AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Jeg tar opp denne tråden fordi jeg er bekymret for min 17 år gamle sønn. I går kom han til meg og ville snakke. Han var svært fortvilet og virket veldig nervøs/redd. Han slet også med å snakke tydelig fordi han gråt og han ønsket også å klemme lenge, flere ganger, noe som er ulikt han. Han ville fortelle meg noe, men han visste ikke om han klarte det. Jeg sa at jeg støtter han uansett hva det er og at han bare kan fortelle meg om det er noe galt. Men jo lenger tiden gikk, jo vanskeligere ble det for han tror jeg. Og etter en halvtime eller noe, sa han at han kunne si det senere likevel... at han ikke klarte å si det nå. Jeg sa at jeg ble bekymret fordi han var så fortvilt, og da sa han at det ikke var noe farlig og at jeg ikke skal bekymre meg. Men jeg er moren hans, så bekymret er jeg selvfølgelig. Han gikk å la seg rett etterpå, så jeg lot det være og tenkte at han kanskje ville komme til meg i dag. Men det virker som han har unngått meg litt i dag og la seg tidlig i kveld. Skyldte på at han følte seg litt dårlig, men jeg tror ikke på det. Jeg har ligget og tenkt i hele kveld og lurer på om han kanskje kan være homofil og at det er det han prøver å si meg? Grunnen til at jeg tror det er det, er fordi jeg overhørte han for noen måneder siden. Han snakket i telefonen i stua (jeg var på kontoret) og det virket som han snakket med en venn om legningen hans. Blant annet husker jeg å ha hørt at han nevnte at han likte en fyr, som han hadde snakket med en liten stund på nettet. Han sa også flere ganger at det var hemmelig. Jeg vet ikke om de tullet eller noe, men han hørtes glad og munter ut mens han snakket i tlf. Jeg bestemte meg for å gå til stua og late som ingenting, for å se åssen han reagerte, for jeg var litt forvirret over samtalen de hadde i tlf. Men så fort jeg kom ut i stua hadde han lagt på. Spurte hvem det var og da sa han at det bare var en kompis som lurte på om de skulle finne på noe. Jeg lot som ingenting og har ikke nevnt noe om det siden. Har i mellomtiden også helt glemt av dette. Men etter i går kveld, tror jeg det gikk opp for meg at han er homofil og at det er det han prøver å si til meg. Og ettersom han ikke klarte å si det, føler jeg for å si noe til han... kanskje ikke rett ut "prøver du å si at du er homofil? for det er helt greit for meg" men heller mer indirekte og fortelle han at han kan si alt til meg og at jeg støtter han uansett hva det er? Jeg håper jo at han ikke går for lenge til før han sier det han skulle si til meg i går. Håper jo det bare er om legningen hans og ikke noe mer alvorlig. Hva ville dere andre foreldre gjort? Anonymous poster hash: d20f4...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Han bør få si det når han er klar for det, om han faktisk er homofil Anonymous poster hash: dca42...8a1 2
Magnifique Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Hei. Jeg har ikke barn selv, men tror du gjør riktig i å vente med å si noe til sønnen din selv er klar for å si det! Og etter telefonsamtalen å dømme, kan det virke som om han kanskje liker gutter (enten om han er homofil, bifil eller panfil) - og det er helt fint. Du virker som en god mor som støtter sønnen din uansett. Det er veldig viktig, og han setter nok stor pris på det når han først kommer ut til deg Det kan også virke som om han var på nippet til å fortelle deg det, men nølte og trakk seg unna i siste liten. Etter egen erfaring tar det lang, lang tid og mye mot å komme ut av skapet, og det er faktisk noe av det tøffeste jeg har gjort. Men man føler seg naturlig nok mye lettere etterpå, og det vil nok sønnen din også føle på. Hva med å forsiktig ta han til siden en dag og fortelle han at du ble litt urolig/nyskjerrig på å få vite hva det var han ikke kunne fortelle deg her om dagen? Da gir du han en mulighet til enten å fortelle det, eller la det gå inntil videre. Alternativt kan du også la være og si noe, til han rett og slett velger å fortelle det selv. Hva føler du er mest riktig i din situasjon? Uansett så håper jeg at sønnen din får oppleve den herlige følelsen av å være ute, kjenne på sin egen, frie identitet og at han kanskje kan komme et steg nærmere å finne ut av hvem han selv er! 15
loffen Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 (endret) Innlegget er ryddet. Irrlys, mod. Fine mammaen! La han bare få den tiden han trenger. Men jeg hadde nok spurt forsiktig igjen i morgen. Og gjenta det du sa; at du støtter ham samme hva det er han trenger å fortelle. Kanskje du også skal si det som du skrev: 'Håper jo det bare er om legningen hans og ikke noe mer alvorlig.' Men ikke mas, han sier nok hva det er når han er klar for det. Det blir så bra så. Endret 30. august 2014 av irrlys 1
Adhara Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 Tråden er ryddet for krenkende innlegg + svar til dette. Irrlys, mod.
minister-mio Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Jeg tror faktisk jeg hadde spurt, selv om jeg ser poenget til de over. Grunnen er at jeg hadde vært redd for om det var noe annet han prøvde å si. Noe han trengte hjelp med fort. Da kan du på en måte ufarliggjøre det også, det er jo tydelig han vil si det noe.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Jeg kan se at det er fornuftig å vente til han er klar, samtidig hadde jeg ønsket ta noe av redselen bort ved å spørre om det gjaldt den telefonsamtalen den gangen(og forklart at jeg overhørte noe som kunne tyde på at han han likte en gutt) og at dersom det var tilfelle så ville jeg aldri reagert negativt overhodet. Jeg synes det er viktig, iallefall for min del, å reagere på en avslappet måte istedetfor å gjøre det til en stor greie. For meg er ikke legning noe man "er" eller "ikke er" - man blir forelsket i mennesker, noen kun i det andre kjønn og noen kun i det samme - andre bytter iløpet av livet. Null problem - eneste problem er at noen andre kan finne på å ha en negativ mening om det. Og at vi selvsagt hadde kunne snakke om det. Så kan det jo gjelde noe helt annet og, så det gjelds å ikke henge seg helt opp i legning i tilfelle det gjør at han ikke tør fortelle dette andre som muligens er mer alvorlig. Anonymous poster hash: 8ce65...397
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 Kan like gjerne være at han har vært i kontakt med noen via nettet som har gjort han noe ubehagelig, eller at han har gjort ei jente gravid. Dette er bare spekulasjoner. De fleste foreldre jeg kjennes som har barn som er lespiske el. Homofile har skjønt dette tidlig i barnas oppvekst, det kommer skjelden eller aldri som lyn fra klar himmel. Kan eu ikke tekste sønnen, og spørre om han kan tekste til deg det han ikke fikk fortalt forleden kveld? Ofte lettere å tekste enn å bruke ord for de unge.Anonymous poster hash: 3beff...b73
Blackbird Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 (endret) Jeg ville nok spurt han. I og med at dette tydeligvis tynger og plager han voldsomt. Du ser at gutten er ulykkelig og sliter. Du elsker han betingelsesløst og ønsker at han skal ha det bra, uansett! Det lyser gjennom innlegget ditt. Det må du formidle til han. At du elsker barnet ditt kan aldri sies for mye. Du må nok snakke litt mer med han. Si at du ble veldig redd og er bekymret for at det skal være ble veldig galt. Og si at du ble lei deg på hans vegne fordi du skjønner at han sliter veldig med noe. Og om du vet hva som plager han, kan det hende at det kan hjelpe selv om du ikke kan gjøre noe med akkurat det som er vanskelig. Men at du skal støtte han og være der for han når/om ting er tøft. At du ønsker dere kan ha et åpent og ærlig forhold så langt det lar seg gjøre. Hvis han ikke sier det selv så hadde jeg spurt på en litt innpakket måte, som en nevnte over her. Ikke lett... Men om det "BARE" er legningen så hadde jeg priset meg lykkelig! Endret 30. august 2014 av Blackbird 1
Gjest Magdalene Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Jeg tror jeg ville spurt han jeg.
Gjest chisandra Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Ts, du høres ut som en flott mamma! Jeg ville kanskje spurt når han prøver igjen, jeg ville ikke oppsøkt for å spørre. Lykke til, dette blir så bra så.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Hyggelig å se så mange svar Ser ut som flere tenker som meg, så jeg får vente og se litt til. Men jeg tror jeg må si ifra at jeg er bekymret for sist kveld og at jeg håper det ikke har skjedd noe alvorlig som setter han eller noen andre i fare eller noe sånt og at hva enn det er, så må han gjerne fortelle til meg. For meg er det ingen "stor sak" at han er homofil, men det er det kanskje for han og det forstår jeg jo. Det kan ikke være lett, og spesielt ikke når man er redd for hvordan foreldrene vil reagere. Anonymous poster hash: d20f4...cd6 3
Hulderen Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Ikke se deg blind på at du tror det kan være homofili, hvis det eneste belegget er en overhørt telefonsamtale. Det kan være så mye annet. Narkotika, at han vil droppe ut av skolen, at han har gjort noe kriminelt, han kan ha blitt misbrukt. Kanskje blir han presset for penger. Homofili er bagatellmessig i forhold til mye annet. Mye som ikke bare kan ligge til han blir moden for å prate. Du bør prøve å finne ut hva det er, i tilfelle din hjelp kan hindre det i å skli helt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #14 Skrevet 30. august 2014 Ikke se deg blind på at du tror det kan være homofili, hvis det eneste belegget er en overhørt telefonsamtale. Det kan være så mye annet. Narkotika, at han vil droppe ut av skolen, at han har gjort noe kriminelt, han kan ha blitt misbrukt. Kanskje blir han presset for penger. Homofili er bagatellmessig i forhold til mye annet. Mye som ikke bare kan ligge til han blir moden for å prate. Du bør prøve å finne ut hva det er, i tilfelle din hjelp kan hindre det i å skli helt ut. Jeg tror nok jeg hadde hatt en liten anelse fra før av, hvis det handler om narkotika eller noe kriminelt etc. Han har alltid vært glad i skolen og har gode karakterer da han ønsker å studere medisin, så er ganske sikker på at det ikke er det heller. Men jeg er klar over at det kan handle om noe helt annet enn homofili, og det er derfor jeg skal se om jeg får snakket med han etterpå i dag. Anonymous poster hash: d20f4...cd6
Hulderen Skrevet 30. august 2014 #15 Skrevet 30. august 2014 Jeg tror nok jeg hadde hatt en liten anelse fra før av, hvis det handler om narkotika eller noe kriminelt etc. Han har alltid vært glad i skolen og har gode karakterer da han ønsker å studere medisin, så er ganske sikker på at det ikke er det heller. Men jeg er klar over at det kan handle om noe helt annet enn homofili, og det er derfor jeg skal se om jeg får snakket med han etterpå i dag. Anonymous poster hash: d20f4...cd6 Bra, gjør det Og oppdater oss gjerne, så sant det ikke gjelder noe som kan avsløre hvem dere er. Det er rart med det, man blir bekymret for andre, selv om de "bare" er sønnen til en anonym bruker på et nettforum. 2
minister-mio Skrevet 30. august 2014 #16 Skrevet 30. august 2014 Bra, gjør det Og oppdater oss gjerne, så sant det ikke gjelder noe som kan avsløre hvem dere er. Det er rart med det, man blir bekymret for andre, selv om de "bare" er sønnen til en anonym bruker på et nettforum. Ikke sant, sitter liksom her og tenker "håper det går bra med den 17-åringen og mamman hans" 2
Gjest C'est la vie:) Skrevet 30. august 2014 #17 Skrevet 30. august 2014 Så herlig å høre at du er en så god mor! La han få komme til deg når han er klar til å fortelle det. Det kan være tøft for han i denne perioden, fordi han er usikker på hvordan du kommer til å ta det. Vis han kjærlighet og vær slik du alltid har vært mot han, så vil han forstå at du vil støtte han uansett hva. Ingenting galt i å være homofil. Skulle ønske alle kunne leve å la leve og respektere hverandre for den man er :/
Gjest Skrevet 30. august 2014 #18 Skrevet 30. august 2014 Tråden er ryddet for trolleinnlegg! Ann Christin - MOD -
Gjest Evans Skrevet 30. august 2014 #19 Skrevet 30. august 2014 (endret) Jeg tror kanskje det ikke skader å spørre han, slik som du selv formulerer. Ettersom det var ganske tydelig at han virkelig ønsket å fortelle deg noe, men ikke klarte. Da kan det være en lettelse at du gjør det for han, om det er det han ønsker å si da Før jeg kom ut av skapet prøvde jeg å hinte til mamma og pappa, så de skulle forstå det. Av og til husker jeg at jeg pusta tungt oppgitt over de da de aldri forstod det, haha Der satt jeg og hinta og hinta og de forstod ingenting. Litt artig når jeg tenker tilbake på det nå. Jeg ønsket gjerne at de skulle spørre meg, for da slapp jeg å si noe. Men hadde de spurt før jeg var klar for å si ja, hadde jeg kanskje svart nei fordi jeg var redd og usikker. Så det er ingen enkel sak det her, og det er sikkert forskjellig fra person til person. Se an og føl på hva du tror er best. Tror det uansett går fint det her Endret 30. august 2014 av Evans
altflyter Skrevet 30. august 2014 #20 Skrevet 30. august 2014 Gi ham tid. Det er utrolig trist at det i 2014 fortsatt skal være vanskelig å fortelle noe så normalt som at man er homofil. Om det er dette han prøver å fortelle deg, så håper jeg at han blir tryggere på seg selv etter hvert, og at han lærer seg å bli stolt over legningen sin. Du virker som en god mor. Gi ham tid, men kanskje litt ekstra omsorg om han er mottakelig for det akkurat nå. Fortell ham at du er stolt over ham og glad i ham uansett hva som måtte skje. Jeg håper dette blir lettere for ham med tiden. Stå på Det meste ordner seg til slutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå