når du har fått skruene. Dessuten må de ikke dekkes til, det vil gi større sjanse for infeksjon. Selv blir jeg dårlig av penicillin og fikk derfor ingen kur, det gikk greit med bare Corsodyl. Mens de gror kan det være greit å være ekstra påpasselig med hva du spiser. Da mener jeg at du spiser ett måltid ganske kjapt og så skylder munnen med vann før du tygger sukkerfri tyggegummi. Ikke noe småspising, da får bakteriene mer næring enn de behøver. Om det er tennene i overkjeven du har slått ut skjønner jeg at du synes det er kjipt å gå uten protese i 2-3 måneder. Sånn er det dessverre, men ulykken har skjedd, og 2-3 måneder går vel an med tanke på at du etter det vil se ut omtrent som før. Anonymous poster hash: 374df...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #16 Del Skrevet 30. august 2014 Jeg har to tenner med titanskruer, og i tillegg en bro. Jeg fikk velge om jeg ville ha narkose eller lokalbedøvelse. Valgte det siste, og fikk i tillegg beroligende. Selve inngrepet var helt greit, ikke værre en en "vanlig" tannlegetime. Men dette var på Ortopedisk avdeling på sykehus da. Merket ingenting. Måtte være i ro ganske lenge etterpå, dvs treningsforbud. Sikkert 2 uker eller noe, husker ikke helt. Var hoven ganske lenge, men var ikke ubehagelig på noen måte. Var i underkjeven hvis det har noe å si. Fikk resept på sterke smertestillende. Tennene er helt fine i dag, føles som mine egne, ser ut som mine egne. Eneste som er litt annerledes er at de er pittelitt kaldere enn de andre Dette går bra Anonymous poster hash: cde38...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #17 Del Skrevet 30. august 2014 Jeg har to tenner med titanskruer, og i tillegg en bro. Jeg fikk velge om jeg ville ha narkose eller lokalbedøvelse. Valgte det siste, og fikk i tillegg beroligende. Selve inngrepet var helt greit, ikke værre en en "vanlig" tannlegetime. Men dette var på Ortopedisk avdeling på sykehus da. Merket ingenting. Måtte være i ro ganske lenge etterpå, dvs treningsforbud. Sikkert 2 uker eller noe, husker ikke helt. Var hoven ganske lenge, men var ikke ubehagelig på noen måte. Var i underkjeven hvis det har noe å si. Fikk resept på sterke smertestillende. Tennene er helt fine i dag, føles som mine egne, ser ut som mine egne. Eneste som er litt annerledes er at de er pittelitt kaldere enn de andre Dette går bra Anonymous poster hash: cde38...7c4 takk for svar! Hadde du behov for de sterke smertestillende? Ble mer bekymra for at jeg må gå uten fortenner i 3 mnd:(Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #18 Del Skrevet 30. august 2014 takk for svar! Hadde du behov for de sterke smertestillende? Ble mer bekymra for at jeg må gå uten fortenner i 3 mnd:(Anonymous poster hash: 35239...114 Jeg skjønner at det er kjipt å gå uten fortenner, men resultatet blir bra brukte ikke sterke smertestillende så veldig lenge, men brukte pinex el lign ei stund. Forebyggende liksom. Jeg synes nesten det var mer vondt den tida jeg hadde tannregulering som ung, når jeg måtte stramme. Det var værre en denne prosessen med nye tenner. Anonymous poster hash: cde38...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 30. august 2014 #19 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Hei! Jeg kjenner en som slo ut tennene i en sykkelulykke. Resultatet ble veldig bra, fokuser på det nå i denne perioden der du ikke kan bruke midlertidig protese. Etter det jeg skjønte er norske kjevekirurger generelt veldig flinke, og det blir gjort veldig mye rekonstruksjon etter ulykker, så det går nok bra. Endret 30. august 2014 av Wiggins Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #20 Del Skrevet 30. august 2014 Hei! Jeg kjenner en som slo ut tennene i en sykkelulykke. Resultatet ble veldig bra, fokuser på det nå i denne perioden der du ikke kan bruke midlertidig protese. Etter det jeg skjønte er norske kjevekirurger generelt veldig flinke, og det blir gjort veldig mye rekonstruksjon etter ulykker, så det går nok bra. så han er fornøyd og har ikke problemer de? Har fått inntrykk fra tannlegen min at jeg skal ha midlertidig så lenge, så håper jeg kan det! Gå tannløs til over jul frister ikke:(Anonymous poster hash: 35239...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå