AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #1 Skrevet 28. august 2014 Brant fremsiden av hånden min for noen dager siden. Er et område på ca 3x3 cm som er forbrent. Etter blemmene sprakk har hudlaget nærmest tørket ut og falt av og det ser ikke bra ut. Hva er best å putte på det? Har til nå bare brukt plaster og vanlig hvit adhesive bandasje men det faller så lett av.. Har du tips til noe som hjelper såret å hele samtidig som det sitter godt på? Anonymous poster hash: 49542...c30
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #2 Skrevet 28. august 2014 Når brannskaden er så gammel, ikke fersk lengre, steller du det som et vanlig sår. Tørre sår sttelles tørt, våte sår stelles vått, er hovedregelen. Sårpudder om det er tørt, og ny bandasje inntil ny hud er etablert og tåler dagligdags behandling. Er der væske fra såret, kan du sprute litt pyrisept eller annet desinfiserende sårvask over og ta på et tynt lag med sårkrem. Hold hånde over vasken ved skylling og ikke ta på sårkremen, legg evt. En stripe krem på bandasjen før du legge den på såret. Personlig er jeg tilhenger av vasselinkompress i nettingform. Den legges rett opp på såret etter å ha blitt klippet til i passe størrelse, for deretter å bli dekket med bandasje, tape el. Det viktige er å ha såret tildekket for å unngå infeksjon. Holder ikke plaster/bandasje, så surr rundt støttebind. På legevakta bruker de brannsalve på ferske brannsår og putter hele handa i en steril hanske. Hansken blir tapet i overkant. Etter en uke blir den bytta. Neglene mine var skadet som følge av at jeg hadde lagt hånda på ei gammeldags rødglødene kokeplate. Etter 1 time i kaldt vann og hanskebehandling på legevakta ble utrolig nok handa uten arr etter oen mnd. Brannsår rett i kaldt vann er uhyre viktig, selv små brannsår trenger god behandling for å unngå arr.Anonymous poster hash: bfd49...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå