kjøttkaker Skrevet 28. august 2014 #1 Skrevet 28. august 2014 (endret) Hei! Jeg har aldri brydd meg om kalorier, da jeg alltid har vært naturlig tynn. Nå skal jeg prøve å bli stram i fisken, og merker at jeg blir mer opptatt av kalorier når jeg trener. Orker dere se på trenings"regime" og matinntaket mitt - hva kan jeg endre på? Trener nesten hver dag(men selvfølgelig opphold pga stølhet), men ikke prøvd helkropp(fullkropp?)program enda(på egenhånd). Holdt på i 3 uker. Det går i volleyball, kettlebell, jogging og spinning. Bør jeg supplere med enda mer styrketrening? Evt trene annerledes. Har tenkt å prøve treningsforum.no sitt helkroppsprogram for nybegynner. Og når det gjelder kalorier. Jeg spiser endel banan, eple, bær og (knaske)gulrøtter gjennom dagen. Frokost består av 2 brødskiver med ulikt pålegg(litt for glad i smør og ost), 2-4 rugbrød eller havregrøt. Lunsj og mellommåltider blir også brød/rugbrød og/eller frukt(dumt, I know). Til middag føler jeg at jeg alltid blir for mett:S Mulig jeg spiser for mye? Evt for fort. Men føler magen blåser seg så sykt opp. Spiser laks og kylling for det meste, en bit(aner ikke hvor mange gram det er;)), med pasta eller poteter og grønnsaker. Hvor mange kalorier spiser jeg sånn ca i løpet av en dag? Og hvordan regner man ut kaloriinntak? Er 171 cm og veier 55 kg, om det er interessant. Hjelp meg med forbedringer er du snill, blir dypt takknmelig:) Endret 28. august 2014 av kjøttkaker
KristineS Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Å regne ut kalorier fra noe som er "sånn ca" er nok temmelig vanskelig, men myfitnesspal.com er ei veldig grei side for å få oversikt Det er bare viktig å være obs på at den gjerne vil legge kaloriene litt lavere enn de man som oftest trenger. For å få en grei pekepinn på hvor mye du trenger er denne kalkulatoren fin. Med tanke på vekta du har vil jeg tro at det ikke trenger å være dumt å legge seg i et bittelite overskudd, og i hovedsak fokusere på styrketrening om du vil bli strammere. Om du trener tungt og riktig med fokus på progresjon samtidig som kroppen får litt ekstra vil det ofte bli til at evt. ekstra vekt du skulle legge på deg blir i form av muskler. Og større muskler = strammere kropp Her er og en fin artikkel om styrketrening for nybegynnere, i tillegg til at den inneholder en del greie tips med tanke på kosthold.
Gjest Runforit Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 Om målet ditt er å bygge muskler og blir mer fit så er det styrke som gjelder. Du burde trene helkroppsprogram 3 ganger i uka i starten og så avansere etterhvert som du blir mer erfaren. At du tenker at du spiser for mye er en varsellampe. Du er slank, du vil blir mer fit, men du spiser noen brødskiver, litt frukt og et laksestykke og føler at du spiser mye(!?!?) Det første som slår meg er at du skal drite i kalorier da det ikke er noe du skal tenke på. Det du må fokusere på er nok og rett mat så du ikke bryter ned det lille du har av muskler når du faktisk ønsker mer muskler for å bli mer fit. Du trenger mye mer proteiner og fett. For lite mat kombinert med masse trening er oppskriften på katastrofe. Det fører til muskelsvinn, noe som igjen setter ned forbrenningen(muskler brenner fett 24/7, dess mindre av dem dess lavere forbrenning), du vil bli slapp og sliten, få mindre energi og overskudd og du vil også ikke klare å yte like bra verken på trening eller i hverdagen. Eks på mitt kosthold: Frokost Eggerøre av 2 egg og så blander jeg inn en stor spiseskje med peanøttsmør og blander med kokosmelk så det blir en fyldig eggerøre, eller eggerøre 100 gram skinke og en stor neve cashewnøtter Lunsj Her blir det en del forskjellig 150 Kylling/laks med 1 avokado som kuttes opp og lager salat med grønnsaker, pinjekjerner og hjemmelaget rømmedressing Wraps(speltlomper funker fint) med avokadomos med masse fyll inni av samme type ingredienser som over Mellom En stor neve mandler Middag 200 gram kjøtt/fisk, en boks med f.eks kikerter, linser, bønner, 1 søtpotet etc med hjemmelaget saus (I helgene lager jeg både pizza, soyabønnepasta, lasagna, muffins etc) Kvelds Varierer fra skinkeomelett til proteinpannekaker Steker alt i kokosolje eller peanøttolje Masse inspirasjon her: Ingridsblogg.no under oppskrifter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå