Gå til innhold

Hmm, ryggen/rumpa mi...

Fremhevede innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg sliter med et merkelig problem, og jeg TVILER STERKT på at en allmennlege kan finne ut noe som helst om det. Saken er i hvertfall den at jeg til tider har vansker med å sitte uten å kjenne et stikk i rumpa, ved halebeinet/i selve halebeinet.

Jeg skjønner lite, for det er vel ingen muskler akkurat der, og heller ingen skiver som kan gli ut. :klø:

Det har kommet og gått med jevne mellomrom, og var verst da det først dukket opp for to år siden. Da kunne jeg ikke sitte i det hele tatt :-?

Jeg har ransaket meg selv etter utløsende årsaker, men finner ingen. Trening, type trening osv, ingenting signaliserer når jeg får vondt og ikke.

Hva kan det være, tro? Noen som har opplevd noe liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du slått halebeinet?

Skrevet

Det kan jo hende at du har en cyste på halebenet. Det er vanlig at det da er snakk om en tvilling?

Skrevet

Har det samme problemet som deg i perioder, men det var etter at jeg hadde en liten "ulykke" på snowboard. sikker på at du ikke har slått deg der en gang?

Gjest Ethereal
Skrevet

Ikke slått halebeinet, men det kan tenkes at det kommer av sykling i terrenget og humping:klø:?

En cyste burde vel kjennes, og dette kjennes ut til å være innvendig, i og med at det "rykker"...

Skrevet

Prøv en fysioterapeut/akupunktur (gjerne en som er begge deler!) Det gjorde jeg. Jeg slet lenge med ryggproblemer. Følte ikke at fastlegen min tok meg alvorlig. Var en utrolig lettelse å komme til noen som kunne og ville hjelpe meg!

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg gidder ikke å gå til en vanlig lege, i hvertfall. De har tilsvarende et hovedfag, og skal kunne litt om alt. Muligens koster jeg på meg en time hos kiropraktor hvis plagene vedvarer, det har jeg gjort før (da musklene i ryggen låste seg pga for mye trening).

Gjest Anonymous
Skrevet

Veninen min hadde cyste/tvilling i halebenet, den kjentes ikke på utsiden . Etter operasjonen har hun vært helt fint.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hemorider kan oppfattes som smerter fra halebenet. Meget vanlig hos unge kvinner i 25-23 års alder. Smertene kommer og går, varierer i grad, og kan være litt "krampaktige". Utløses ofte/er verst når man sitter. Lett å diagnostisere for en lege.

Alternativt kan det være snakk om utstrålende smerter nedover fra korsryggen. F.eks. skiveutgliding, brist i en disc, skivedegenerasjon med press på en nerve (isjas). Evt. utstråling oppover fra hofte. Også dette vil en dyktig lege kunne verifisere eller utelukke med enkle undersøkelser.

Skrevet

Hva med en søt muskelknute på vandring som ikke lenger klarer å motstå tyngdekraften??

Skrevet
TVILER STERKT på at en allmennlege kan finne ut noe som helst om det.

Jeg gidder ikke å gå til en vanlig lege, i hvertfall.

Jeg aner et lite snev av misnøye i forhold til legestanden? :tunge1:

Skrevet

Ingen hjelp for deg, men mamma har noe lignende. Legen hennes har ingen anelse... :-?

Gjest Ethereal
Skrevet
Jeg aner et lite snev av misnøye i forhold til legestanden?  :tunge1:
De har ikke akkurat vært hjelpsomme hittil. Når man selv må stille diagnose, og får til råd "da får du kanskje trene litt mindre, lille venn, HEHE (jeg er ikke liten, og ikke din venn, basta), så kan man bli frustrert og vel så det.

Spesialister finnes knapt, og da er det som oftest kjempelang ventetid.

Det jeg har, kjennes ut som en slags muskelsmerte, i overgang mellom korsrygg og haleben. En stund var jeg redd det var isjias, men det er det tydeligvis ikke. Hmm, kanskje idrettsklinikken? eller en naprapat? (tenker høyt)

Skrevet

Hei

Har det på samme måten jeg. Av og til stikker/stråler det litt når jeg skal sette meg. Pleier også å føle meg "sliten" nede ved korsryggen...føles som om jeg trener å strekke ut...ikke lett å forklare. Jeg har fått forklart av lege at det kan være at ryggen er litt svak og at det kunne være lurt å trene området. Det hender også at det låser seg totalt og da er det vondt å sitte da :veldigsur: Synes det hjelper å gå mye.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg burde nok trene ryggen mer enn jeg gjør....(det er så kjedelig). Men jeg tror ikke den er så fryktelig svak. :klø:

Men kanskje er det en såpass påkjenning for ryggen å sitte på kontor hele dagen at den ikke helt takler det. Jeg var på yoga, og da merket jeg at jeg var ganske stiv og støl i ryggen i forhold til resten av kroppen.

Tydeligvis for lite allsidig trening.

Neste gang jeg klarer å lure meg på SATS, skal jeg prøve å trene ryggen mer, og få det til en vane. Og så burde jeg kanskje teste ut Pilates-videoene jeg har fått.

(Akkurat nå holder jeg mest på med utendørsaktiviteter; klarer ikke å være innendørs når det er sommer og bra vær).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...