AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #1 Skrevet 28. august 2014 Vi går med gifteplaner, og er i aller første planleggingsfase, og vi hadde vel i første omgang bestemt oss for at alle nevøer og nieser skal være velkomne. Men etterhvert som vi har tenkt litt, så er jo alle i alder fra 0-17 år, hvor setter man grensen? Er det vanig med barn i bryllup? Det kommer til å bli sent, middagen kommer til å starte rundt 6-7 tiden, og det skal være 4 retter og taler etc. Jeg er for meg at det kan bli veldig kjedelig for de minste, men vil jo være rart å feire bryllup uten de der også...? Fyr løs med meningene deres. Vi er veldig usikre nå på hva vi skal gjøre! Anonymous poster hash: 914c6...56a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #2 Skrevet 28. august 2014 Vi har barn selv, så det er helt naturlig for oss at våre barn og gjesters barn er med i bryllupet når vi gifter oss. Men det er jo opp til dere, og hva dere ønsker. Jeg har vært gjest i barnefri bryllup og bryllup der barn har vært tilstede, og begge deler har vært koselig på sin måte. Anonymous poster hash: 67f56...57f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #3 Skrevet 28. august 2014 For å dele på barn/ikke barn er jo konfirmasjonsalder en fin deling. Den er ganske vanlig å bruke på alt fra julegaver fra faddere til når de regnes som barn eller ikke i sosiale sammenkomster. Med en feiring som deres, som tydeligvis ikke er lagt opp til barn (sen start, lang middag etc) så ville jeg droppet barn. Kanskje tatt med de over ti eller femten år. Anonymous poster hash: e4f37...937
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Det eneste jeg syns du skal tenke spesielt på er å evt tillate at nybakte foreldre har med babyen, uavhengig av om større barn er med. Man kan jo gjerne få barnevakt til større barn, men det er ikke lett eller nødvendigvis lurt med en baby på få uker/måneder. Anonymous poster hash: 67f56...57f
masekopp Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Jeg syns ikke barn har noe å gjøre der det serveres alkohol. For det første varierer det veldig hvorvidt barna er vant til at folk drikker, ikke alle er flinke til å ta hensyn, foreldrene får ikke "nytt" dagen like mye fordi de må passe på barna og man må planlegge ekstragreier for barna (f. eks. ha et tegnebord eller sånn) så de ikke kjeder seg og løper rundt under middagen. Jeg ser heller ikke hva slags utbytte et barn har av et bryllup. Jeg vil tro de begynner å kjede seg fort under en så lang middag. Vi har derfor (vi har ikke barn selv) skrevet at barn er velkomne i vielsen, men festen blir for de over 18 år (søsteren til brudgommen er 17 år, og hun får selvfølgelig komme). Har skjønt at mange blir lei seg for dette, men det får de bare bli. Jeg har jo lyst til å ha barn der i den forstand da vi har mange skjønne barn i familien som vi godt kunne tenkt oss å treffe, men samtidig så syns jeg ikke det egner seg når det serveres alkohol + de tingene jeg nevnte.
Birdo Skrevet 29. august 2014 #6 Skrevet 29. august 2014 Vi skal ha barn i bryllupet, og kan ikke si det har vært noe ekstra styr med planleggingen? Nå skal ikke vi ha flere retter og sånn da, vi skal "bare" ha buffet Vi skal ha velkomstdrink(med og uten alkohol), øl, vin/musserende og brus til maten og samme fordelt utover. Selv om barna er der, så syntes jeg ikke dette gjør noe, så lenge det ikke blir fylling så ser jeg virkelig ikke problemet. Barn har ikke vondt av å se voksne kose seg i ny og ne med et glass eller to Utover kvelden når barna har dratt hjem, blir litt mer alkohol satt frem, men ikke mye. Er ikke noe fan av fyllefester..(til svigermors besvær!)
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #7 Skrevet 29. august 2014 Grensen går ved tante- og onkelbarn, de er mellom 1 og 16 år, men det er heldigvis bare 5 stk av dem. Pluss egne barn. Har et søskenbarn med 4 barn (2-8 år) der jeg er fadder på hun eldste. Var i tvil om de skulle være med. Da måtte jo barna til mannens søskenbarn også blitt med, og da har det plutselig blitt 16 barn i alderen 1-16 år. Derfor dropper vi barna til søskenbarn, selv om vi har god kontakt med de fleste av dem.Anonymous poster hash: 0e1a6...201
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #8 Skrevet 29. august 2014 Jeg kommer til å invitere vennene. Da tror jeg det er naturlig at barna blir med. Det er opp til de inviterte å bestemme selv om de skal la barn bli passet hjemme (siden det kan bli sent) eller bare dra tisligere. Hvis alle barn kommer, så blir det 21 voksen og 9 barn fra 1 til 10 år. Anonymous poster hash: 1e368...d23
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #9 Skrevet 29. august 2014 Vi er så vidt i gang med planleggingen. Vi har egne barn som vil være 1 og 4 år når bryllupet står. De tre vi er tante og onkel til blir invitert. De er i alderen 4 til 8 år. Venner blir ikke invitert med barn, dersom det allikavel dukker opp noen babyer før bryllupet er de velkomne :-) Vi skal ha middag rundt 16.00, buffet. Senere kaffe og kaker. Det vil bli servert vin og øl til middag. Skal ha fribar, men denne åpner ikke før barna er sendt hjem. Tenker å servere cognac og baylis til kaffen. Barna blir sendt hjem etter at de har fått spist kaker, kan tenke meg en gang mellom 20.00 og 21.00.Anonymous poster hash: 6216a...12a
Gjest Magdalene Skrevet 29. august 2014 #10 Skrevet 29. august 2014 Egne barn, og nevøer/nieser er selvskrevne gjester i bryllup rundt oss. Også sørger foreldrene for st det kommer barnevakt og henter de minste når de vil hjem. I min søsters bryllup i sommer var datteren min på fem år med. Etter forretten hadde hun fått nok, så da kom barnevakten for å hente henne. Minsten på 1. Var ikke med i det hele tatt, han var invitert, men han hadde ingen glede av det alikevel så han var hos svigers.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #11 Skrevet 29. august 2014 Vi hadde bestemt oss for ikke å ha barn i bryllupet. Eller når det gjaldt nevøer og nieser sa vi at vi helst ville at foreldrene skulle komme uten slik at de kunne ta mer del i festen. Men at de bestemte selv. Så hadde vi to vennepar som ikke fikk ordnet barnevakt for dagen, så det ble fire barn som gjester. Det var bare koselig og gjorde ingenting. Jeg ville heller det enn at vennene mine ikke skulle komme. De tok veldig godt hensyn og barna var eksemplarisk! Ble bare koselig Anonymous poster hash: e1e4a...246
Trygve81 Skrevet 29. august 2014 #12 Skrevet 29. august 2014 Veldig usympatisk med bryllup der barn ikke er invitert, spesielt når barna er deres egne nieser og nevøer, og respektløst og sårende overfor søsknene dere på begge sider, som sikkert ønsker å ta med seg barna sine. Er dere ikke noe glade i niesene og nevøene deres? At det blir sent for dere voksne gjør jo ingen ting, barna kan dra hjem mye tidligere eller bli hentet av barnevakter. Det at dere eventuelt planlegger å servere alkohol (og at barna ikke skal være tilstede, slik det ble beskrevet her av en annen) er bare et norsk nisselue-problem og ikke et reelt argument. Voksne mennesker blir ikke fulle av å drikke 3-4 glass vin til en treretters middag. Eller hadde dere sett for dere en rølpefest med åpen bar og ubegrenset ølling? Selvfølgelig vil barna kjede seg, men det vil altså de fleste av de voksne også gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #13 Skrevet 29. august 2014 Veldig usympatisk med bryllup der barn ikke er invitert, spesielt når barna er deres egne nieser og nevøer, og respektløst og sårende overfor søsknene dere på begge sider, som sikkert ønsker å ta med seg barna sine. Er dere ikke noe glade i niesene og nevøene deres? At det blir sent for dere voksne gjør jo ingen ting, barna kan dra hjem mye tidligere eller bli hentet av barnevakter. Det at dere eventuelt planlegger å servere alkohol (og at barna ikke skal være tilstede, slik det ble beskrevet her av en annen) er bare et norsk nisselue-problem og ikke et reelt argument. Voksne mennesker blir ikke fulle av å drikke 3-4 glass vin til en treretters middag. Eller hadde dere sett for dere en rølpefest med åpen bar og ubegrenset ølling? Selvfølgelig vil barna kjede seg, men det vil altså de fleste av de voksne også gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #14 Skrevet 29. august 2014 Er jo ikke alle som har nieser og nevøer da (vi for eksempel). Her blir det i tilfelle barn av fetre og kusiner som vi aldri treffer likevel. Anonymous poster hash: b025e...93a
Trygve81 Skrevet 29. august 2014 #15 Skrevet 29. august 2014 Vi har forresten 39 barn i familien. I alderen 0-17 år. Anonymous poster hash: b025e...93a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #16 Skrevet 29. august 2014 Barn av fettere og kusiner bør det være greit å ikke ta med. Det er jo ikke barn dere kommer til å noe særlig omgang med senere i livet eller som har noe forhold til dere, til forskjell fra deres egne søskenbarn. For å si det på en annen måte, om dette er barn dere kommer til å gi fødseldags- og julegaver og som dere vil se ved høytidene, hører de også til i bryllupet deres. Barn av fettere og kusiner er egentlig bare slektstevnemateriale.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #17 Skrevet 29. august 2014 Tusen takk for alle tips og svar! Jeg tror det beste tipset jeg skal ta med meg i første omgang er å ta en prat med foreldrene til disse barna og høre hva de mener. Jeg var nettopp i et bryllup der det var barn, og det ble servert alkohol til maten. Det var et par stykker der som ble litt for fulle, og det ble kommentert av flere at de ikke synes noe om det når det er barn der. Samtidig mener jeg det er den som drikker sitt ansvar å ikke la det gå så langt når det er barn tilstede. Vi tilbyr alkohol, men tvinger det ikke i noen. For oss kommer det uansett til å bli vin til maten, og da må foreldrene vurdere selv om de synes der er OK å ha barna sine der, samtidig som de da bestemmer om de vil dra hjem tidlig med barna, eller skaffe barnevakt og bli litt lenger. Det er vel fair? Det kommer ikke til å bli barn av fettere og kusiner. Vi skal ikke ha så stort bryllup, og det ville bli veeeldig mange. Bare nieser og nevøer blir 11 stk! Da tror jeg vi har funnet en plan inntil videre iallefall! :D Anonymous poster hash: 914c6...56a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå