belle_ Skrevet 28. august 2014 #1 Skrevet 28. august 2014 Tror muligens jeg har tatt meg vann over hodet her, men har invitert venner over på middag til helgen for å feire en stor nyhet. Var litt rask på avtrekkeren og bestemte meg for å lage middag til hele gjengen, jaaa. Har aldri laget mat til mer enn 6 personer før og kjenner jeg blir superstresset. Skal handle inn i morgen. Tenkte å lage lasagne, salat og ha noe brød til. Hvor mye lasagne trenger jeg, og hvor mye kjøtt? Er ikke storspisere dette, men de må bli mette. Tenkte å lage brød i forveien, foccacia brød i langpanne. Holder det med 4 pakker kjøttdeig? Skal lage noe kaker og styr også... Evt. har dere noen andre idéer til hva jeg kan lage til så mange som ikke er alt for krevende?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #2 Skrevet 28. august 2014 3 pakker lasagne og 4 pakker kjøttdeig kanskje? Anonymous poster hash: b749f...098
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2014 3 pakker lasagne og 4 pakker kjøttdeig kanskje? Anonymous poster hash: b749f...098 Skal lage hjemmelaget lasagne bare for å poengtere det :D Så må beregne litt annerledes på innhold. Er kjøttmengden jeg er litt usikker på.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Du kan feks lage chili con carne i stedet, og ha salat og brød til det. Mindre arbeidskrevende, og du kan ha alt i én gryte, og ha ovnen fri til å bake focaccia og kaker. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Ta en vanlig porsjon og multipliser den med 14? Dvs at det blir rimelig kleint med bare 4 pakker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2014 Ta en vanlig porsjon og multipliser den med 14? Dvs at det blir rimelig kleint med bare 4 pakker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff Men når jeg lager lasagne til 4 bruker jeg 1 pakke kjøttdeig
Alkymist Skrevet 28. august 2014 #7 Skrevet 28. august 2014 En form med lasagne holder til ca 4 personer. Den lager du av en sånn pakke. Tilpass antall pakker til antall personer. Følg instruksjon på pakken. Enklest ville det sikkert vært å kjøpe ferdig brød/loff og lage godt med salat. Om du skal ha kaker også ville jeg hørt med de andre om noen hadde lyst å ta med. Ellers er jo egentlig tapas ganske lurt når det blir mange. Da kan jo flere lage et par små retter og da har det lett for å bli mye god mat.
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2014 Du kan feks lage chili con carne i stedet, og ha salat og brød til det. Mindre arbeidskrevende, og du kan ha alt i én gryte, og ha ovnen fri til å bake focaccia og kaker. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6 Det var et godt forslag! Men fått etterspurt lasagnen, siden den er en hit Så må vel nesten bare lage den!
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2014 En form med lasagne holder til ca 4 personer. Den lager du av en sånn pakke. Tilpass antall pakker til antall personer. Følg instruksjon på pakken. Enklest ville det sikkert vært å kjøpe ferdig brød/loff og lage godt med salat. Om du skal ha kaker også ville jeg hørt med de andre om noen hadde lyst å ta med. Ellers er jo egentlig tapas ganske lurt når det blir mange. Da kan jo flere lage et par små retter og da har det lett for å bli mye god mat. Skal ikke lage noe pakke, skal lage hjemmelaget, så om jeg bruker 3 store former og fyller de helt opp så tror jeg det vil holde med alt tilbehør til Føler det er litt frekt å be folk ta med tapas når jeg har sagt jeg skal lage middag!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 En form med lasagne holder til ca 4 personer. Den lager du av en sånn pakke. Tilpass antall pakker til antall personer. Følg instruksjon på pakken. Enklest ville det sikkert vært å kjøpe ferdig brød/loff og lage godt med salat. Om du skal ha kaker også ville jeg hørt med de andre om noen hadde lyst å ta med. Ellers er jo egentlig tapas ganske lurt når det blir mange. Da kan jo flere lage et par små retter og da har det lett for å bli mye god mat. Hun har allerede presisert at hun lager lasagne fra bunnen. Og jeg må bare føye til som jeg har gjort mange ganger før: Tapas er virkelig IKKE lurt å lage til mange. Veldig lite lurt, faktisk. Tapas er noe av det mest arbeidskrevende og logistisk utfordrende man kan lage, og jo flere personer man lager til, dess verre. (Og jeg lager mye mat, så det er ikke der det ligger). Sånn generelt er supper og gryter det beste til mange. Alt i en gryte, lage klar i god tid, ingen timing å snakke om, minimal logistikk. Man må bare ha tilgang på en stor nok gryte, er det eneste. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Men når jeg lager lasagne til 4 bruker jeg 1 pakke kjøttdeig Rimelig kjip vert du er. En "form" lasagne holder til maks to sultne mennesker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #12 Skrevet 28. august 2014 Det var et godt forslag! Men fått etterspurt lasagnen, siden den er en hit Så må vel nesten bare lage den! Ok. Du spør etter alternativer til lasagne i åpningsinnlegget. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 Ville laget 3-4 former med lasagne. Anonymous poster hash: 14c98...24d
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #14 Skrevet 28. august 2014 Ok. Du spør etter alternativer til lasagne i åpningsinnlegget. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6 Jeg vet, men bare om det var et riktig godt forslag Føler ikke chili con carne er så super godt å få servert!
Pottepalme Skrevet 28. august 2014 #15 Skrevet 28. august 2014 Rimelig kjip vert du er. En "form" lasagne holder til maks to sultne mennesker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff Hvor liten form har du egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #16 Skrevet 28. august 2014 Rimelig kjip vert du er. En "form" lasagne holder til maks to sultne mennesker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff Det kommer vel an på størrelsen på formen? Og på tilbehøret. Anonymous poster hash: 0bd9d...5b6
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #17 Skrevet 28. august 2014 Ville laget 3-4 former med lasagne. Anonymous poster hash: 14c98...24d Ja, tror det blir 3 Er flest kvinner og de spiser ikke så mye!
belle_ Skrevet 28. august 2014 Forfatter #18 Skrevet 28. august 2014 Rimelig kjip vert du er. En "form" lasagne holder til maks to sultne mennesker. Anonymous poster hash: 1d4df...6ff Oi, da må du være meget storspist. Jeg har laget lasagne til meg, samboer og vennepar en form lasagne av en pakke kjøttdeig og det blir som regel mer enn nok
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #19 Skrevet 28. august 2014 Ja, tror det blir 3 Er flest kvinner og de spiser ikke så mye! Dersom du tror 3 er bra så ville jeg laget 4. Det er bedre å ha for mye og Lasagne funker jo bra å fryse ned. Hva skal dere feire? :D Anonymous poster hash: 96db0...557 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #20 Skrevet 28. august 2014 Ja, tror det blir 3 Er flest kvinner og de spiser ikke så mye! Høres nok ut det, hvertfall hvis du har brød og salat til For de som synest det høres lite ut, hjemmelaget lasagne metter MYE mer enn toro lasagne! En stor rosendhal form holder til ca 5-6 stk når jeg lager hjemmelagetAnonymous poster hash: f8a32...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå