Gå til innhold

Lovlig med en slik husleieøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig fant jeg mannen i mitt liv. Etter flere års vennskap blev det endelig vi.

I alle fall, vi flyttet sammen, og ble samboere for første gang.

Vi averterte etter en enebolig til leie og blev kontaktet av en dame som sa huseieren til huset de bodde i nå, skulle leies ut, og at vi kunne få komme på visning.

Vi fikk en del info om huset, og det hørtes igrunn veldig bra ut. Og det samme gjorde det på visning.

Men; Bak huset er det en del skrot etter "restaurering", som vi ønsker å få fjernet.

Inni huset er det også et soverom som han selv bruker til å oppbevare sakene sine i. Dette sa vi var i orden, og avtalen var 11000,- mnd eks strøm, internett osv.

Men siden han ikke bor i nærheten, har han scannet og sendt husleiekontrakten på mail. Der sto det plutselig 12000,-.

Vi hadde flere hus vi hadde vært å sett på, og har ikke muligheten til den økningen. Jeg spurte om det, og da sa han at han hadde informert oss om det.

Casen er at før dette hadde vi aldri utvekslet et ord med ham, da de som leide før oss hadde vært mellommenn etter hans ønske, siden han var borterist.
Jeg har det svart på hvitt at avtalen var 11000, kan han da plutselig komme å øke den, så fort vi har flyttet inn?

En annen ting er at han ønsker at vi steller med hagen, men han nekter å kjøpe inn f.eks gressklipper. Dette er noe vi har måttet skaffe selv. Unødvendig, og det høres ikke rett ut.

Litt info takk om hva som er lov, og ikke? Kan påpeke at det ikke står i kontrakten at plenen skal klippes etc, men det må den jo... han, inkludert vi ønsker jo en flott fasade. Men hvem skal betale for gressklipperen?

Anonymous poster hash: df79a...e27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva loven sier. Men personlig syns jeg han er urimelig ang leien, og dere er urimelige ang plenklipperen.

Anonymous poster hash: 47b05...f99

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hva loven sier. Men personlig syns jeg han er urimelig ang leien, og dere er urimelige ang plenklipperen.

Anonymous poster hash: 47b05...f99

I følge loven, skal alt av vedlikehold gjøres av utleier (ta den setninga med en klype salt), da den ikke er ordrett. Vi har jo kjøpt gressklipper, er jo ikke urimelig da. Men syntes ikke det er rett. Gressklippere er ting som skal være der når man flytter inn syntes jeg. Enn skrotet bak huset? Jeg ønsker ikke at våre 3 barn skal lege ute alene grunnet spiker o.l.

Skrevet

I følge loven, skal alt av vedlikehold gjøres av utleier (ta den setninga med en klype salt), da den ikke er ordrett. Vi har jo kjøpt gressklipper, er jo ikke urimelig da. Men syntes ikke det er rett. Gressklippere er ting som skal være der når man flytter inn syntes jeg. Enn skrotet bak huset? Jeg ønsker ikke at våre 3 barn skal lege ute alene grunnet spiker o.l.

EDIT; alt av vedlikehold skal ikke gjøres av utleier, men utstyr FOR vedlikehold skal utleier stå for,-

Skrevet

Husleien kan ikke økes før etter dere har bodd der i tre år. Har dere dette skriftlig er det jo bare å stå på sitt og heller flytte til et annet sted.
Han er ansvarlig for å stille opp med kressklipper og div redskaper når dere leier, men dere er pliktige til å gjøre deres del.

Anonymous poster hash: 3c069...88c
Skrevet

Jeg forsto ikke HI jeg. Gjorde dere en avtale med huseieren om at leien var 11000 eller med tidligere leieboer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...