Gjest Citronella Skrevet 29. august 2014 #1 Skrevet 29. august 2014 Jeg slår er slag for borgerlønn! En anstendig lønn som alle som faller utenfor arbeidsmarkedet kan leve av, og som også vi som er i arbeid kan velge å leve av i perioder. Vi slipper synsere på NAV og den prosessen med å få trygd og vice versa. Vi slipper å tømme sjel og få to-tre leger (hvorav noen i det hele tatt kjenner oss) som skal felle en diagnose om vi er praktfulle mottakere av trygd og og sådan. Man skal være frisk for å kjempe en vei gjennom systemet slike det er i dag. Og jeg vil også at vi som er i stand til å stå i jobb kan ha mulighet til å ta et år med borgerlønn, uten skjema og spørsmål og sykemeldt. Kanskje vi vil skape kunst? Sove? Tenke? Finne lure løsninger for det du aldri hadde tenkt på? Hva tenker folket? 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Hvor mye skal det være i måneden? Anonymous poster hash: 99948...a24
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 Så hvem som helst kan få borgerlønn? Ingen trenger å jobbe, alle kan slå seg ned hjemme og bare heve penger? Jo, men det hørtes jo ut som en glimrende idé. Bare et lite problem... Hvem skal holde butikkene åpne, stå for drosjekjøring, busskjøring, kjøre tog, lastebiler, og se til at samfunnet ellers holdes i live, når alle koser seg hjemme med borgerlønnen sin? Anonymous poster hash: ff469...706 5
Gjest Citronella Skrevet 29. august 2014 #4 Skrevet 29. august 2014 Det har jeg ikke svar på, men ikke mindre enn ytelsene er i dag. Hva tenker du om borgerlønn? Hvor mye skal det være i måneden?Anonymous poster hash: 99948...a24
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #5 Skrevet 29. august 2014 Så over en 20.000 kroner i måneden for å bare sitte hjemme og daffe? Glimrende tanke! Fantastisk! Anonymous poster hash: ff469...706
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #6 Skrevet 29. august 2014 1: At jeg gjerne ville hatt borgerlønn en åeriode. Jeg må ta ulønnet permisjon i nærmere ett år fordi vi ikke har fått barnehageplass. Ellers frister det selvsagt å ha muligheten til å si "fuck it" når jobben er kjip, slutte, og bare leve på borgerlønn en stund. 2: Realistisk skjønner vel alle at det ikke er realistisk. Hvis alle kunne velge å jobbe når de følte for det, eller sitte på ræva og motta en borgerlønn man greit kan leve av, så er det nok svært kort tid før pengene tar slutt. Det hadde ikke fungert i praksis. Anonymous poster hash: 9e079...a5a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #7 Skrevet 29. august 2014 Problemet med Borgerlønn er at det ikke henger på greip. Definasjonen sier at alle skal få dette uavhengig av annen inntekt. La oss si at den er 150.000 Jeg med vanlig lønn skal da få denne Borgerlønnen i tilegg til min vanlige lønn. Da må jeg betale 150.000 ekstra i skatt for å dekke denne inn. Anonymous poster hash: e9c14...e25
Gjest Citronella Skrevet 29. august 2014 #8 Skrevet 29. august 2014 Så hvem som helst kan få borgerlønn? Ingen trenger å jobbe, alle kan slå seg ned hjemme og bare heve penger? Jo, men det hørtes jo ut som en glimrende idé. Bare et lite problem... Hvem skal holde butikkene åpne, stå for drosjekjøring, busskjøring, kjøre tog, lastebiler, og se til at samfunnet ellers holdes i live, når alle koser seg hjemme med borgerlønnen sin?Anonymous poster hash: ff469...706 Jeg vil jobbe, fordi jeg er i stand til det. Vil ikke du? En borgerlønn vil uansett være mindre enn en gjennomsnittlig lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #9 Skrevet 29. august 2014 Jeg vil jobbe, fordi jeg er i stand til det. Vil ikke du? En borgerlønn vil uansett være mindre enn en gjennomsnittlig lønn. Men likevel på over 20.000 kroner. Med andre ord så vil det bli en enorm inflasjon. Ja ja, det er godt at du har skjønt hva "borgerlønn" gjør med inflasjonen. Anonymous poster hash: ff469...706
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #10 Skrevet 29. august 2014 Ettersom det er borgerlønn skal det dekke 3 millioner personer og 20 000 x 3 000 000 er 720 milliarder. Ettersom vårt statsbudsjett er på 1 000 milliarder vil dette være en betydelig andel av statsbudsjettet. Borgerlønn er jo en meget god tanke, men kan du vennligst forklare hvor i statsbudsjettet du vil kutte 720 milliarder kroner. Kan ikke helt se hvor jeg skulle finne steder der jeg kunne kuttet så meget. Eksempelvis er hele veibudsjettet på 14 milliarder. Anonymous poster hash: 99948...a24 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #11 Skrevet 29. august 2014 Jeg vil jobbe, fordi jeg er i stand til det. Vil ikke du? En borgerlønn vil uansett være mindre enn en gjennomsnittlig lønn. Jeg tjener allerede mindre enn gjennomsnittlig lønn. Så hvis jeg kunne vært hjemme med omtrent den lønna jeg har i dag og bare kost meg med ungene, lest gode bøker, trent osv så hadde jeg glatt gjort det. I alle fall i maaange år fremover. Jobben min er virkelig ikke SÅ interessant. Og slik tror jeg veldig mange har det, i alle fall blant oss som tjener lite. Hva skulle motivert meg og alle andre i lavtlønnede, kanskje kjedelige og tunge yrker, til å jobbe dersom vi fikk tilnærmet det samme for å gjøre null og niks? Du ser da selv at det er urealistisk? Anonymous poster hash: 9e079...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #12 Skrevet 29. august 2014 Det sier seg selv at en god del av de som sliter i dårlig betalte deltids-drittjobber ikke vil jobbe bare fordi de kan. Hvorfor skulle de det, om de har muligheten til å kose seg hjemme på borgerlønn i stedet? Anonymous poster hash: 62869...a0b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #13 Skrevet 29. august 2014 Forslaget om borgerlønn, er vel at den skal være ca 150 000 kr, det er lite penger, etter skatt ca 10 000 kr utbetalt i måneden. Men selvfølgelig hadde det nok vært flere som hadde mottatt det, enn folk på trygd i dag. Gjerne skoleleie ungdommer som vil ha noen friår, bo hos mamma og pappa, med mye penger. Mødre som vil ha lang permisjon. Studenter hadde ikke trengt studielån, og det hadde fort blitt flere evige studenter da. Hadde det gått an å kombinere, kunne jeg gjerne tenkt meg 50% jobb og resten borgerlønn. Anonymous poster hash: 74373...5a6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #14 Skrevet 29. august 2014 Det sier seg selv at en god del av de som sliter i dårlig betalte deltids-drittjobber ikke vil jobbe bare fordi de kan. Hvorfor skulle de det, om de har muligheten til å kose seg hjemme på borgerlønn i stedet? Anonymous poster hash: 62869...a0b Har de "feil" jobb, kan man jo omskolere seg evt. videreutdanne seg. Det er ingen som tvinger en til å utdanne seg innen lavtlønns-yrker. Anonymous poster hash: 99948...a24
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #15 Skrevet 29. august 2014 Har de "feil" jobb, kan man jo omskolere seg evt. videreutdanne seg. Det er ingen som tvinger en til å utdanne seg innen lavtlønns-yrker.Anonymous poster hash: 99948...a24 Men du skjønner vel at ikke alle faktisk har den muligheten? Noen vil alltid være de lavtlønnede.Anonymous poster hash: 9e079...a5a 5
Heart Skrevet 29. august 2014 #16 Skrevet 29. august 2014 Så hvem som helst kan få borgerlønn? Ingen trenger å jobbe, alle kan slå seg ned hjemme og bare heve penger? Jo, men det hørtes jo ut som en glimrende idé. Bare et lite problem... Hvem skal holde butikkene åpne, stå for drosjekjøring, busskjøring, kjøre tog, lastebiler, og se til at samfunnet ellers holdes i live, når alle koser seg hjemme med borgerlønnen sin? Anonymous poster hash: ff469...706 Jeg ville ikke sittet i sofaen hele dagen om jeg fikk borgerlønn. Ville du? Hvis noen absolutt ikke vil gjøre noe som helst konstruktivt med livet sitt, kan de med minimal innsats leve på støtte fra det offentlige den dag i dag. Det er sannelig ikke mange som gjør det. Det er derimot mange som driver omfattende frivillig arbeid uten betaling. Oppegående mennesker ser ut til å like å bidra med noe meningsfylt. Hvis borgerlønn innebar at vi kunne legge ned hele NAV og avslutte alt av pensjons- og trygdeutbetaling og alle beregninger som følger med det, ville innsparingene være massive. Masse kronglete datasystemer kunne skrotes. Skatteberegning og lovgivingen omkring dette kunne forenkles radikalt. Kanskje vi også ville fått masse tomme kontorbygg som kunne bygges om til sårt tiltrengte leiligheter i pressområder? Jeg har litt vondt for å tro at de som i dag driver med disse tingene, ikke har potensiale for å gjøre noe mer nyttig med livene sine. Dessuten må vi uansett snart innse at teknologi gjør stadig flere yrker og stillinger overføldig, og det finnes grenser for hvor mange meningsløse tjenester og hvor mye hodeløst forbruk vi kan kompensere med. Fordeling av goder etter arbeidsinnsats har aldri vært en effektiv eller rettferdig modell. Om borgerlønn er et bedre alternativ skal jeg ikke mene så veldig mye om, men det høres interessant ut. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #17 Skrevet 29. august 2014 Jeg ville ikke sittet i sofaen hele dagen om jeg fikk borgerlønn. Ville du? Helt ærlig, så ville jeg det ja. Det ville vært langt mindre styr enn å skulle forholde seg til en svingende arbeidsmarked; har man borgerlønn er man sikret en viss sum i måneden. Anonymous poster hash: 62869...a0b 2
Heart Skrevet 29. august 2014 #18 Skrevet 29. august 2014 Helt ærlig, så ville jeg det ja. Det ville vært langt mindre styr enn å skulle forholde seg til en svingende arbeidsmarked; har man borgerlønn er man sikret en viss sum i måneden. Anonymous poster hash: 62869...a0b Så du har ingen ønsker om selvutvikling? Ikke noen ambisjoner om å bidra med noe for andre? Har ikke lyst til å oppnå noe i livet, lære noe nytt, bli noe mer enn det du er nå? Da tror jeg kanskje du bør få borgerlønn, for hvordan kan du være motivert til å gjøre en god innsats i et yrke overhodet? 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #19 Skrevet 29. august 2014 Så du har ingen ønsker om selvutvikling? Ikke noen ambisjoner om å bidra med noe for andre? Har ikke lyst til å oppnå noe i livet, lære noe nytt, bli noe mer enn det du er nå? Da tror jeg kanskje du bør få borgerlønn, for hvordan kan du være motivert til å gjøre en god innsats i et yrke overhodet? Fordi jeg har forsøkt alt det der og ikke kommet særlig langt. Jeg er belemret med både psykisk og fysisk sykdom, hvor den fysiske sykdommen er det aller største hinderet, så å si "gå til psykolog, få behandling og bli frisk" er ikke en realistisk løsning. Hadde jeg fått hodet til å fungere skikkelig ville dessverre fortsatt kroppen nektet å samarbeide og satt en effektiv stopper for en god del av mine yrkesdrømmer. Jeg har bedt NAV om å få gå på AMO kurs og fått beskjed om at jeg ikke vil være i stand til å fullføre det, jeg har bedt om å få hjelp til å skaffe praksisplass, men svaret er at det ikke er penger til det på budsjettet og at jeg jo heller kan sykemelde meg eller søke AAP. (!) Og ja, høyere utdannelse har jeg. Jeg fullførte ikke på normert tid, men jeg fullførte. Problemet er bare at det ikke ser ut til at jeg får brukt den til noe, og etter mange år med å stange hue i veggen både med hensyn til ordinært arbeidsmarked og praksisplass er det svært så fristende å bare gi opp, gi faen og rope et rungende "JA TAKK" til borgerlønn. Det er ikke mitt høyeste ønske, men når alternativet er som jeg beskriver over er det et realistisk alternativ. Så ikke belær meg om selvutvikling, ambisjoner, bidra i samfunnet og denslags. Anonymous poster hash: 62869...a0b 1
Gjest Citronella Skrevet 29. august 2014 #20 Skrevet 29. august 2014 Jeg tjener allerede mindre enn gjennomsnittlig lønn. Så hvis jeg kunne vært hjemme med omtrent den lønna jeg har i dag og bare kost meg med ungene, lest gode bøker, trent osv så hadde jeg glatt gjort det. I alle fall i maaange år fremover. Jobben min er virkelig ikke SÅ interessant. Og slik tror jeg veldig mange har det, i alle fall blant oss som tjener lite. Hva skulle motivert meg og alle andre i lavtlønnede, kanskje kjedelige og tunge yrker, til å jobbe dersom vi fikk tilnærmet det samme for å gjøre null og niks? Du ser da selv at det er urealistisk? Anonymous poster hash: 9e079...a5a Helt ok. Det er ditt valg. Om du har arbeidsevne, men ikke likevel vil yte. Jeg har tro på borgerlønn. De svakeste slipper stigma, og snyltere som deg vil uansett finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå