Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er din mann når det kommer til husarbeid?

Ser han når ting må gjøres selv eller må du fortelle han det?

Og klesvasken, er det noe han klarer?

Min er håpløs på dette, ikke klarer han å vaske klær, ikke tar han initiativ til vasking og støvsuging...

Blir så sint og lei og oppgitt til tider.... :-(

Er det bare gubben min som er så håpløs?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Min gjør like mye som jeg, men han spør meg hvis han skal vaske klær.

Skrevet

Min mann er nok flink til og gjøre det jeg ber han om (alt bortsett fra matlagning :ler: ), men det er vel ikke alt han gjør som jeg synes er like fint :roll:

må nok innrømme at jeg flyr litt etter han og sjekker.....så jeg kan nesten skjønne at han ikke tør og begi seg inn på husarbeid på eget initiativ :sjarmor:

Skrevet

Min mann er ikke flink til husarbeid what so ever...

:evil:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Min er kjempe flink til det meste av husarbeidet.

Gjest Poirot
Skrevet

Om det er noe jeg ikke vil gjøre, så lar jeg være. Som regel ander det med at ingen av oss gidder, og så tar vi heller felles storrengjøring i ny og ne.

Vaske opp gjør vi ca annen hver gang, og begge setter på klær. Jeg gjør nok litt mer enn han, men det er lite å klage over.

(I det siste har jeg gjort alt siden ejg går hjemme)

Kvinner må lære seg å ikke sy puter under armene på sine menn. Har selv flere venninder som stryker skjorter osv "for han får det ikke til", som om man må være rakettforsker for å klare det og de har nedarvede strykekunnskaper fra de var født....

Her er det hardt mot hardt. Jeg stryker ikke mine klær, da gidder jeg heller ikke stryke hans. Og jammen meg har han ikke lært seg å stryke, gitt.

Om noen år skal jeg være mer snill i ny og ne, og da kommer han til å bli glad og ikke ta det som en selvfølge, og antakelgi får jeg selv strøket klær i retur innimellom.

Mens mine venninder kommer til å ha menn som tar det som en selvfølge at de får strøket alt, og de vil være sure fordi de må stryke til mann og barn mens mannen ser på tv....

Skrevet

Huff! Jeg gidder ikke dresere mannen min. Men er forsåvidt på samme plan som Poirot, vaffal når det kommer til stryking av klær...

Ellers så gjør jeg det jeg synes leiligheten fortjener...

Gjest Gjesta
Skrevet

Samboern min gjør konsekvent ikke husarbeid - men egentlig er det helt greit, fordi vi har ulik oppfatning av hvordan ting skal gjøres, og jeg syns han slurver for mye og overser ting. Det ender nesten alltid med at jeg må kommentere en ting, og så gidder ikke han mer...

Jeg blir oppgitt til tider over at han ikke kan bidra litt til å holde huset i orden, men på den annen side er det jeg som har påtatt meg ansvaret for alt innendørs, mens han har ansvaret ute. Jeg bidrar altså minimalt ute.

Han hjelper meg hvis jeg spør han om ting, men på det året vi har bodd sammen tror jeg f.eks at han har rydda ut av oppvaskmaskinen en gang på eget initiativ...Og klesvask? Nei. Heldigvis holder han god orden på egne klær, og er opptatt av system i klesskapet sitt - et system han selv må holde ved like. :wink:

Jeg forventer at han rydder rotet sitt etter seg, noe han gjør svært sjelden. Det resulterer i en del småkrangling innimellom ja...

Men som sagt - jeg har ikke stilt noen store krav til han heller, så jeg kan skylde meg selv, egentlig...

K

Skrevet

Hvis vi tar med i betraktningen at jeg akkurat nå gjør mer husarbeid fordi jeg jobber mye mindre, så deler vi likt. Vi har en fast dag i uken (søndag) hvor alt husarbeid og klesvask gjøres, og det fungerer bra. I det daglige er det han som dekker av og på bord og setter inn og ut av oppvaskmaskin og vasker opp det som ikke går i maskinen, mens jeg lager mat. Han er kanskje ikke spesielt flink til å se småting som må gjøres, utover hans "faste plikter", men jeg er fornøyd. Rett som det er så kan jeg gjøre hele husarbeidet en dag, da blir han veldig glad, men jeg vet han ikke tar det som en selvfølge. Og han gjør mye rart som jeg aldri gjør, så det jevner seg ut. Alt i alt, inntektsgivende arbeid og husarbeid sett under ett, gjør vi nøyaktig like mye.

Gjest Poirot
Skrevet
Huff! Jeg gidder ikke dresere mannen min. Men er forsåvidt på samme plan som Poirot, vaffal når det kommer til stryking av klær...

Ellers så gjør jeg det jeg synes leiligheten fortjener...

Dressur er viktig, da det gjenspeiler hvordan det blir de neste 60 årene. Selv gidder jeg ikke å stryke, vaske klær, henge opp klær, rydde klær, vaske gulv, vaske bad, tørke støv osv osv hver uke i 60 år. Tar heller litt dressur nå, ja!

Jeg maser jo ikke. Gjør bare det som passer meg og venter stille på at han gjør sitt. Hvilket som regel skjer en eller annen gang.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg blir oppgitt til tider over at han ikke kan bidra litt til å holde huset i orden, men på den annen side er det jeg som har påtatt meg ansvaret for alt innendørs, mens han har ansvaret ute. Jeg bidrar altså minimalt ute.

Ja, mange går jo i den fella at de tror dette veier opp i opp, hvilket det overhodet ikke gjør, det viser jo mang en undersøkelse.

Klippe plen, vaske bil og reparere en og annen sak tar på langt nær like mye tid som daglige sysler i huset.

Selv hater jeg husarbeid så mye at jeg tror rett og slett ikke jeg kunne vært sammen med en som ikke gjorde sin andel.

Skrevet

Hvordan dresere mannen uten at han vet at det er det som skjer a'? Hvordan være dyrisk smart slik at han ikke skjønner bæret?

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg er ikke så veldig glad i husarbeid jeg heller. Men , jeg liker at det er ryddig rundt meg. Samboeren gjør det jeg ber ham om, oppvask og sånn.. Men, ellers er det jeg som gjør alt.. Tror ikke han vet hvordan han skal sette på vaskemaskinen en gang.. :wink:

Akkurat nå er jeg arbeidsledig og hjemme. Han jobber.. Dessuten liker jeg best å gjøre ting selv..

tusjen

Gjest Poirot
Skrevet
Hvordan dresere mannen uten at han vet at det er det som skjer a'? Hvordan være dyrisk smart slik at han ikke skjønner bæret?

Jeg gjør jo bare det samme som han: venter på at den andre skal gjøre det som skal gjøres.

Og han gjør jo nå sitt, for han har lært at ting ikke skjer av seg selv (dvs av meg).

Tror mange kvinner har problem med at mannen gjør det "feil" (eks min mor). Men man er da TO som bor i huset! Han må få gjøre ting på sin måte, så kan man selv gjøre det på "den rikitge" måten når det er ens egen tur til å gjøre det man skal.

Selv har vi ingne lister eller regler om hvem som gjør hva. og det fungerer allikevel flott. ENDA han kommer fra et hus der mor gjorde ALT! (jeg har eks lært han både å vaske do og å koke ris).

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg tenker som så at mange unge kvinner liker litt den følelsen det er å ha husansvar, passe og dulle for mannen sin, være snill osv.

Men jeg tror det blir noe HELT annet når man er 40 , har barn mm. Da tror jeg mange angrer.

Og da er jeg glad for at jeg har en mann som tar oppvasken når det trengs og takker meg hver gang jeg har vasket klær eller tøret støv (og jeg takker han).

På sikt har jeg trukket det lengste strået.

Skrevet
(jeg har eks lært han både å vaske do og å koke ris).

Jaja, inspirasjon for meg dette. Ett sted må jeg/han begynne...

Gjest Poirot
Skrevet

Jaja, inspirasjon for meg dette. Ett sted må jeg/han begynne...

Og sy knapper!

Jeg nekter å sy knapper for han, men sier at jeg gjerne kan sitte ved siden av han for å vise og lære bort. Om noen år, når han kan sy for meg, da skal jeg gjerne sy for han også.

Og steke kjøttdeig.

Og lage pizzadeig.

Og vaske vinduer (ikke lært helt enda)

Stoppe sokker

Før var det alltid jeg som måtte lage pizzadeig (hater å bake), til slutt satte ejg ned foten, og sa han måtte lage, da det ikke var mer gøy for meg enn for han.

Og hva har skjedd, i løpet av ca 6 mnd?

Jo, i helgen skulle vi lage pizza, og jeg sa jeg kunne lage deig. "Nei, jeg vil helst lage den jeg Poirot, synes den blir bedre da"

Han er så FLINK! :-)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Uten å ha lest AlLE innleggende her, legger jeg merke til at det skal gjøre som JEG vil. Kanskje det er nettopp det som er problemet her?

Gjest Gjesta
Skrevet

Her har vi det 50/50.. noe vi begge er fornøyde med! Når leiligheten ser ut som ett takras, rydder og vasker vi sammen...

Begge vasker klær. (Men det er som regel jeg som setter på maskinen og henger de opp, så bretter og legger han de på plass.)

Den som går sist ut av sengen rer den opp!

Er stolt av darlingen min...at vi deler så likt på husarbeidet sparer oss for en del krangling vil jeg tro...

(Eneste jeg kommer på som er negativt, er at han ikke ser når dassen er skitten..)

Clea

Gjest Poirot
Skrevet
Uten å ha lest AlLE innleggende her' date=' legger jeg merke til at det skal gjøre som JEG vil. Kanskje det er nettopp det som er problemet her?[/quote']

Ja, jeg tror mange har et slikt problem.

Har selv en mor som kontrollsjekker alt pappa har gjort når han gjør rent. Skikkelig usympatisk, og sånn er ikke jeg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...