anneira Skrevet 29. august 2014 #1 Skrevet 29. august 2014 Jeg vil utforske landet og den vakre naturen vår. Bestige noen fjell og oppleve litt. Men jeg er ganske ny på dette. Vet noen hvor jeg skal begynne for å finne en reiseplan e.l. eller hva jeg burde begynne med? Jeg har vært på Galdhøpiggen noen ganger, og Gaustatoppen. Nå er jeg sulten på mer, og kunne godt tenke meg å reise rundt en ukes tid. Men hvor skal jeg sove og hvor skal jeg reise? Aner ikke hvor jeg skal begynne eller hva jeg må planlegge :S
Gjest Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Lysefjordheiene med Kjerag - maaaagisk! Frafjordheiene Så har man Suldal og Hjelmeland (Skomakernibå) Trolltunga skal være ettertrakta, men her har ikke jeg vært. Håper at jeg får sjansen til neste år
Gjest Tassen10 Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 Jeg vil utforske landet og den vakre naturen vår. Bestige noen fjell og oppleve litt. Men jeg er ganske ny på dette. Vet noen hvor jeg skal begynne for å finne en reiseplan e.l. eller hva jeg burde begynne med? Jeg har vært på Galdhøpiggen noen ganger, og Gaustatoppen. Nå er jeg sulten på mer, og kunne godt tenke meg å reise rundt en ukes tid. Men hvor skal jeg sove og hvor skal jeg reise? Aner ikke hvor jeg skal begynne eller hva jeg må planlegge :S Hvilken landsdel bor du i? Ellers er ut.no ett bra utgangspunkt
Tante-Sofie Skrevet 29. august 2014 #4 Skrevet 29. august 2014 Ut.no er kjempebra. Turistforeningen har jo veldig mange fantastiske hytter du kan sove i, dersom du ikke vil begynne å ligge i telt.
Tante-Sofie Skrevet 29. august 2014 #5 Skrevet 29. august 2014 Forøvrig får du mange fine tips på fjellforum.no
anneira Skrevet 29. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2014 Takk for svar dere! Jeg bor på Sørlandet, men kjører gjerne langt. Kan jo ta en tur til Galdhøpiggen, og kjøre videre etter det til neste sted. Jeg er bare så elendig på å planlegge, så kanskje turen blir til mens jeg reiser - at jeg reiser litt uten mål og mening, med mål om å bare ha fine turer dit jeg ender opp Det skal vel godet gjøres å kjøre seg vill eller noe? har jo gps... det er det eneste jeg er redd for, og det å ikke finne noe sted å sove...
Gjest Tassen10 Skrevet 29. august 2014 #7 Skrevet 29. august 2014 Jeg er lite kjent på Sørlandet, så der kan jeg ikke hjelpe. Hadde jeg vært deg, ville jeg startet med å gå noen av de "kjente" rundturene, som f.eks trekanten i Trollheimen, eller trekanten i Rondane.
anneira Skrevet 31. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2014 Takk for alle tips! Alle er skrevet ned Er det greie steder å sette opp telt rundt omkring på disse plassene? Det går kanskje greit å sove i bilen også?
Emas Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Sunnmørsalpane og Nordfjord har også mange flotte destinasjonar! dnt har fleire hytter i området 😉 2
cellar Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Takk for alle tips! Alle er skrevet ned Er det greie steder å sette opp telt rundt omkring på disse plassene? Det går kanskje greit å sove i bilen også? Skal du sove i bilen midt på fjellet? Meld deg inn i dnt, da får du rabatt på overnatting i hytter + du kan kjøpe nøkkel til låste hytter. Det første du må gjøre er å finne ut i hvilket område du vil gå, så se på ut.no hvilke ruter som er aktuelle. Det beste er jo å legge opp til å gå fra hytte til hytte, så slipper å dra med telt siden du ikke er vant til å ferdes lenge i fjellet
anneira Skrevet 31. august 2014 Forfatter #15 Skrevet 31. august 2014 Ja, hehe ;-p tenkte å kjøre noen timer, gå opp et fjell, sove, kjøre videre til neste tur, gå, sove, kjøre er sted neste dag osv. Tenkte ikke å ha teltet med i sekken, men bare ha det ved bilen... Eller rett og slett bare sove i bilen. Det kan da vel ikke gjøre noe..? ;-p
cellar Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Ja, hehe ;-p tenkte å kjøre noen timer, gå opp et fjell, sove, kjøre videre til neste tur, gå, sove, kjøre er sted neste dag osv. Tenkte ikke å ha teltet med i sekken, men bare ha det ved bilen... Eller rett og slett bare sove i bilen. Det kan da vel ikke gjøre noe..? ;-p Så du tenker å gå til toppen og ned igjen, ikke fjellvandring? Da skjønner jeg. Skal du gå alene? Jeg ville kanskje også gjort som deg om jeg skulle ha gått alene, men det krever en del mer planlegging enn å bare gå fra hytte til hytte. Kjøring tar tid, finne frem tar tid, og ikke minst bør du jo starte turen opp tidlig, så du kommer ned igjen før det blir mørkt. Sistnevnte er litt ekstra viktig på denne årstiden Så da må du jo finne deg et sted med flere topper rundt, slik at du kan ta flere fluer i en smekk, hvis jeg forsto deg riktig?
anneira Skrevet 31. august 2014 Forfatter #17 Skrevet 31. august 2014 Så du tenker å gå til toppen og ned igjen, ikke fjellvandring? Da skjønner jeg. Skal du gå alene? Jeg ville kanskje også gjort som deg om jeg skulle ha gått alene, men det krever en del mer planlegging enn å bare gå fra hytte til hytte. Kjøring tar tid, finne frem tar tid, og ikke minst bør du jo starte turen opp tidlig, så du kommer ned igjen før det blir mørkt. Sistnevnte er litt ekstra viktig på denne årstiden Så da må du jo finne deg et sted med flere topper rundt, slik at du kan ta flere fluer i en smekk, hvis jeg forsto deg riktig? Stemmer Ja, jeg drar alene. Kanskje jeg får gå opp tidlig, kjøre til neste sted, sove der før jeg tar neste tur, - kjører om kveldene og tar turene på morgenen/dagtid. Men mon tro om det går "greit" å ta noen av overnattingene i bilen...?
cellar Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Tenker du i forhold til hva som er "lov" og ikke da? Jeg har ingen erfaring med det, dessverre. Stikk innom fjellforum så kan de sikkert svare deg på det Er du i god form? Du må huske at det ikke er bare å parkere ved foten av fjellet, gå opp og ned på noen timer. Men det regner jeg med du vet Mange topper trenger en god dagstur, og mange slike på rad har jeg ikke orket Men åååh, nå fikk jeg lyst å gå på tur. Får jeg være med?
anneira Skrevet 31. august 2014 Forfatter #19 Skrevet 31. august 2014 Tenker du i forhold til hva som er "lov" og ikke da? Jeg har ingen erfaring med det, dessverre. Stikk innom fjellforum så kan de sikkert svare deg på det Er du i god form? Du må huske at det ikke er bare å parkere ved foten av fjellet, gå opp og ned på noen timer. Men det regner jeg med du vet Mange topper trenger en god dagstur, og mange slike på rad har jeg ikke orket Men åååh, nå fikk jeg lyst å gå på tur. Får jeg være med? Takk for tips, jeg må såklart spørre på et fjellforum Jeg er i ganske god form. Trener og løper, og har vært på Galdhøpiggen flere ganger og et par andre dags-fjellturer. Du kan bli med som guide og livredder? ;-D
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #20 Skrevet 31. august 2014 Ørsta kommune har mye å by på, Molladalen, Saudehornet, Kolåstinden, inn mot Hjørundfjorden finnes mange sinnsyke topper slik som Skårasalen og for de virkelig godt trente; Slogen. Tafjordfjella og Romsdal generellt har også mye lekkert å by på uten at jeg har vært der selv..Stranda, Stryn osv osv. Sjekk fjellglede.blogspot.no (ikke min blogg men mange gode beskrivelser der ) og ut.noAnonymous poster hash: bafe1...ac5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå