Gå til innhold

Forklar meg prosessen ved å søke lån og å by på/kjøpe hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å se om vi får lån til å kjøpe hus, men har absolutt null og niks ide og erfaring med hvordan man går fram for å søke lån, søke om egenkapital fra husbank/kommune (?) og deretter by på eller kjøpe et hus. Kan noen forklare, gjerne punkt for punkt, om hvordan man går fram?

Må vi ha advokat for å by eller gjør vi det selv?

Trenger vi advokat for noe i denne prosessen?

Takk for svar på forhånd.

-Clueless.

Anonymous poster hash: 9ab36...f2d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har egenkapital har du et problem i utgangspunktet. Politikere har satt et krav om at dette må være på plass. Du må da enten se om du har nær familie som kan stille som kausjonist (som selv har verdier i form av hus eksempelvis) eller som du er inne på kan du ta kontakt med kommunen og undersøke mulighetene for etableringslån.

Vær da klar over at sistnevnte gir begrensede muligheter i forhold til kostnad i tillegg til at mange har opplevd at budrunder har gått ut før de har fått godkjenning. Får du utstedet lånepapirer i en bank kan du shoppe rundt innenfor den summen du har fått tilgang på slik du selv måtte ønske.

Det er selger (enten eier eller stedsfortreder som eiendomsmegler) som står for det juridiske. Det viktige er å ha kontrakter på rett sted - og man kan også involvere banken for å kontrollere kjøpekontrakt for penger betales ut. For å høre mer om dette vil jeg anbefale også å stikke innom en seriøs eiendomsmegler og både få tilgang på priser, utvalg og prosessen.

Skrevet

Egenkapital bør du absolutt ha, så er bare begynne og spare ;)

Først går du i banken og sier at du vil kjøpe hus og trenger lån. Da får du snakke med en kundebehandler og får hvor mye du får låne.

Så finner du et hus/leilighet du er interessert i, går på visning og er den aktuell legger du inn bud. Dette gjøres første gang via er budskjema. Må du øke budet gjøre dette gjerne vis tlf/sms/Mail.

Vinner du budrunden vil megler ta kontakt med deg og avtale et møte for og signere papirer osv. Og du er da eier av et hus/leilighet ;)

Håper dette gjorde det litt klarere :)

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Du kan bruke penger.no for å søke finansieringsbevis i flere banker samtidig. Du får tilsendt 3 beste tilbud.

Først skal du få et finansieringsbevis fra banken, som er gyldig i 6 mnd. Med dette beviset vet du hvor dyr bolig du kan se etter (egenkapital kommer i tillegg).

Du går rundt på visninger og velger boliger du vil by på. Husk å ikke by på flere samtidig da budene er bindende. Du får budskjema hos megleren som er på visningen. Første bud må være skriftlig (for eksempel faks). Neste bud kan du sende på melding.

Når du er den som byr høyest, så er boligen din. Om et par uker skal du og selger møte megleren for å signere kontrakten. Overtagelsen skjer uker/måneder senere.

Dette er grove trekk av prossessen. Du trenger ingen advokat til dette.

Skrevet

Har nettopp vært gjennom denne prosessen og kan fortelle hvordan det artet seg for meg. Jeg har pant i fast eiendom(tomt) forresten og da slapp jeg egenkapital.

#Først tok jeg kontakt med en rådgiver i banken min, som hjalp meg hele veien. Jeg spurte og grov i forkant, slik at alt var klarert, og jeg visste hva jeg hadde å rutte med.

#Så gikk jeg på flere visninger, men endte opp med det første jeg så på.

#Tok kontakt med megler og spurte litt angående budgivning. La inn første bud på nett med BankID. Dette gjør man på samme side som annonsen står, no problem.

# Deretter neste bud pr sms.

#Selger kom med motbud og vi ble enige om å møtes på midten.

# Neste steg var å underskrive kjøpekontrakt i flere eksemplar, og skrive under lånet i banken.

# Så avtalte megler overtakelse med selger, som forklarte meg praktiske ting og ga meg nøkkelen.

# Vips, så fikk jeg drømmeboligen min.

Lykke til! Håper dette var litt nyttig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...