Gå til innhold

Parity bit

Majken

Anbefalte innlegg

Har IT eksamen neste uke, og boka jeg sitter og pugger for harde livet nevner "parity bit" i forbindelse med totallsystemet. Men det står ikke noe om hva det betyr eller hva det er.

Er det noen her som vet det? Innbiller meg at det kan ha noe med partall(0) og oddetall (1) å gjøre, og at dataen sjekker likestillingen av bits ved sending og lagring. Er jeg helt på jordet med den eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann !

Du er ikke helt på jordet :)

Paritetsbiter blir brukt til feilsjekking, altså om data er kommet frem riktig når mottaker mottar data.

Når mottaker får data så sjekkes paritetsbit'en opp mot dataen som er blitt sendt for å sjekke om det er skjedd en feil under overføringen.

Eks:

En pakke:

0111000110101011

Pakkas paritetsbit:

1

Vanligvis regnes paritetsbiten ut slik at antall 1'ere skal kunne deles på 2. I eksempelet har pakken et antall 1'ere et oddetall, og derfor legges verdien 1 til i paritetsbit'en slik at antallet kan deles :) (10 / 2)

Som tillegg er det også noen ganger de regner ut paritetsbiten omvent, dvs. slik at antall 1'ere ikke kan deles på 2.

Og som du nevnte, paritetsbit'en kan kun ha verdien 1 eller 0.

Håper jeg klarte å forklare deg det bra nok, tror nok ikke du må kunne mesteparten av det jeg rablet ned, men det hjelper veldig for å forstå hvordan det funker, i hvertfall :)

Lykke til på eksamen !

- Me0w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...