Gå til innhold

Hvorfor er tannlege så svin dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tannlege er latterlig dyrt her i Norge og det er vel alle enige i? Å hvorfor har vi ikke frikort hos tannleger?! Det burde vi virkelig ha. Ikke rart mange har dårlig tenner mtp prisene her til lands.

Jeg var hos tannlege i går og 900kr!!! måtte jeg betale for en enkel sjekk, Heldigvis hadde kun 1 lite hull. De undersøkelsene burde være gratis eller kosta mye mindre.

Hvorfor er det så dyrt?

Anonymous poster hash: b3b49...d1f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ikke er subsidiert. Men folk går til fastlegen og klager på vondt i en lilletå. DET skal spleiselaget være med på å betale for, men tenner, som man er helt avhengig av? Nei DET må man betale selv.

Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 9b57e...bd4
  • Liker 6
Skrevet

jeg har dårlig råd, og har to tenner som skulle vært trekt. men det har jeg ikke råd til, så de får bare råtne.

helvettes system

Anonymous poster hash: 01f23...cb3
  • Liker 2
Skrevet

Veldig enig. Prisene er til å grine av!! :grine:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det er dyrt. Men jeg mener at den høye prisen bør være en god motivasjon for folk til å ta bedre vare på tennene sine. Folk flest er veldig dårlig på det. Bruk tanntråd og fluor hver dag (og tannpuss selvfølgelig), så slipper du å betale dyre dommer for borring av hull. Om man er flink med tannpleien så trenger man ikke å dra til tannlegen mer enn en gang i året for en sjekk. 900 kr i året syns ikke jeg er noe ille i det hele tatt.

Endret av Lollipops
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, det er dyrt. Men jeg mener at den høye prisen bør være en god motivasjon for folk til å ta bedre vare på tennene sine. Folk flest er veldig dårlig på det. Bruk tanntråd og fluor hver dag (og tannpuss selvfølgelig), så slipper du å betale dyre dommer for borring av hull. Om man er flink med tannpleien så trenger man ikke å dra til tannlegen mer enn en gang i året for en sjekk. 900 kr i året syns ikke jeg er noe ille i det hele tatt.

Jeg syns det er ille. Ja så klart trenger man ikke gå så ofte om man er flink å ta vare på tenna sine, men tannhelse er like viktig som annen helse. Tennene er en del av kroppen. Så det burde ikke kostet mer enn å gå til lege. De fleste går dessuten oftere til tannlegen enn legen. Man går som oftest ikke til legen hvert eneste år.

• Liker 5
Skrevet

Vel og bra det, dersom det var slik at alle tannproblemer kunne forebygges med god tannhygiene.

De dyreste tannlegeregningene jeg har hatt har vært pga visdomstenner som har kommet skjevt og gitt meg store smerter, eller fordi jeg har måttet sette inn ett par tenner fordi jeg ble født uten alle fortennene som skulle kommet opp.

Å betale for behandling av hull om jeg trykket i meg snop hver dag og ikke pusset ordentlig er en ting, men det er utrolig kjedelig å måtte ut med så mye penger for noe man strengt tatt ikke kan noe for.

Anonymous poster hash: 7a392...704

• Liker 4
Skrevet

Vel og bra det, dersom det var slik at alle tannproblemer kunne forebygges med god tannhygiene.

De dyreste tannlegeregningene jeg har hatt har vært pga visdomstenner som har kommet skjevt og gitt meg store smerter, eller fordi jeg har måttet sette inn ett par tenner fordi jeg ble født uten alle fortennene som skulle kommet opp.

Å betale for behandling av hull om jeg trykket i meg snop hver dag og ikke pusset ordentlig er en ting, men det er utrolig kjedelig å måtte ut med så mye penger for noe man strengt tatt ikke kan noe for.

Selvfølgelig, det blir noe annet. Men så må man jo huske på at tannlege er gratis fram til man blir 18, pluss rabatt fram til man blir 20, så helt på trynet er det jo ikke. Jeg regner med at du fikk fikset fortennene dine før du ble 18?

Skrevet

Vel nå er jo slik at noen bare har svake tenner. Jeg pusser tennene morgen og kveld. Bruker munnskyld og tanntråd. Drikker sjeldent brus, saft osv og spiser nesten aldri godterier.

Guess what? Jeg har fremdeles hull! :(

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig, det blir noe annet. Men så må man jo huske på at tannlege er gratis fram til man blir 18, pluss rabatt fram til man blir 20, så helt på trynet er det jo ikke. Jeg regner med at du fikk fikset fortennene dine før du ble 18?

Nei, jeg kunne bare ha midlertidige implantater til kjeven var vokst ferdig. De ville/kunne derfor ikke gjøre det før jeg var 20. Noe har jeg fått refundert fra folketrygden, men mesteparten måtte jeg betale selv. Tennene jeg har vært uheldig å bli født med har kostet meg mye penger. Etter min mening burde det i det minste være en frikortgrense for ting man er pent nødt til å gjøre med tennene.

Skrevet

Ikke all tannproblemer kommer fra dårlig motivasjon og tannpuss, så å sette høy pris for å motivere folk å fikse tennene sine er helt på trynet.

Anonymous poster hash: 99e53...884
  • Liker 2
Skrevet

Ikke all tannproblemer kommer fra dårlig motivasjon og tannpuss, så å sette høy pris for å motivere folk å fikse tennene sine er helt på trynet.

Anonymous poster hash: 99e53...884

Enig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis tannhelse hadde gått statlig på samme måte som andre helsetjenester hadde vi endt opp med samme ineffektive og dyre system. Norsk helsevesen i dag er jo en vits på mange områder. Skattene ville ha blitt høyere og kvaliteten dårligere.

Jeg synes at å betale et par-tre tusen i året til tannlege er helt greit. Hvis det er 3000 kr i året fordelt ut på årets 12 måneder blir det 250 kr mnd, noe som er ca halvparten av et treningssenterabonnement..

• Liker 2
Skrevet

Hvis tannhelse hadde gått statlig på samme måte som andre helsetjenester hadde vi endt opp med samme ineffektive og dyre system. Norsk helsevesen i dag er jo en vits på mange områder. Skattene ville ha blitt høyere og kvaliteten dårligere.

Jeg synes at å betale et par-tre tusen i året til tannlege er helt greit. Hvis det er 3000 kr i året fordelt ut på årets 12 måneder blir det 250 kr mnd, noe som er ca halvparten av et treningssenterabonnement..

mine tannproblemer koster 25 000kr

Anonymous poster hash: e989c...4e1

• Liker 1
Skrevet

Uten noen som helst bistand fra folketrygden?

Skrevet

Tannlege er ikke dyrt i forhold til andre helsetjenester, det er bare ikke subsidiert. Og ja, tannhelse burde naturligvis vært subsidiert på lik linje med andre helsetjenester. Riktignok kan dårlig tannhelse i noen tilfeller skyldes at man selv ikke tar vare på tennene sine, men dersom det skulle vært et gyldig argument, så måtte røykere med lungekreft og KOLS også betalt behandlingen sin selv (finn ut realkostnaden for en runde kreftbehandling, så er plutselig 50.000 kr til tannbehandling bare lommepenger...).

Anonymous poster hash: b83b9...a2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tannlege er latterlig dyrt her i Norge og det er vel alle enige i? Å hvorfor har vi ikke frikort hos tannleger?! Det burde vi virkelig ha. Ikke rart mange har dårlig tenner mtp prisene her til lands.

Jeg var hos tannlege i går og 900kr!!! måtte jeg betale for en enkel sjekk, Heldigvis hadde kun 1 lite hull. De undersøkelsene burde være gratis eller kosta mye mindre.

Hvorfor er det så dyrt?

1. midlene og verktøyene som brukes er svært kostbare og må hentes inn iløpet av forventet levetid - helst med fortjeneste slik at man kan ekspandere bedriften

2. å bli tannlege er en langvarig, kostbar og vanskelig utdannelse - mindre utvalg av tjenestetilbydere resulterer i høyere pris pga etterspørsel

3. det er svært høye krav med tanke på reguleringer, kontroller og godkjenninger som igjen krever mye papirarbeid og investeringer som igjen resulterer i høyere priser

4. tannleger jobber ikke for luft og vann - ingenting er gratis, noen må betale

5. norske skatter og avgifter er svært høye. En tannlege vil betale totalt i lønn, skatter og avgifter over 80 % av omsetningen sin til skattekassen. Så av de 900 du betalte havner med all sannsynlighet 800 av de hos skatteeaten.

Å skrike etter "Gratis tannhelsetjenester" er en selvmotsigelse. SOm jeg nevner over så jobber ikke tannleger gratis (stort sett). Spørsmålet da er om du vil betale via skatteseddelen eller direkte. For å si det slik - det blir ikke noe billigere om du betaler via velferdsstaten. Det er langt rimeligere med tannlegetjenester i de land hvor skattene og avgiftene er lavere.

Jeg vil anbefale deg å kreve ovenfor politikere å få beholde mer av egen verdiskapning (lønn), slik at det blir lettere for deg å betale regningene. Om du da attpåtil krever at tannleggene skal slippe betale så mye skatter og avgifter vil du også oppleve at prisene går ned. Vinn vinn.

• Liker 1
Skrevet

Du betaler 25 000 hvert eneste år i ditt voksne liv i tannlegekostnader?

Anonymous poster hash: 9d828...36f

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Det svaret der blir alt for enkelt,og vitner litt om uvitenhet.Det finnes folk som har sykdommer som gjør at tennene kan bli ødelagt,det finnes de som går på medisiner som kan gjøre skade på tennene,og lista fortsetter. Og da blir det brått snakk om mere enn 900 i året.Ja det finnes ordninger så man kan få dekt noe,men dette gjelder ikke alle.

Skrevet (endret)

Det svaret der blir alt for enkelt,og vitner litt om uvitenhet.Det finnes folk som har sykdommer som gjør at tennene kan bli ødelagt,det finnes de som går på medisiner som kan gjøre skade på tennene,og lista fortsetter. Og da blir det brått snakk om mere enn 900 i året.Ja det finnes ordninger så man kan få dekt noe,men dette gjelder ikke alle.

Det er jeg fullstendig klar over. Jeg rettet meg mot folk som i utgangspunktet har friske tenner (prøvde iallefall). Jeg kommer fra en tannlegefamilie, og det jeg har oppfattet er at det er utrolig mange som er dårlig på å ta vare på tennene sine, og konsekvensen av dette blir selvfølgelig store tannlegeregninger. Jeg har full forståelse for at det finnes folk som ikke kan noe for tannproblemene sine, det blir jo noe helt annet :)

Endret av Lollipops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...