Gå til innhold

Bruker barnet ditt den klesstørrelsen som alderen tilsier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg enten har en usedvanlig lang gutt eller om klær til barn er veldig smått i str?

Jeg har ikke målt ham på en stund, så jeg vet ikke hvor lang han er. Men han fyller 4 om noen måneder og bruker str. 116 i klær, og noe passer akkurat og en god del er for smått. Tok på ham en bukse i 116 i dag og den var egentlig litt for kort i beina, men jeg har ikke rukket å kjøpe inn nytt.

Må på handletur og da blir det kjøpt klær i str. 122. Det føles helt merkelig til en som enda ikke har fylt 4.

Anonymous poster hash: 3f409...dda
Skrevet

Jenta mi er også veldig lang, hun brukte str 80 da hun var 7-8 måneder. Hun "skulle" vel brukt 74 da, men det ble for smått.

Anonymous poster hash: dc046...f1f

Skrevet

Her spørs det litt på merkene :) Noen klær kan han ennå bruke 2 år og andre klær må han kanskje ha 4 eller 5. Handler mye klær fra Usa og England så derfor jeg bruker år i stedet for tall.

Skrevet

Litt forskjellig fra merke til merke. Den ene gutten min har stort sett brukt klær i forhold til alder/høyde. Men den andre gutten min har ligget en str over.

Anonymous poster hash: 19ea8...316
Skrevet

Jenta mi brukar alt frå 74 til 86! Ho er 1,5 år, så strørrelsane er vel litt forskjellig ;)

Skrevet

I gensere, ja. Men ikke i bukser, der er det en str. mindre.

Anonymous poster hash: b0d3a...4e2
Skrevet

I følge tabeller så er 98-104 for 3-4 år. Jenta mi er 3,5 men er allerede oppe i 110 i klær. 104 er kun passe i f.eks ull og slikt som gjerne er stort i størrelsen, 98 er alt for lite. Men hun er ikke så lang heller, var 98 cm sist jeg målte i sommer, og hun er veldig tynn, så 104 burde jo passe i en del egentlig.

Anonymous poster hash: 71782...f09
Gjest Supersnella
Skrevet

Jeg jobber med barneklær og ser at mange barn bruker større str en alderen tilsier. Spesielt rundt 3-4-5 års alder for så å jevne seg litt og rundt 10-11 går mange opp til 2-3 størrelser større enn alder. Og noen ganger mindre, str tabell er bare en pekepinn. Og ofte ser vi at ungene er større i overdel og mindre i underdel. Selv har ungene mine brukt stort sett den str de er i alder.

Skrevet

Jeg har en sønn på 5, som helt fint passer i 110 klærne sine. Han er tynn, men over gjennomsnittlig høy.

Synes barnetøyet kan brukes lenge, jeg. Det er jo ingen grunn til at de skal "drukne i klærne heller". Letter å leke med bukser som ikke er veldig lange i beina f.eks.

Anonymous poster hash: 331c1...1e0
Skrevet

Synes barnetøyet kan brukes lenge, jeg. Det er jo ingen grunn til at de skal "drukne i klærne heller". Letter å leke med bukser som ikke er veldig lange i beina f.eks.

Anonymous poster hash: 331c1...1e0

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men samtidig er det ikke noe godt med bukser som er for korte og skal ned i støvler, f.eks.

Anonymous poster hash: 3f409...dda

Skrevet

Jenta mi er 8 mnd og bruker 80. Helt normal, men kanskje på øverste del av vekstkurven. Hun er 70 cm lang og 9kg. Hun bruker litt 86 også faktisk. Så er litt rart

Skrevet

Jentene mine er lange for alderen, særlig eldste, og har stort sett ligget et par hakk over alderen størrelsemessig - men det har hele veien stemt med centilong ifht høyde. 5-åringen min bruker nå 122-128 (6-8 år?) - hun er 125 cm høy - mens 2-åringen er godt på vei inn i str 98. Hun er noen-og-nitti cm, har ikke målt henne skikkelig etter sommeren. Dog har yngste en litt smalere kroppsfasong enn søsteren, og har kunnet bruke størrelsene lenger av den grunn. Begge ligger på toppen av persentilskjemaet på høyde, eldste ligger vel faktisk over 97ende persentil. Så jeg ser overhodet ikke på aldersangivelsen når jeg handler eller syr til dem, men går etter centilong.

Skrevet

Ett hakk høyere opp i str ifht alderen.

Skrevet

Har to barn som er i hver sin ende av skalaen.

Jenta er tre år. Bruker ennå noen klær i 2 år. Ytterklærne et 2 år, gensere passer hun 92, bukser bruker hun 98. En og annen bukse i 92 som passer. De gensere vi har kjøpt i det siste er i 98, mest fordi jeg regner med hun ikke passer 92 særlig lengre.

Har en gutt på 4 mnd som vel skulle brukt 62 (2-4 mnd). Bruker 68 (6mnd) og noe må han ha i 74 (9mnd). Har hentet frem noen ullbodyer som store søster brukte til hun var 13 mnd. Han på 4 mnd kan nå bruke disse, selvfølgelig kan han bruke det en stund, men de ser ikke store ut.

Anonymous poster hash: 6e3a9...116

Skrevet

13-åringen her bruker 140/146 - noen ganger 152 i gensere. Litt liten med andre ord.

Annonse
Skrevet

Spørs jo helt på merket. F.eks. er H&M og Polarn og Pyret store i størrelsene; her har mine gjennomsnittlig store (men slanke) barn bestandig brukt "mindre" størrelse enn alderen skulle tilsi. Kjøper man franske eller spanske klær er det helt omvendt.

Skrevet (endret)

Her bruker eldste på snart tre og et halvt år 98-104. Dette barnet er vel ca 100 cm lang og i tillegg slank, altså ikke særlig stor for alderen. Barnet har stort sett hele veien lagt på nest nederste percentil for lengde, og gjerne brukt "riktig" størrelse etter alder i overdeler og da gjerne en størrelse mindre i underdeler.

Yngste er fortsatt baby, men er enn så lenge lang og slank (øverste percentil på lengde). Bruker nå to størrelser større en alderen skulle tilsi i bodyer, og "riktig" størrelse i underdeler.

Dette er da i generelle termer ettersom det vil variere noe med merke/leverandør, som noen andre nevnte over her.

Endret av Quiet
Skrevet

Min unge er litt merkelig. Han er lang i overkroppen men for det så bruker han en størrelse "for lite", han bruker 80 og burde brukt 86 i følge de mnd størrelsene er laget for. I bukser kan han ennå bruke 74. Og han er lubben. Men det varierer og fra butikk fra butikk hva som passer best.

Anonymous poster hash: 6ab6a...125

Skrevet

Spørs veldig. Gutten min er 2år og 2 mnder og kan bruke 86 i flere overdeler enda , har en Reima vinterjakke i str 86 som er stor enda.

Og han har en dridriksons vinterdress i str 80. Den prøvde vi her om dagen og er forrsatt god i størrelsen til han.

I vår/høst dressen fra name it har han 92, mens i joggebukser, dongeribukser fra h&m, kappahl, Cubus osv må han ha str 98/3år.

Skrevet

Eldstejenta har alltid ligget minst 2 størrelser over det alderen tilsier, både på klær og sko. Veksten stagnerte på størrelse 92, så den brukte hun lenge. Hun kan fremdeles bruke 92 i de fleste klær, men skal jeg kjøpe noe nytt, kjøper jeg 98. Hun er 3 år og 3 måneder.

Minstejenta er liten av vekst. Hun har aldri hatt noen vekstspurt, og har brukt størrelse 80 i et år nå, og det ser ikke ut til at det kommer til å bli for lite med det første! Hun er 1 år og 9 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...