Gå til innhold

Er smatting helt ut som negativ oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtlige, og da mener jeg samtlige, av min yngstes venner smatter. Det er et mareritt å gi de mat, is eller annet som tilsier at de åpner kjeften. Enkelte har jeg måttet be om å roe ned smattingen for det tar helt av.

Trodde virkelig det var dårlig bordskikk å smatte, men ser ikke ut til at det er lærdom blant 8-9-åringene iallfall.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Er det å skrive korrekt helt ut som god oppførsel på nettet? Forskjell på de og dem, ordbruk som "kjeften" og bruk av "i hvert fall"?)

Men til saken: Mine barns venner (6-års alderen)har mye bedre bordskikk enn mine barn, vi sliter og øver på det daglig. Har ikke vært plaget av smatting fra venner, kun mine egne. Si ifra til disse vennene du, og håp på at det glir inn.

Her konsentrerer vi oss mest om å i det hele tatt sitte ved bordet, ikke grise med maten, ikke ha bena på bordet (middagsbordet!) osv, så smatting, korrekt bruk av bestikk og "ikke spise med mat i munnen" kommer lengre ned på liste over ting som blir påpekt.

Utrolig nok klarer de seg godt ute blant andre, så enkle påminninger om smatting ol setter jeg bare pris på fra annet hold.

Anonymous poster hash: d25dd...03d
  • Liker 2
Skrevet

Vel, hadde du sagt fra på en skikkelig måte, så skulle jeg tatt til meg dine råd om språk. Nå gir jeg selvsagt en god faen, du er jo bare AB.

• Liker 25
Skrevet

(Er det å skrive korrekt helt ut som god oppførsel på nettet? Forskjell på de og dem, ordbruk som "kjeften" og bruk av "i hvert fall"?)

Men til saken: Mine barns venner (6-års alderen)har mye bedre bordskikk enn mine barn, vi sliter og øver på det daglig. Har ikke vært plaget av smatting fra venner, kun mine egne. Si ifra til disse vennene du, og håp på at det glir inn.

Her konsentrerer vi oss mest om å i det hele tatt sitte ved bordet, ikke grise med maten, ikke ha bena på bordet (middagsbordet!) osv, så smatting, korrekt bruk av bestikk og "ikke spise med mat i munnen" kommer lengre ned på liste over ting som blir påpekt.

Utrolig nok klarer de seg godt ute blant andre, så enkle påminninger om smatting ol setter jeg bare pris på fra annet hold.

Anonymous poster hash: d25dd...03d

Ikke spise med mat i munnen? :fnise:

Jeg merker det jeg også. Lillesøsteren min smatter hele tiden, og hun er 12! Utrolig irriterende, og noe jeg skal lære mine barn å ikke gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg merker det jeg også. Lillesøsteren min smatter hele tiden, og hun er 12! Utrolig irriterende, og noe jeg skal lære mine barn å ikke gjøre.

Det lærte iallfall jeg som barn: Ikke spis med mat i munnen, og ikke snakk mellom måltidene!

(Bestemora mi forsnakket seg noen ganger. :ler: )

• Liker 7
Skrevet

Det lærte iallfall jeg som barn: Ikke spis med mat i munnen, og ikke snakk mellom måltidene!

(Bestemora mi forsnakket seg noen ganger. :ler: )

Hahaha! :laugh:

Skrevet

Det er ikke så lett å lære dem å ikke smatte. Hvert eneste måltid det siste halvannet året har jeg sagt til min sønn at han skal lukke munnen når han tygger. Men det er ikke sjans, han glemmer seg etter 3 tygg hver eneste gang. Jeg begynner å bli lei, og har ikke lyst til å skape dårlig stemning ved matbordet ved å mase for hver eneste munnfull....

Noen tips til hvordan man kan lære dem dette?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg begynte tidlig, ved året. Lukk munnen når du spiser. Jeg hater smatting, så intenst. Ingen av mine smatter.

• Liker 4
Skrevet

Herrefred. 12 år? Virkelig? Trodde det var normalt å lære at man ikke skal gjøre det når man er 6.

Anonymous poster hash: 83eeb...5d5

• Liker 10
Skrevet

Jeg håper da inderlig ikke det! Smatting er noe av det ekleste jeg ser og hører, spesielt på større barn og voksne. Det, og prating med munnen full av mat, og når man suger av flasker og glass, ikke heller. *Grøss*

Jeg jobber med saken med min 3-åring. Hun har lært seg å drikke skikkelig og prater sjelden med mat i munnen (glemmer seg såklart). Men smattingen er litt vanskelig ennå. Heldigvis er det ikke så ille som hos mange andre jeg ser/hører, for hun prøver å holde munnen igjen når hun spiser, men det glipper litt.

Anonymous poster hash: 878cb...818
Skrevet

Samtlige, og da mener jeg samtlige, av min yngstes venner smatter. Det er et mareritt å gi de mat, is eller annet som tilsier at de åpner kjeften. Enkelte har jeg måttet be om å roe ned smattingen for det tar helt av.

Trodde virkelig det var dårlig bordskikk å smatte, men ser ikke ut til at det er lærdom blant 8-9-åringene iallfall.

Mannen min på snart 40 år smatter og slafser, det er så j*****g å sitte ved siden av han. Og ikke bare mens han spiser på koe, gjerne litt etterpå også mens han "suger" ut resten av smaken i kjeften sin, eller hva f*** han gjør, jeg blir gal.... så det er ikke bare barn!!

Anonymous poster hash: 6ea48...513

• Liker 4
Skrevet

Herrefred. 12 år? Virkelig? Trodde det var normalt å lære at man ikke skal gjøre det når man er 6.

Anonymous poster hash: 83eeb...5d5

Ja, det trodde jeg også! Oppdaget det i sommer på hyttetur. Siste måltidet satt jeg faktisk å holdte meg for ørene da vi spiste for å ikke klikke!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt at barnet ikke fikk middag før det tok seg sammen og spiste ordentlig.

Anonymous poster hash: e78d0...432

• Liker 4
Skrevet

De fleste lærer det vel etter hvert, men noen aldri. Hater det når folk gjør det

Samboer er en av de som ikke har lært seg god bordskikk. Har bedt han om å lukke munnen når han spiser mange ganger.

Syns det er noe som er greit å lære seg tidlig.

Anonymous poster hash: b1b2b...6b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg begynte tidlig, ved året. Lukk munnen når du spiser. Jeg hater smatting, så intenst. Ingen av mine smatter.

Noen er "munnpustere" pga neseganger som er for trange til at de får nok oksygen ved å puste kun gjennom nesen, eller av andre årsaker (f.eks tett nese pga allergi eller annet)

Anonymous poster hash: d6026...855

• Liker 2
Skrevet

Noen er "munnpustere" pga neseganger som er for trange til at de får nok oksygen ved å puste kun gjennom nesen, eller av andre årsaker (f.eks tett nese pga allergi eller annet)

Anonymous poster hash: d6026...855

Det er alltid NOE med NOEN, ikke med ALLE. Som er poenget. ALLE smatter. Posten din er useless.

Jeg er forresten en munnpuster selv og smatter ikke, så bah!

• Liker 15
Skrevet

Kanskje det har gått i glemmeboka hos enkelte foreldre? De barna jeg er sammen med smatter ikke, men de får også streng beskjed om at de ikke skal snakke med mat i munnen og lukke munnen når de spiser.

Gjest Vinglasset
Skrevet

Smatting er grusomt å høre på så noe av det første barna mine lærte var å tygge med munnen igjen.

Skrevet

I Kina er det ansett som høflig å smatte, det tyder på at man liker maten.

Anonymous poster hash: 01fca...e96

• Liker 1
Skrevet

Vi bor ikke i Kina. Ei heller er vi oversvømmet av kinesere.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...