Gå til innhold

Kunne du vært sammen med noen med flere personligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen Dissosiativ identitetsforstyrrelse, eller Multippel Personlighetsforstyrrelse som det også heter. Jeg er singel, og jeg lurer på om det finnes mennesker som kunne tenke seg å være sammen med noen med min diagnose, eller om jeg er dømt til en evig singeltilværelse?

Anonymous poster hash: c247b...312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner helt ærlig ikke. Aldri kjent noen med det. Hadde nok vært viktig hvordan de forskjellige personlighetene er og hvor velfungerende du er i det daglige.

Anonymous poster hash: 2e4ba...cba

• Liker 1
Skrevet

Tror det hadde blitt for mye drama for meg.

Anonymous poster hash: c65f8...e3f
Skrevet

Vanskelig å uttale seg uten å kjenne den spesifikke personen. For jeg antar det er store variasjoner innen diagnosen?

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hvordan noe slikt arter seg, så det vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 95099...b5f
Skrevet

Jeg har diagnosen Dissosiativ identitetsforstyrrelse, eller Multippel Personlighetsforstyrrelse som det også heter. Jeg er singel, og jeg lurer på om det finnes mennesker som kunne tenke seg å være sammen med noen med min diagnose, eller om jeg er dømt til en evig singeltilværelse?

Det kommer jo helt an på. Dersom det hadde vært en dominant personlighet som la oss si var tilstede 90-95 % av tiden, så ja. Men dersom jeg hadde måttet forholde meg til flere barn og folk som det ikke går an å ha et forhold til store deler av tiden, så nei.

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på hvordan denne personlighetsforstyrrelsen utarter seg. Med andre ord: kanskje.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke.

Anonymous poster hash: 5baa8...035
  • Liker 2
Skrevet

Ja, om en elsker nokon så gjer ein det uansett om det skulle være forstyrrelser av diverse slag, eller sjukdommer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke hatt noe imot og være sammen med ei som hadde 3 personligheter.

Hadde bare funnet det utrolig facinerende.

SÅ lenge den ene ikke hadde vært Eva Braun :fnise:

Veeeent men visst du er hankjønn, så nei da hadde jeg ikke vært sammen med deg. Hey kompis, 3 kompiser i 1 ;-)

Endret av RavN
  • Liker 2
Gjest krokodillen
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe imot og være sammen med ei som hadde 3 personligheter.

Hadde bare funnet det utrolig facinerende.

SÅ lenge den ene ikke hadde vært Eva Braun :fnise:

Veeeent men visst du er hankjønn, så nei da hadde jeg ikke vært sammen med deg. Hey kompis, 3 kompiser i 1 ;-)

En person med DID har ikke bare ulike personligheter. Sykdommen er mer kompleks enn som så.

Angst, depresjon, hukommelsestap. Selvskading, dårlig inpulskontroll, følelsesmessig uatabil, tilpassningsvansker osv er vsnlige symptomer. Så vi får se hvor interessant du hadde syns det var i lengda

Skrevet

Nei jeg hadde nok ikke gått inn i et forhold med en med alvorlig psykisk diagnose, det sagt så ville jeg selvfølgelig ikke dumpet kjæresten min om han skulle bli syk...

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på. Jeg vil ikke være i et forhold der jeg bare er kjæreste med en av personlighetene, og resten av tiden er jeg et barns mor, en annens venn og en tredjes fiende liksom.

Anonymous poster hash: c1772...38d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en som hadde en alvorlig psykisk lidelse, ikke under noen omstendigheter.

Anonymous poster hash: 41153...a2d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en som hadde en alvorlig psykisk lidelse, ikke under noen omstendigheter.

¨Ja, det var meg over her, kom visst borti anonym knappen.

Skrevet

En person med DID har ikke bare ulike personligheter. Sykdommen er mer kompleks enn som så.

Angst, depresjon, hukommelsestap. Selvskading, dårlig inpulskontroll, følelsesmessig uatabil, tilpassningsvansker osv er vsnlige symptomer. Så vi får se hvor interessant du hadde syns det var i lengda

Så pass, jeg var ikke klar over at det var så alvorlige symptomer som var vanlige. Om jeg hadde klart det det i lengden, nei. Men må jo være flere som deg, som du kan være sammen med. For det skal endel kunnskap om din sykdom for og kunne leve med det og forstå det.

Når jeg bodde med min psykisk syke kone, fant jeg nøkkelen i kunnskapen for og forsette forholde.

Skrevet

TS her. Jeg tenkte jeg skulle presisere et par ting.

Gitt en person som ikke lider av angst, ikke selvskader, ikke har dårlig impulskontroll, ikke har noen spesielle tilpasningsvansker og fungerer greit i hverdagslivet, men sliter i arbeidslivet. Et par personligheter er deprimert, resten ikke, og depresjonen er knyttet til andre alvorlige livshendelser, ikke DIDen. Det er greit samarbeid mellom delpersonlighetene og derfor ikke mye hukommelsestap, men noe. Flashbacks, derimot, er det mye av, noe som innimellom fører til en del følelsesmessig labilitet.

Gitt også at det er langt mer enn tre personligheter, og at selv om det er en som er mest framme, er det som oftest langt under 90% av tida. Derimot er det en liten gruppe av mer eller mindre voksne (som alle ville ønsket å være i et forhold) som er mest framme, kanskje rundt 90% av tida tilsammen. Den resterende tida er delt på alt fra "selvgående" større barn og ungdommer til små barn som virkelig trenger voksen kontakt og hjelp den tida de er framme.

Ville disse opplysningene endret svaret ditt?

Skrevet

TS igjen.

Gitt også at ingen av personlighetene er klassiske aggressive eller fiendtlige "beskyttere".

Skrevet

Ditto.

Skrevet (endret)

Gjelder dette alle grader av lidelsen? Kan tenke meg at der er forskjellige grader...? Men jeg bare synser.

Sliter ikke alle mennesker med ett eller annet...?

Såklart, noen sliter mer enn andre - men den personen som helhjertet kan si at: "Alt i livet mitt er topp, jeg har ingen personlige problemer som trekker meg ned...", den personen missunder jeg virkelig. :bond:

Endret av MS.MR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...