Gå til innhold

SVULST PÅ KATT- HVA KAN DET VÆRE?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Broren min har en katt som er 14 år. Den er helt pigg og fin, men i den siste tida har den fått en klump under magen som vokser. Den ligger liksom utenpå, vi kan kjenne på den uten problemer uten at katta reagerer. Vi tror jo selvsagt det værste at det er kreft, så nå har vi manna oss opp og bestilt time hos dyrlege, for vi må jo finne ut hva det er. Kan det være noe annet enn kreft? Tror dere vi hadde merket det mer på katten dersom det hadde vært noe alvorlig? Uff, jeg vet jo at det kan dere jo ikke si, men vi er jo helt tullete hele familien, til og med fattern er kjempenervøs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden den er såpass gammel hadde jeg nok trodd det verste jeg også (beklager... :-( ) Katten til "svigerfar" har fått kreft nå, og de merket ikke noe mer på den før den hadde hatt det ganske lenge, da begynte den å bli "skabbete" og litt småtufs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle katt fikk også svulster som på en måte "lå utenpå" da den var cirka 14 år gammel. Vi var hos dyrlegen, og han sa at det var hudsvulster, og ikke noe å bekymre seg over. Vel...det gjorde vi heller ikke de neste 3 årene, og katten var frisk og fin ellers. Men det siste året han levde (fra 17 til 18) begynte et par av hudsvulstene og vokse - veldig stor ble en av dem som han hadde nede ved halen. Jeg vet ikke om det fortsatt var bare hudsvulster da, eller om den/de hadde uviklet seg til kreft, fordi han fikk også nyreproblemer på slutten, samt at han gikk ned flere kilo. Så i september i fjor fikk han den siste sprøyten hos dyrlegen. :cry: Jeg savner pusen min fortsatt, selv om jeg har en ny nå. :cry:

Men som sagt, la dyrlegen sjekke pusen deres, det kan godt være noe annet enn kreft, og det er godt mulig at han kan ha flere gode år igjen enda. Men det er det bare dyrlegen som kan svare dere på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Det kan også være en godartet svulst. Pusen min fikk fjernet en jursvulst i høst, og den var godartet, hun har vært helt fin etter at den ble fjernet.

Men en såpass gammel katt, og hvis det i tillegg er en hunnkatt som har fått p-piller, så er jo sannsynligheten der for at det kan være kreft. Det er jo mange katter oppe i årene som får det.

Dra til dyrlegen og sjekk det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en godartet svulst. Pusen min fikk fjernet en jursvulst i høst, og den var godartet, hun har vært helt fin etter at den ble fjernet.

Akkurat dette skjedde med vår katt også - hun er helt fin idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan svulsten er.

En tommelfinger-regel når det gjelder kuler på dyr (OBS! stemmer ikke alltid) er at kreftkuler er litt ruglete på overflaten (man kjenner det godt under huden at kulen er ruglete). Det kan være en fettkul, noe som er veldig vanlig, de er helt glatte og beveger seg under huden på katten. Kreftsvulster og kuler sitter som regel fast i vev, muskler eller bein på katten og beveger seg ikke så mye.

Lykke til hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

"Vår" kul er ikke ruglete og sitter ikke fast, så håpe, håpe.... Har bestilt time til dyrlege(mamma ringte fra jobben slik at katten ikke skulle høre det......fnis) og håper på det beste. Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...