AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 6-åringen min vil begynne å spille et instrument, men han vil ikke i korps. han har nevnt bl.a. Fiolin. Jeg har søkt litt rundt, men er usikker på hvilke alternativer som finnes her på øvre Romerike. Noen som har tips? Noen andre med barn rundt samme alder som spiller et instrument her?Anonymous poster hash: 36050...768 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Å så flott. Dere har vel kulturskole i kommunen? Ellers må du finne noen private. Anonymous poster hash: 17d02...888
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Å så flott. Dere har vel kulturskole i kommunen? Ellers må du finne noen private. Anonymous poster hash: 17d02...888 Vi har, men der står det fra 8 år:o ellers fant jeg noe i Oslo. Det blir for stress å dra så langt på en hverdag synes jeg. Anonymous poster hash: 36050...768
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Du kan sette inn en annonse i Romerikes blad om at dere søker etter en privatlærer? Anonymous poster hash: 41bff...f50
Mafalda Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Vi har, men der står det fra 8 år:o ellers fant jeg noe i Oslo. Det blir for stress å dra så langt på en hverdag synes jeg.Anonymous poster hash: 36050...768 Nå vet jeg ikke hvordan det er på Øvre Romerike, men kommunale kulturskoler har ofte lange køer, så det kan lønne seg å søke noen år i forveien uansett. Det hender også at aldersgrensene bare er veiledende. Jeg ville tatt en telefon og forhørt meg om mulighetene. Det kan hende det er forskjellige inntakspunkt og variasjoner på ventelistene for de forskjellige instrumentene også (jeg søkte på noen strykeinstrumenter for ene sønnen min, og fikk plutselig telefon med tilbud om ledig plass på et treblåsinstrument, av alle ting. Nå har han spilt i fire år og synes det er kjempegøy... ) 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #6 Skrevet 28. august 2014 La ungen begynne med blokkfløyte. Evt. Triangel. Dette kan ungen øve på hjemme. Gratis og oppløftende. Anonymous poster hash: 35c13...7be
Gjest Riskjeks Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 (endret) Privatundervisning er selvsagt en mulighet, men det er DYRT. Kulturskolene i kommunene har milelang venteliste. Da jeg var 7-8 år, var mitt største ønske å lære å spille piano, og foreldrene mine søkte meg inn på musikkskolen i kommunen. Tror jeg står på venteliste ennå Tror det handler mye om kontakter og nettverk dessverre... Endret 28. august 2014 av Riskjeks
AryaUnderfoot Skrevet 28. august 2014 #9 Skrevet 28. august 2014 Fiolin er kjempegøy og det er ett perfekt instrument å begynne med tidlig. Hvis privatundervisning blir for dyrt kan du jo sjekke med de videregående skolene som har musikklinje og høre om noen av de som har fiolin som instrument vil tjene litt ekstra penger? 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 Det er sikkert noen studenter på Musikkhøyskolen som bor på Romerrike. Man kan egentlig ikke begynne for tidlig å lære fiolin. Anonymous poster hash: 0cc89...f4a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Vår femåring går på fiolin nå. En av bonusene man får med å bo i storby (det er nok av ulemper også...). De er fire i gruppa hans på musikkskolen. Hadde jeg vært deg, ville jeg hørt med folk du kjenner med barn på samme alder. Får dere en til som er interessert i å starte opp, og gjerne to eller tre, kan dere gå sammen om å leie inn privatlærer! Det blir mer sosialt og stimulerer til å øve når man ikke er den eneste i gruppa, i allefall helt på nybegynnerstadiet. Når det er flere barn som går der sammen, er det også lettere å få råd. Lykke til! Anonymous poster hash: 2fd0e...006 1
Adhara Skrevet 28. august 2014 #12 Skrevet 28. august 2014 Tråden er ryddet for innlegg som bryter med kopiretten. Irrlys, mod.
emilia12 Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 Fiolin ville jeg prøvd å styrt ungen unna! Hadde ei venninne som spile det i den alderen og det var mildt sagt tortur å høre på. Stakkars foreldre. Skjærende, kvass lyd når man ikke kan spille helt 1
AryaUnderfoot Skrevet 28. august 2014 #14 Skrevet 28. august 2014 Fiolin ville jeg prøvd å styrt ungen unna! Hadde ei venninne som spile det i den alderen og det var mildt sagt tortur å høre på. Stakkars foreldre. Skjærende, kvass lyd når man ikke kan spille helt Hihi, det er sant da. Dersom barnet ikke har gehør kommer det dessverre aldri til å bli god på fiolin og det kan være slitsomt å høre på. Da er det lettere med piano eller gitar dersom det er ett stort ønske å spille ett instrument. Men jeg vil påstå at gehør er nødvendig for å bli skikkelig god. Det kan læres til en hvis grad men en blir aldri like god som de som har det naturlig. Men selvfølgelig, de fleste lærer ikke ett instrument over natta så litt (u)lyd må en uansett regne med
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #15 Skrevet 28. august 2014 Piano! Anonymous poster hash: e5443...e00
emilia12 Skrevet 28. august 2014 #16 Skrevet 28. august 2014 Hihi, det er sant da. Dersom barnet ikke har gehør kommer det dessverre aldri til å bli god på fiolin og det kan være slitsomt å høre på. Da er det lettere med piano eller gitar dersom det er ett stort ønske å spille ett instrument. Men jeg vil påstå at gehør er nødvendig for å bli skikkelig god. Det kan læres til en hvis grad men en blir aldri like god som de som har det naturlig. Men selvfølgelig, de fleste lærer ikke ett instrument over natta så litt (u)lyd må en uansett regne med Ja det er sant men poenget mitt var att fiolin høres spesielt ille ut om man ikke er flink. Spilte selv både trommer og trompet og det bråker jo også men ikke den skjærende lyden jeg synes er så grusom. Tok maaange år før de på musikkskola som spilte fiolin ble så flinke att det ikke var slitsomt å høre på. Men hadde datteren min insistert etter att jeg hadde vist henne alternativene hadde hun selvsagt fått lov
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #17 Skrevet 28. august 2014 Så flott at ungen din vil spille fiolin Har vært gjennom det med 3 (!!!) stykker selv, og selv om nybegynnerstadiet kan være en prøvelse for foreldrene, så husk at barndommen er kort og du har 40 år (minst) etter det til å nyte stillheten Ring den lokale kulturskolen og få han på venteliste. Husk å søk hvert år etterpå! Hvis ikke det går så søk etter musikkstudenter på høgskolenivå som trenger å tjene noen kroner. Og få barnet inn i et strykeorkester så snart det gårm det er hyggelig, sosialt og givende Ps; ikke tving han til å begynne med et instrument han ikke har lyst til, da kveler du interessen og han sitter med dataspillene om 2 år... Anonymous poster hash: 5916b...7bb
Gjest Skrevet 29. august 2014 #18 Skrevet 29. august 2014 Vi har, men der står det fra 8 år:o ellers fant jeg noe i Oslo. Det blir for stress å dra så langt på en hverdag synes jeg. Anonymous poster hash: 36050...768 Send en e-post til kulturskolens rektor og forklar situasjonen. Om de har ledige plasser er det en god sjanse for at de slipper barnet ditt til. Nevn et utvalg instrumenter som kunne være aktuelle. Og skyld deg. De har akkurat startet undervisningen der jeg bor. Klarinett er fin å starte med om man liker treblåsere, fiolin nevnte du jo selv, og messingblåser er jo en mulighet. Se på listen over lærere og hva de underviser i.
Gjest Evans Skrevet 29. august 2014 #19 Skrevet 29. august 2014 Jeg ville anbefalt Cello, men det er bare fordi jeg selv kunne ønske jeg kunne spille cello - så jeg ville gjerne sett at i hvert fall ungen min kunne det Om kulturskole og korps ikke er tingen, så ville jeg søkt etter private musikkskoler og/eller lærere. Utrolig fint at ungen din ønsker å spille et instrument! Dette må du følge opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå