marte_lolcat Skrevet 28. august 2014 #1 Skrevet 28. august 2014 Jeg dro i dag og tok hull i ørene for første gang (helt vanlige hull på øreflippen), men mannen som gjorde det var veldig dårlig til å forklare hvordan jeg skulle rense og ta vare på disse. Når jeg kom hjem søkte jeg litt rundt på nettet og fant noen tips. MEN, jeg misforstod og trodde man skulle ta UT de nye øredobbene (de man får når man tar hullene) og vaske de for derette å sette de inn igjen. Når jeg skulle sette de inn igjen forstod jeg jo at noe var galt. Det var veldig vanskelig å få øredobben til å gå helt igjen, men etter litt styr fikk jeg det til, så nå er de inne igjen (etter at jeg vasket både hullene og øredobbene). Jeg innser jo nå at man skal la de være inne i 6 uker før man tar de ut, og bare vaske uten å ta de ut. Øreflippene er litt hovne etter jeg måtte bryte litt for å få øredobbene inn igjen men det gjør ikke vondt. Noen som har vært borti dette? Tror dere jeg nå vil få infeksjon i hullene? Isåfall burde jeg jo bare ta øredobbene ut igjen og la de gro igjen. Men det blir jo litt surt å betale for nye hull. Alle tips mottas med stor takknemlighet!
iilers Skrevet 28. august 2014 #2 Skrevet 28. august 2014 Har ikke vært borti det selv, men tror det kommer til å gå helt fint. Eventuelt kan du ringe et piercing studio for å spørre hva de anbefaler 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #3 Skrevet 28. august 2014 Håper du har vasket med sårvask? Type Pyrisept eller lignende? Hoven vil du være en stund, men hold håret og ikke minst fingrene unna. Øredobbene skal stå for at de skal komme minst mulig bakterier inn i såret i hullet inntil det blir grodd og hel hud. Du får følge godt med i dagene fremover og oppsøke lege dersom øreflippene blir hovne, varme og dersom det skulle komme puss eller verk ut av hullene.Anonymous poster hash: a020a...eb8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Håper du har vasket med sårvask? Type Pyrisept eller lignende? Hoven vil du være en stund, men hold håret og ikke minst fingrene unna. Øredobbene skal stå for at de skal komme minst mulig bakterier inn i såret i hullet inntil det blir grodd og hel hud. Du får følge godt med i dagene fremover og oppsøke lege dersom øreflippene blir hovne, varme og dersom det skulle komme puss eller verk ut av hullene.Anonymous poster hash: a020a...eb8 Håper du IKKE har brukt sårvask. Inntil man faktisk har en seiglivet betennelse så er det helt unødvendig, og kan faktisk bidra til at såret gror saktere (og dermed igjen øke sjansen for betennelser). sterilt saltvann holder i massevis, og er mildere for såret. Litt forsiktig bruk av Pyrisept, Klorhexidin etc kan være greit, men det er sjeldent nødvendig. Her kan du lese litt om hvordan såret bør stelles: http://www.pinpoint-piercing.no/etterbehandling.htmlAnonymous poster hash: 49ec1...424 3
marte_lolcat Skrevet 28. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2014 Jeg har lest litt rundt om dette. Den ubrukelige fyren som utførte piercingen sa jeg skulle bruke sårvask. Er raskt nettsøk viser jo at flere (og veldig mange proffesjonelle) advarer mot dette. Så siden jeg tok de ut har jeg brukt saltvannsløsning to ganger. Henvelsen er vekke, men det gjør litt vondt i det ene hullet etter rens. Også: han jeg tok de hos sa at jeg må snurre på øredobbene innimellom. Har også lest advarsler mot dette, men jeg har gjort det før / etter saltløsningsrens. Noen som var erfaringer med å snurre på de?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #6 Skrevet 28. august 2014 Jeg har lest litt rundt om dette. Den ubrukelige fyren som utførte piercingen sa jeg skulle bruke sårvask. Er raskt nettsøk viser jo at flere (og veldig mange proffesjonelle) advarer mot dette. Så siden jeg tok de ut har jeg brukt saltvannsløsning to ganger. Henvelsen er vekke, men det gjør litt vondt i det ene hullet etter rens. Også: han jeg tok de hos sa at jeg må snurre på øredobbene innimellom. Har også lest advarsler mot dette, men jeg har gjort det før / etter saltløsningsrens. Noen som var erfaringer med å snurre på de? Jeg snurret på mine da jeg tok hull for 15 år siden, det var anbefalingen da. Vet ikke om det er det som anbefales nå, men det gikk iallfall helt greit med mine hull. Så du har neppe ødelagt hullene på så kort tid. Men om du skal fortsette å snurre på de vet jeg ikke. Anonymous poster hash: db0a5...cb9
Chizue Skrevet 28. august 2014 #7 Skrevet 28. august 2014 Jeg har lest litt rundt om dette. Den ubrukelige fyren som utførte piercingen sa jeg skulle bruke sårvask. Er raskt nettsøk viser jo at flere (og veldig mange proffesjonelle) advarer mot dette. Så siden jeg tok de ut har jeg brukt saltvannsløsning to ganger. Henvelsen er vekke, men det gjør litt vondt i det ene hullet etter rens. Også: han jeg tok de hos sa at jeg må snurre på øredobbene innimellom. Har også lest advarsler mot dette, men jeg har gjort det før / etter saltløsningsrens. Noen som var erfaringer med å snurre på de? Jeg har hatt tilsammen 11 piercinger.. Alle de jeg tok i ørene (2+4) snurret jeg av og til på, slik at de ikke grodde fast, men må ha rene hender! :D (Har bare fått betennelse 1 gang og det var i brynet , og piercingene i ørene + 3i leppa tok jeg selv... o_o Har bare idag 2 hull i ørene ) 1
Sphynx Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 Jeg har lest litt rundt om dette. Den ubrukelige fyren som utførte piercingen sa jeg skulle bruke sårvask. Er raskt nettsøk viser jo at flere (og veldig mange proffesjonelle) advarer mot dette. Så siden jeg tok de ut har jeg brukt saltvannsløsning to ganger. Henvelsen er vekke, men det gjør litt vondt i det ene hullet etter rens. Også: han jeg tok de hos sa at jeg må snurre på øredobbene innimellom. Har også lest advarsler mot dette, men jeg har gjort det før / etter saltløsningsrens. Noen som var erfaringer med å snurre på de? Det anbefales å IKKE snurre på de! La de være og rens de med saltvann! også er du flink pike å drar tilbake til frisøren og sier at han ikke burde 'pierce' noen andre ever again og forteller han hvordan man skal gjøre det riktig!!! 1
Sphynx Skrevet 28. august 2014 #9 Skrevet 28. august 2014 Jeg har hatt tilsammen 11 piercinger.. Alle de jeg tok i ørene (2+4) snurret jeg av og til på, slik at de ikke grodde fast, men må ha rene hender! :D (Har bare fått betennelse 1 gang og det var i brynet , og piercingene i ørene + 3i leppa tok jeg selv... o_o Har bare idag 2 hull i ørene ) Hvordan skal de kunne gro fast? huden klarer ikke gro fast i smykket?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 Det anbefales å IKKE snurre på de! La de være og rens de med saltvann! også er du flink pike å drar tilbake til frisøren og sier at han ikke burde 'pierce' noen andre ever again og forteller han hvordan man skal gjøre det riktig!!! Selsvagt skal man snurre på de, du vil jo ikke at de skal gro fast?Anonymous poster hash: ef84b...066
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Håper du IKKE har brukt sårvask. Inntil man faktisk har en seiglivet betennelse så er det helt unødvendig, og kan faktisk bidra til at såret gror saktere (og dermed igjen øke sjansen for betennelser). sterilt saltvann holder i massevis, og er mildere for såret. Litt forsiktig bruk av Pyrisept, Klorhexidin etc kan være greit, men det er sjeldent nødvendig. Her kan du lese litt om hvordan såret bør stelles: http://www.pinpoint-piercing.no/etterbehandling.htmlAnonymous poster hash: 49ec1...424 Tror svaret på hvordan hullene skal behandles varierer etter hvem du spør. Mine hull ble rensent morgen og kveld med Pyrisept, og har oppført seg uproblematisk. Vi har fått barn på jobb med øreflipper som står ut som seil, fulle av puss som har blitt renset med saltvann. Legene anbefaler sårvask og bomullspad, derfor fastholder jeg at det er å anbefale. Anonymous poster hash: a020a...eb8 1
Minya Skrevet 28. august 2014 #12 Skrevet 28. august 2014 Selsvagt skal man snurre på de, du vil jo ikke at de skal gro fast?Anonymous poster hash: ef84b...066 Smykket vil ikke gro fast inni hullet, det er en utrolig teit og seiglivet myte. Så lenge det blir renset med saltvann på utsiden, både foran og bak, vil ingenting gro fast. Ikke vri på øredobbene mer enn absolutt nødvendig, da under rensing. Plukking forårsaker større sjanse for betennelse og forsinket grotid. 3
Sphynx Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 Smykket vil ikke gro fast inni hullet, det er en utrolig teit og seiglivet myte. Så lenge det blir renset med saltvann på utsiden, både foran og bak, vil ingenting gro fast. Ikke vri på øredobbene mer enn absolutt nødvendig, da under rensing. Plukking forårsaker større sjanse for betennelse og forsinket grotid. Nettopp!
Sphynx Skrevet 28. august 2014 #14 Skrevet 28. august 2014 Tror svaret på hvordan hullene skal behandles varierer etter hvem du spør. Mine hull ble rensent morgen og kveld med Pyrisept, og har oppført seg uproblematisk. Vi har fått barn på jobb med øreflipper som står ut som seil, fulle av puss som har blitt renset med saltvann. Legene anbefaler sårvask og bomullspad, derfor fastholder jeg at det er å anbefale.Anonymous poster hash: a020a...eb8 *sigh* 1
marte_lolcat Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter #15 Skrevet 4. oktober 2014 Noen av dere lurer kanskje på hvordan det gikk med hullene: det gikk helt fint! Jeg har nå 4 dager igjen til jeg kan ta ut de første øredobbene og det virker som om hullene har grodd helt uproblematisk. Øreflippene gjorde vondt dagen etterpå, men da løsnet jeg bare litt på dobben (de var for stramme) og det gikk fint. I begynnelsen brukte jeg saltvannsløsning for å rense hullene, men det ble litt mye styr å lage hver morgen og kveld. Så jeg kjøpte en nøytral såpe (som jeg ser at er anbefalt flere steder) men av denne begynte huden på øreflippene å få litt eksem (huden min er generelt ekstremt sensitiv). Så jeg begynte å bruke sårvask og passet på å skylle godt, og det gikk helt fint.
FruRaeder Skrevet 4. oktober 2014 #16 Skrevet 4. oktober 2014 Min erfaring er at det beste er å la hullene være helt i fred! Da gror det kjappest, uten komplikasjoner. Har prøvd både sårvask og saltvannsoppløsning, men det å la hullene være i fred er det som har funket best. Burde vite litt etter å hatt piercing i ørene x4, tunga, navlen, og brystvorta. Tenårene altså.. For ei tid.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #17 Skrevet 4. oktober 2014 Tror svaret på hvordan hullene skal behandles varierer etter hvem du spør. Mine hull ble rensent morgen og kveld med Pyrisept, og har oppført seg uproblematisk. Vi har fått barn på jobb med øreflipper som står ut som seil, fulle av puss som har blitt renset med saltvann. Legene anbefaler sårvask og bomullspad, derfor fastholder jeg at det er å anbefale. Anonymous poster hash: a020a...eb8 Som sykepleier slutter jeg meg til denne. Pyrisept og Klorhexidin virker bakteriedrepende og sopphemmende. Sårene gror kanskje litt saktere, men det gjør de om man fpr en infeksjon også. Så sånn sett er det bedre med pyrisept enn stafylokokkinfeksjon.Anonymous poster hash: 092ce...8b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå