Gå til innhold

En tragisk overraskelse :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bodd med mannen i ove ti år, og har to sma barn. Vi er "bare" samboere og bor i enebolig som står på oss begge. Det er stort sett han som betaler da jeg jobber mindre enn han fordi han jobber på anlegg og er mye borte.

For en uke siden fikk jeg en overraskelse i posten: et inkassobyrå hadde tatt pant i boligen vår. Jeg ble rasende og mannen nektet å snakke. Nå viser det seg at han har opparbeidet seg en gjeld på 350.000 (bl.a. kredittkortgjeld og et lån på 100.000 jeg ikke visste om). Disse sakene har gått til namsmannen og nå har de tatt trekk i lønna hans og pant i boligen.

Jeg har ikke visst noe om verken lånet eller kredittkortene.

Hva skal jeg gjøre? Jeg står jo som eier av huset, så kan de da ta pant i "min" del også? Dersom jeg krever at huset selges? Vi hadde på ingen måte betalt ned lånet på huset, så noe gevinst ved salg ville det ikke blitt uansett. Jeg vil bare vite hvordan jeg ligger an oppi det hele.

Jeg er bare kvalm og dårlig av alt dette og vet ikke om jeg holder ut i et forhold hvor han holder så viktige ting fra meg....

Anonymous poster hash: 314a0...cb8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør dere antagelig bli enige om at du styrer økonomien fremover, og at du overtar kredittkortene slik at han ikke har tilgang til dem.

Anonymous poster hash: fddd7...3e2
  • Liker 4
Skrevet

Siden han har brukt så mye penger uten at du merket det, har han noe problemer som må ordnes opp i type gambling eller narkotika?

• Liker 8
Skrevet

Om du skal fortsette å bo med han hadde jeg satt krav om at du skal ha absolutt all kontroll på økonomien. Dvs all lønn på en konto kun du disponerer. Lag en egen konto til han som han får et vanlig bankkort til (ikke visa) hvor du overfører lommepenger til han. Han skal sperre seg for muligheten til å ta opp kreditt. I tillegg må du få oversikt over hva penger ha gått til, og stilt krav til evt behandling om det eksempel er spillrelatert.

Gå sammen en gang i uka med det økonomiske. Betale regninger i banken og da overføre ukas lommepenger til han.

Dette reddet et ekteskap til noen venner der han satt i stor spillegjeld. Han var heldig og fikk rike foreldre til å cashe ut og satt i gjeld til de i stede (med renter og alt måtte betales).

Anonymous poster hash: f1c72...821

• Liker 1
Skrevet

Siden han har brukt så mye penger uten at du merket det, har han noe problemer som må ordnes opp i type gambling eller narkotika?

Nei, men han hadde et firma som gikk på dunken for en god stund siden. Han satt igjen med gjeld etter dette og sier at han har måtte brukt kredittkort på bl.a å nedbetale dette.

Jeg er jo livredd for at huset skal gå på tvangssalg nå. For det har jo gått så langt at namsmannen er involvert.

Jeg er livredd, og helt fra meg! Har aldri hatt så mye som en purring selv.

Er det noen som vet om de kan ta pant i min del av huset også?

Skrevet

Men er det mulig for en långiver eller et kredittkortselskap å ta pant i en bolig uten signatur fra begge eiere?

Anonymous poster hash: 904ce...0bc
Skrevet

Nei, men han hadde et firma som gikk på dunken for en god stund siden. Han satt igjen med gjeld etter dette og sier at han har måtte brukt kredittkort på bl.a å nedbetale dette.

Jeg er jo livredd for at huset skal gå på tvangssalg nå. For det har jo gått så langt at namsmannen er involvert.

Ta kontakt med namsmannen på mandag og hør hva de har å se, evt. be om et møte med de. Jeg er gift med en idiot når det gjelder penger, og før vi giftet oss så var avtalen at jeg styrer ALT når det gjelder økonomi. Han får kun "lommepenger" (alt etter at faste utgifter og sparing er trukket fra). Huset står kun på meg og vi har strikt særeie.

Anonymous poster hash: f586b...7b4

• Liker 1
Skrevet

Har dere tinglyst boligen? Dersom den er tinglyst med deg som eier, kan de ikke ta pant i boligen deres. Har dere ikke tinglyst boligen, så kan de ta så mye de vil av mannen din sin del. Så dersom dere eier 50/50, så kan de ta pant i halvparten.

Anonymous poster hash: 122c1...f9f
  • Liker 2
Skrevet

Har dere tinglyst boligen? Dersom den er tinglyst med deg som eier, kan de ikke ta pant i boligen deres. Har dere ikke tinglyst boligen, så kan de ta så mye de vil av mannen din sin del. Så dersom dere eier 50/50, så kan de ta pant i halvparten.

Anonymous poster hash: 122c1...f9f

Vi eier den 50/50, ja. Det er ihvertfall en trygghet å vite at de ikke kan ta pant i min del også.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Føles som et svik.

• Liker 1
Skrevet

Kreditorene kan kun ta beslag i din manns andel av huset. Hvis ikke noe annet er bestemt, vil eiendelen som regel deles 50/50 ved sameie. Se Sameigelova og Ekteskapsloven. Hjemmet står som regel i en særstilling når det kommer til kreditorer. Det skal veldig mye til for å kreve at dere må selge huset og bli "hjemløse".

Skrevet

skaff deg en mann med penger. :fnise:

Anonymous poster hash: 71f29...89d
  • Liker 3
Skrevet

Det er ingenting som heter din del av huset! Når man tar pant så tar man pant. Med felles postkasse med den du deler ullteppe med, så er dere i felleskap ansvarlig for gjelålån, gjeld og det hele.

Å ta opp kredittkortgjeld for å betale gammel gjeld lærer man før man ser på Luksusfellen på TV3 at er hull i hodet, Luksusfellen bekrefter bare at det ennhar lært hjemme stemmer.

Dere har vel heller ingen samboeravtale? Vil du virkelig fortsette å leve sammen med en mann som ikke er ærlig med deg?

Anonymous poster hash: 19275...cff

Skrevet

Det er ingenting som heter din del av huset! Når man tar pant så tar man pant. Med felles postkasse med den du deler ullteppe med, så er dere i felleskap ansvarlig for gjelålån, gjeld og det hele.

Å ta opp kredittkortgjeld for å betale gammel gjeld lærer man før man ser på Luksusfellen på TV3 at er hull i hodet, Luksusfellen bekrefter bare at det ennhar lært hjemme stemmer.

Dere har vel heller ingen samboeravtale? Vil du virkelig fortsette å leve sammen med en mann som ikke er ærlig med deg?

Anonymous poster hash: 19275...cff

Du er vel litt ute å kjøre? Selv om man deler postkasse så deler man ikke gjeld!

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke noe med hans gjeld å gjøre. Kredittore kan ikke ta pant i din del av huset, bare i hans. Du skriver at dere har 2 små barn. Da kan jeg ikke se for meg hvordan kredittorer vil kreve huset solgt og la deg og barna stå uten hjem. Men i verste fall får du din del av pengene ved salget og kanskje holder det til en leilighet eller iallefall en midlertidig løsning.

For å være ærlig ville jeg avsluttet forholdet med denne personen. Han burde ha sagt til deg om planene sine og gjelden. Det er ikke slike ting man holder hemmelig fra den andre. Det er altså en altfor alvorlig tillitsbrudd fra hans side og det er ikke noe jeg er villig til å akseptere. Tillit er ekstremt viktig for meg.

Anonymous poster hash: 04fc7...860
  • Liker 1
Skrevet

Boliger tvangsselges hele tiden. Har ingen betydning at det bor en familie med barn der.

Dersom kreditor får dekket kravet ved lønnstrekk over 24 mnd vil de ikke kreve tvangssalg. Hvor stort er dette kravet?

Ingen vits i å troppe opp hos namsmannen med det du sier her i hvert fall. De har gjort som de skal. Men du kan ta en telefon til inkassobyrået.

Anonymous poster hash: ce5aa...72a

Gjest Blondie65
Skrevet

Du må sammen med mannen lage en plan for hvordan dere unngår tvangssalg. Det aller beste er å finne frem til "friske" penger: dvs et større kontantbeløp for å betale ned en større andel av den fortalte gjelden. Finn ut nøyaktig hva slags beløp som utgjør grunnlaget for tvangssalget. Pass på at du ikke involverer deg på en måte som gjør deg delaktig i gjelden hans, selv om du må leve med konsekvensene.

Dersom DU skaffer den friske kapitalen må du sørge for at han står i gjeld til deg - formelt ved et gjeldsbrev f.eks. Du kan jo også cashe dette ut med en store eierandel i boligen - men dette må tinglyses og koster penger.

Lykke til!

Skrevet

Så lenge dere ikke er gift, og huset står registrert med eierskap delvis på han og

delvis på deg, kan de ikke ta pant i din del, bare hans del. Hadde dere derimot vært

gift hadde de kunne tatt pant i begges del uten at du i det hele tatt visste noe om det,'

tragisk men sant. Mange gifte kvinner har brent seg på dette, så vær glad for at du

"bare" er samboer med ham. Håper for din del at dere har registrert eierskap prosentvis

i kontrakt klart og tydelig, hvis ikke kan det bli trøblete.

Anonymous poster hash: 4a279...692

Skrevet

Så lenge dere ikke er gift, og huset står registrert med eierskap delvis på han og

delvis på deg, kan de ikke ta pant i din del, bare hans del. Hadde dere derimot vært

gift hadde de kunne tatt pant i begges del uten at du i det hele tatt visste noe om det,'

tragisk men sant. Mange gifte kvinner har brent seg på dette, så vær glad for at du

"bare" er samboer med ham. Håper for din del at dere har registrert eierskap prosentvis

Dette gjelder vel ikke om man er gift og har særeie...

Anonymous poster hash: f586b...7b4

Skrevet

Dette er helt feil på flere måter.

Er eiendommen registrert 1/2, eller andre brøker, kan man ta pant uavhengig av hvem den andre eieren er.

Står eiendommen bare på den ene ektefellen/samboeren kan man ta en andel etter visse vurderinger dersom. Det er det reelle eierforholdet som legges til grunn. Registrerer man 1/2, men i realiteten deler alle kostnader likt, så eier man jo egentlig like mye. Det samme gjelder samboere. Det er mye som spiller inn her. Bodd sammen mer enn to år og har felles barn osv

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt feil på flere måter.

Er eiendommen registrert 1/2, eller andre brøker, kan man ta pant uavhengig av hvem den andre eieren er.

Står eiendommen bare på den ene ektefellen/samboeren kan man ta en andel etter visse vurderinger dersom. Det er det reelle eierforholdet som legges til grunn. Registrerer man 1/2, men i realiteten deler alle kostnader likt, så eier man jo egentlig like mye. Det samme gjelder samboere. Det er mye som spiller inn her. Bodd sammen mer enn to år og har felles barn osv

Skulle tro jeg var full... Jeg mente selvfølgelig registrert 1/1, mens realiteten er en annen. De andre feilene har vel ingen betydning for innholdet. :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...