tingeling~ Skrevet 29. august 2014 #1 Skrevet 29. august 2014 http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/krangel-om-seterygg-fikk-fly-til-aa-noedlande/a/23282906/ Sterke meninger om dette tydeligvis om man skal dømme etter kommentarfeltet. Er dette med å legge ned setet foran et irritasjonsmoment for deg?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Jeg irriterer meg grønn dersom personen foran meg tar ned setet uten å snakke med meg først. Jeg har opplevd flere ganger å plutselig få en kaffekopp osv i fanget fordi den foran plutselig vipper setet sitt ned. På korte turer syns jeg ikke det å legge ned setet er nødvendig. På lengre turer er det fint, men ta hensyn. Ikke insister på å ha seteryggen ned hele turen f.eks, og spør før du legger ned setet så den bak deg er forberedt og kan flytte tingene sine så de slipper å få ting i fanget. Det er vel normal folkeskikk? Anonymous poster hash: 7f1db...f8f 3
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 (endret) Ja, det er det. Så mye at jeg/vi har begynt å bestille sete med større plass. Vi har begge problemer med at det er liten plass, og orker ikke sitte i flere timer med en stolrygg + hodet til noen klistret oppi en. Tar aldri stolryggen ned selv. Nå flyr jeg mest korte turer. Max 5 timer og da syns jeg det er unødvendig. På lengre flyturer er det gjerne litt større plass, så da er det greit, men man kan ta litt hensyn. Trenger ikke kjøre den så langt ned som mulig og tenke på at kanskje den bak har drikke osv. Syns de kunne tatt bort hele den funksjonen på korte turer. Er så unødvendig og ganske egoistisk når det første man gjør er å hive ned setet uten tanke på den som sitter bak. Endret 29. august 2014 av BrienneOfTarth 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #4 Skrevet 29. august 2014 Bryr meg ikke. Har dog ikke opplevd at den foran meg har lagt ned seteryggen på så lenge jeg kan huske (flyr sjelden mer enn 4-timersturer).Anonymous poster hash: 91028...e5d
umwar Skrevet 29. august 2014 #5 Skrevet 29. august 2014 Jeg syns en kan snu seg kjapt bakover før en legger setet ned, bare for å sjekke klaringen. Ingen kan hindre meg i å legge ned setet mitt, men jeg syns det er uhøflig å bare smelle det ned. En person kan ha kaffe, strekke ut bena, ha data på bordet, og bør gis en sjans til å tilpasse seg. Jeg er ikke kjempe avhengig av å legge seteryggen ned, men dersom den foran meg gjør det, gjør jeg det også. Jeg er lang, og gidder ikke ofre plass for å være grei når han foran ikke er det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #6 Skrevet 29. august 2014 Legger alltid ned seteryggen og har heller ikke problem med at andre gjør det. Dersom du er over 2m høy er det forståelig, ellers... Anonymous poster hash: 3d6b8...73b
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 29. august 2014 #7 Skrevet 29. august 2014 Legger alltid ned seteryggen og har heller ikke problem med at andre gjør det. Dersom du er over 2m høy er det forståelig, ellers...Anonymous poster hash: 3d6b8...73b Man trenger ikke være over 2 m for å lange bein. Mine knær er helt klistret oppi stolryggen og kommer setet bak da så er det faktisk vondt å sitte. Men har jo løst problemet ved å bestille større plass, for det er helt umulig å sitte behagelig hvis ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #8 Skrevet 29. august 2014 Jeg haaaater når folk gjør det. Og de gjør det ALLTID hver bidige flytur. Når jeg ser at de er i ferd med å gjøre det setter jeg kneet i setet slik at de ikke kan legge det ned.Anonymous poster hash: 5cb38...0b6 1
Erazor Skrevet 29. august 2014 #9 Skrevet 29. august 2014 Min mening om dette er at man ikke kan pålegge andre ens egen mening om hva som er greit eller ikke greit når det gjelder nedlegging av sete. Det betyr at selv om en selv aldri legger ned setet, så kan en ikke forvente at ingen andre gjør det. Så lenge det er mulighet for det, så vil det være dem som ønsker å legge ned setet sitt, og som har full rett til å gjøre det. Jeg er for øvrig enig i at man kan være forsiktig når man legger ned setet sitt slik at personen bak ikke får drikke i fanget, og at man kan rette opp setet når man spiser. Ut over det, må folk få gjøre det som passer dem med det setet de har betalt for. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #10 Skrevet 29. august 2014 Det høres jo ut som om setteryggen blir lagt ned i full liggestilling her. Hvilke fly er det dere flyr med hvor man kan legge ned seteryggen så mye så dere omtrent får passasjerer oppå dere? Den eneste gangen jeg synes det er greit at setet foran meg er oppreist er når jeg spiser, men har jeg noe drikke på bordet så går da ikke ryggen så langt bakover så den velter glass og kopper? Anonymous poster hash: c20f5...750 5
miramis Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Jeg sliter med ryggen og legger vanligvis ned setet på turer lengre enn 90 minutter. Hvis det sitter en høy person bak meg og jeg kjenner at knærne kommer an setet, lar jeg være eller prøver å finne en annen plass. Damen i nyhetsartikkelen skulle selvsagt tatt hensyn..
Gjest tsejG Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Jeg må nesten si meg enig med brukeren over her som undrer seg over hvilke fly dere egentlig flyr med, som har seter som kan legges omtrent i fanget på passasjeren bak, slik at kopper, PC`er og annet bordplassert løsøre veltes og detter overende...? Jeg flyr ganske mye, riktignok mest langdistanse, men også innlands, og har aldri disse problemene som beskrives. Alle fly har sin egen innredning, bestemt av selskapet, men mål og dimensjoner (herav også vinkelen på hvor langt et sete kan legges bakover) er justert ifht et verdensomspennende regelverk som skal ivareta et minstemål for noenlunde lik komfort uansett distanse, flytype, selskap osv. Riktignok går noen selskaper utenom disse reglene, men da utelukkende motsatt vei ifht minstemålene (på setebredde, pitch, nedleggsvinkel osv), noe som naturligvis bare gir ytterligere komfort. Jeg har imidlertid aldri opplevd dette som et problem, og selv på "småflyene" her innlands (til og med Dash åtteren til Widerøe) vil jeg si det har gått uproblematisk. At det er trangt, og at man skal vise hensyn når man legger ned seteryggen er jeg enig i, men det har da gått fint også når jeg har hatt kaffekoppen stående på bordet. Ryggene er jo dimensjonert til å ikke treffe ting som måtte befinne seg på bordet bak, så jeg skjønner faktisk ikke at det kan skje. I så fall må vel passasjeren foran ta ordentlig sats og hive seg bakover... Uansett, hensyn er viktig å ta enten man befinner seg på veien i bil eller på krøtterklasse i et fly. Det tror jeg alle er enige i 2
umwar Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Jeg må nesten si meg enig med brukeren over her som undrer seg over hvilke fly dere egentlig flyr med, som har seter som kan legges omtrent i fanget på passasjeren bak, slik at kopper, PC`er og annet bordplassert løsøre veltes og detter overende...? Jeg flyr ganske mye, riktignok mest langdistanse, men også innlands, og har aldri disse problemene som beskrives. Alle fly har sin egen innredning, bestemt av selskapet, men mål og dimensjoner (herav også vinkelen på hvor langt et sete kan legges bakover) er justert ifht et verdensomspennende regelverk som skal ivareta et minstemål for noenlunde lik komfort uansett distanse, flytype, selskap osv. Riktignok går noen selskaper utenom disse reglene, men da utelukkende motsatt vei ifht minstemålene (på setebredde, pitch, nedleggsvinkel osv), noe som naturligvis bare gir ytterligere komfort. Jeg har imidlertid aldri opplevd dette som et problem, og selv på "småflyene" her innlands (til og med Dash åtteren til Widerøe) vil jeg si det har gått uproblematisk. At det er trangt, og at man skal vise hensyn når man legger ned seteryggen er jeg enig i, men det har da gått fint også når jeg har hatt kaffekoppen stående på bordet. Ryggene er jo dimensjonert til å ikke treffe ting som måtte befinne seg på bordet bak, så jeg skjønner faktisk ikke at det kan skje. I så fall må vel passasjeren foran ta ordentlig sats og hive seg bakover... Uansett, hensyn er viktig å ta enten man befinner seg på veien i bil eller på krøtterklasse i et fly. Det tror jeg alle er enige i Det er dette noen, rare mennesker gjør. Kanskje for å forhindre at personen bak stanser dem? Det er derfor det er greit å titte bak. Det rister jo litt i bordet når ryggen slås hardt ned, og en full kopp kaffe kan lett søles da.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #14 Skrevet 30. august 2014 http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/krangel-om-seterygg-fikk-fly-til-aa-noedlande/a/23282906/ Sterke meninger om dette tydeligvis om man skal dømme etter kommentarfeltet. Er dette med å legge ned setet foran et irritasjonsmoment for deg? Er tydeligvis et irritasjonsmoment for mange. Noe vi kan se i denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=718565&page=1%C2'> Anonymous poster hash: 6898d...5fd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #15 Skrevet 30. august 2014 Er tydeligvis et irritasjonsmoment for mange. Noe vi kan se i denne tråden Anonymous poster hash: 6898d...5fd Og her var tråden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=718565&page=1 Anonymous poster hash: 6898d...5fd
Gjest tsejG Skrevet 30. august 2014 #16 Skrevet 30. august 2014 Er tydeligvis et irritasjonsmoment for mange. Noe vi kan se i denne tråden Anonymous poster hash: 6898d...5fd Ja, og jeg antar den største grunnen til irritasjonen er at det ER trangt ombord på fly, folk er tett sammenpakket, noe mange finner irritabelt i seg selv. Derfor blir det lett overdrivelser rundt problematikken ved bl.a. seteryggens mulighet til å lenes bakover, som naturligvis skaper det enda trangere. Man reiser jo som rogn i en kaviartube når man er ute og flyr, så irritasjon oppstår lett... 1
Gjest tsejG Skrevet 30. august 2014 #17 Skrevet 30. august 2014 Det er dette noen, rare mennesker gjør. Kanskje for å forhindre at personen bak stanser dem? Det er derfor det er greit å titte bak. Det rister jo litt i bordet når ryggen slås hardt ned, og en full kopp kaffe kan lett søles da. Joda, ser den, men disse er vel forhåpentligvis i et såpass mindretall at de neppe utgjør grunnen til alle kommentarene rundt denne problematikken. Nei, jeg tror heller det er generell irritasjon ute og går, pga at altfor mange mennesker er stappet tett sammen i en trang stålsylinder, og at folk derfor er mer lettantennelige. Selv titter jeg sjelden bak når jeg lener seteryggen bakover, men jeg gjør det veldig sakte og forsiktig mens jeg er obs på evt. reaksjoner, kommentarer etc., og stopper en god del før max bakover. Jeg har aldri opplevd noen komplikasjoner av dette...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #18 Skrevet 30. august 2014 Jeg haaaater når folk gjør det. Og de gjør det ALLTID hver bidige flytur. Når jeg ser at de er i ferd med å gjøre det setter jeg kneet i setet slik at de ikke kan legge det ned.Anonymous poster hash: 5cb38...0b6 Da hadde du endt opp med ett blått kne om jeg hadde hatt setet fremfor deg. Mitt sete står i den stillingen jeg ønsker når jeg ønsker det.Anonymous poster hash: a7d37...c68
Rosenrød Skrevet 30. august 2014 #19 Skrevet 30. august 2014 Jeg forstår heller ikke dette med kaffekopper og lignende som flyr avgårde osv. Jeg flyr forholdsvis ofte og er høy med lange bein. Pleier ofte å legge setet ned, rett og slett fordi det er mye mer behagelig. Opplever også ofte at de foran meg gjør det samme, uten at det plager meg overhodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå