Gå til innhold

Toåring som plutselig sover kjempegodt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, for dette er altså overhode ikke noe problem, heller det motsatte! Jeg er bare så overrasket over det jeg har observert hos sønnen min de siste par månedene, at jeg bare vil høre om det er andre som har opplevd noe lignende!

Saken er altså den, at vi her slitt med søvnen hans helt siden han var nyfødt, hangar hele veien vist at han har et veldig lite søvnbehov både på dag og på natt. Vi har hatt MANGE våkenetter, og som oftest lange våkenperioder hver enest gang han har våknet. I sommer snudde imidlertid plutselig dette, han begynte å sove natten gjennom helt ut av det blå, og nå sover han faktisk bedre og mer i løpet av døgnet enn han noensinne har gjort tidligere i sitt liv!

De siste to månedene har han sovnet mellom 19 og 19.30 hver dag, og sover da hele natten gjennom og frem til samboeren vekker han rundt kl 8 fordi de må ordne seg og dra i barnehagen. Og da sier han attpåtil ofte "nei, sove mer!" når mannen vekker han!!! I helgene sover han fort til både 9 og 9.30 hvis vi ikke vekker han. På dagtid varierer det litt om han sover eller ikke, i barnehagen sover han ofte en times tid, mens i helgene hjemme dropper han som regel duppen. Nattesøvnen er imidlertid akkurat like god enten han har sovet på dagen eller ikke.

Da denne nye trenden begynte i juni turte vi nesten ikke tro på at det skulle bli noe varig. Men nå har det vært sånn siden midten av juni, så forhåpentligvis holder det seg sånn en god stund fremover også.

Men er dette normalt? At barn kan gå fra ekstreme søvnproblemer til å plutselig elske å sove??? Flere som har opplevd det? (Altså, så tidlig som 2 år gammel, det er vel ikke spesielt uvanlig at 14-åringen gjerne ligger lenge og drar seg ;) )

Anonymous poster hash: e2df0...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

schemam%C3%A5naderNO.png her er en sånn ca oversikt over hvor mye barn sover i hvilken alder :P tatt fra natusan sin nettside http://www.natusanbaby.no/Sovn/Babyer_og_sovevaner/ Anonymous poster hash: f9258...c9a

Ja, jeg har sett sånne oversikter, så jeg vet at han nå sover en del mer i løpet av et døgn enn det som er "normalt" for en toåring. Og tidligere har han altså ligget i helt motsatt ende av denne skalaen, da han var 2-3 måneder gammel tror jeg var nede i 6 timers søvn pr døgn på det verste.

Han virker helt frisk og fin ellers, kvikk og aktiv, langt fremme utviklingsmessig, spiser veldig godt osv. Så jeg tror egentlig ikke at noe er galt med han. Er bare så overrasket over denne brå endringen, og lurer på om andre har opplevd lignende :)

Anonymous poster hash: e2df0...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...