Gå til innhold

Fobi for veps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at mange har fobi for veps. Jeg hadde også det i mange år, helt til den dagen jeg ble stukket. Det gjorde litt vondt i begynnelsen, det var alt.

Fobien var sterk og hemmende og jeg var redd jeg var en av de få som er allergisk. Jeg ser voksne mennesker sitte inne i høstsola fordi det er så mye veps ute. Faktum er jo at vepsen er veldig sløv i disse tider og lett å vifte vekk. Og på våren er det kun dronningene som er ute og flyr og først i midten av juli har de etablert bol med arbeidere og droner. En dronning vil sjelden eller aldri stikke siden den vil føre genene videre.

Jeg angrer på at jeg ikke tok en enkel allergitest. Da ville frykten for veps forsvunnet og viste det seg at jeg var allergisk ville jeg kunne hatt med allergimedisin. Mitt råd er å la dere teste hvis fobien er hemmende.

For meg var den svært hemmende og jeg gikk glipp av mye og var stadig nervøs og på vakt. Nå er jeg rolig og avslappet og ikke det minste redd mer.

Anonymous poster hash: aa3d4...475
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke allergisk mot veps, men er fortsatt livredd!! kommer en i nærheten av meg så går jeg inn og får kjæresten til å forsikre mg om at den er borte

Anonymous poster hash: 7ec99...f33
  • Liker 2
Skrevet

Edit. Etablert bol i midten av juni.

Anonymous poster hash: aa3d4...475
Skrevet

Så bra for deg.

Sønnen min og jeg er hyperallergiske mot både veps og bier, og har epi-penner tilgjengelig til enhver tid på denne årstiden.

Ingen av oss har fobier, vi sitter ute, og vi lever som normalt men vi løper fort når vi ser en av artene surre rundt oss.

Og om de kommer seg forbi insektsnettingen og inn i huset, er veien mot en tidlig død dessverre kort hvis ikke mannen eller datteren er tilstede.

Det er noen plasser vi ikke oppsøker på denne tiden av året da, og det er plasser med mye folk, mye søtt, og fulle søplekasser (f,eks Tusenfryd).

Anonymous poster hash: d5635...edc
  • Liker 1
Skrevet

Det har enda ikke skjedd meg at jeg har blitt stukket om man ikke kaster etter dem og irriterer dem Om man setter seg på deg eller er uheldig blir du jo stukket. Men jeg tar veps med evig ro, det er andre sin panikk som har gjort at jeg har blitt stukket av veps fordi de skal slås etter og jaktes på hele tiden. Slutt med det og vær litt rolig rundt vepsen..

• Liker 1
Gjest Vinglasset
Skrevet

Jeg er en av de som har fobi mot veps. Får helt panikk.

Har blitt stukket mange ganger og er ikke allergisk - men jeg er livredd dem allikevel.

• Liker 2
Skrevet

Så bra for deg.

Sønnen min og jeg er hyperallergiske mot både veps og bier, og har epi-penner tilgjengelig til enhver tid på denne årstiden.

Ingen av oss har fobier, vi sitter ute, og vi lever som normalt men vi løper fort når vi ser en av artene surre rundt oss.

Og om de kommer seg forbi insektsnettingen og inn i huset, er veien mot en tidlig død dessverre kort hvis ikke mannen eller datteren er tilstede.

Det er noen plasser vi ikke oppsøker på denne tiden av året da, og det er plasser med mye folk, mye søtt, og fulle søplekasser (f,eks Tusenfryd).

Anonymous poster hash: d5635...edc

Skrevet

Et lite vepsebol på noen sitt loft...

getingbo.jpg

Anonymous poster hash: e100d...996

Skrevet

Jeg har hatt en fobi for veps så lenge jg kan huske. Er ikke allergisk og har blitt stukket to, nesten tre ganger. Greia er ikke at jeg er redd for at dem skal stikke meg. Jeg bare takler ikke å ha dem nære meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er desverre litt redd for veps. Jeg har blitt stukket, å hovnet veldig opp, ble helt blå rundt stikket og. Jeg prøver å ikke være hysterisk da, men jeg kan ikke si jeg liker de. :P

Anonymous poster hash: 8ce94...dd5

• Liker 1
Skrevet

Ble stukket for første gang i år-hadde gruet meg for stikket lenge. Men enig med TS at det ikke gjør vondt, det sved i noen sekunder før det ga seg. Men jeg har fortsatt fobi for veps, rett og slett fordi de ser så forbanna ekle ut. Takler ikke synet. Øynene, de gule stripene og den ekle midjen som blir delt i to....FYSJ!

Anonymous poster hash: 598b3...b00

Skrevet

Jeg ble livredd veps etter jeg ble stukket. Det er takket være redselen at jeg kun har blitt stukket den ene gangen: etter mitt første vepsestikk har jeg løpt så fort jeg klarer hvis vepsen kommer for nærme.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gå til en coach og få utført fobikuren.

Anonymous poster hash: 2fde9...3a2

Skrevet

Ta litt gult syltetøy, eple eller helst litt moltesyltetøy fyll på med vann i et syltetøyglass og sett det utenfor den åpne verandadøren. Vepsen liker dette bedre enn mennesker i tillegg drukner den når den i sin glupskhet går oppi glasset. Er du redd legg på lokk.

Vepsen er en del av naturens skapninger. Ja, jeg er allergisk og har Epipenner, men jeg er ikke hysterisk. Lever som normalt, men holder meg unna søplekasser og spiser ikke utendørs.

Anonymous poster hash: 3b354...9fb

Skrevet

Tok det alltid med ro rundt veps før, men så ble jeg stukket da.. Nå prøøver jeg å være rolig fordi føler meg idiot som voksen jente å hyle og løpe x)

MEN er livredd babyen skal bli stukket. Har røska hu opp a senga en håndfull ganger pga høst vepsen. Den følger jo etter deg!!

De siste ukene nå har jeg da fått baby i trygghet på annet rom / tatt over nettet også står jeg selv stille og går sakte bort da følger vepsen etter meg! Og ikke bruker jeg parfyme eln pga baby så jeg føler på et intenst voksende hat mot høyt vepsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Også blir jeg så redd for at vesla skal bli stukket (hun er bare 8 uker) at jeg nesten vil gråte når høstvepsen kommer intenst igjen. Men later som jeg er rolig både for babys skyld og pga vepsen ikke skal lukte frykten min.

Anonymous poster hash: 6fe30...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...