Gå til innhold

Leie ut via barnevernet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det å leie ut til en person under 18 år som har depositumsgaranti via barnevernet?

Noen som har erfaringer eller kunnskap om emnet?

Er det barnevernet som betaler husleien?

Hva skjer når denne personen fyller 18?

Fikk vite at barnevernet skal se kontrakten osv, har dette noen konsekvenser for oss? Er det mye styr?

Anonymous poster hash: 12935...913
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe stress, barnevernet overfører enten penger til ungdommen og så betaler hun/han deg, eller så overfører de pengene direkte til deg. Barnevernet vil se kontrakten for å sjekke at alt er i orden, er tross alt en under 18 som skal leie og da må jo de være sikre på at alt er i orden.

Sannsynligvis så kommer denne ungdommen til å velge å være under barnevernet til han/hun er 23, så du trenger ikke å bekymre deg for hva som skjer når en blir 18 :)

Det er jo som å leie til en hvilken som helst person, er bare at i stedet for et vanlig depositum så blir det en garanti at hvis det skulle være noe så for du det tilbakebetalt.

• Liker 4
Skrevet

Sannsynligvis er ungdommen under barnevernets vinger slik at barnevernet styrer ungdommens regninger og økonomi. Ungdommen får lommepenger og matpenger.

Hvilken risiko dette innebærer kommer helt an på hvordan denne ungdommen oppfører seg. Bor du selv i huset? Det er vanlig at ungdommen har tilsyn fra tilsynsfører e.l. oppfølging. Så du bør undersøke litt, og be om referanser fra ungdommen.

Noen er strålende fornøyde med å leie ut til barnevernsbarn og andre har brent seg og sier aldri mer. Så dette er som med all utleie, du vet ikke før du har prøvd.

Anonymous poster hash: 3f9f6...4f1

Skrevet

Bare sånn for å ha det sagt, de bruker ikke ordet tilsynsfører innen barnevernet, de er da ikke fengselsfugler heller. :) Som oftest er det en særkontakt eller en hovedkontakt som følger opp ungdommen.

Vanligvis så pleier faktisk ungdommen så langt det er mulig å ha kontroll på sin egen økonomi når han først leier leilighet på det private markedet, ungdommen får pengene fra barnevernet og overfører videre til utleier og betaler strøm osv.

Sjansen er jo størst for at dette er en velfungerende ungdom som bare har vært uheldig med foreldrene sine og derfor har måttet få hjelp av barnevernet. Hadde det vært en småkriminell ramp så hadde de ikke valgt å flytte han ut i en leilighet helt for seg selv.

• Liker 4
Skrevet

Personer under 18 år er barn. Barn har ikke lov til å inngå juridisk bindende avtalerer. Barnevern eller ikke, den kontrakten er ikke verdt papirer det er skrevet på, eller blekket det er skrevet med den dagen det vanskeligstilte barnet har herpa hele leiligheten og ikke har betalt leia på de siste 5 måneder.

Anonymous poster hash: 47940...6f6

• Liker 1
Skrevet

Personer under 18 år er barn. Barn har ikke lov til å inngå juridisk bindende avtalerer. Barnevern eller ikke, den kontrakten er ikke verdt papirer det er skrevet på, eller blekket det er skrevet med den dagen det vanskeligstilte barnet har herpa hele leiligheten og ikke har betalt leia på de siste 5 måneder.

Anonymous poster hash: 47940...6f6

BV er selvsagt ansvarlig, det sier jo seg selv.

Og vanskeligstilt barn, virkelig? Hele innlegget ditt lyser uvitenhet.

Anonymous poster hash: 3789e...5d5

• Liker 8
Skrevet

Bare sånn for å ha det sagt, de bruker ikke ordet tilsynsfører innen barnevernet, de er da ikke fengselsfugler heller. :) Som oftest er det en særkontakt eller en hovedkontakt som følger opp ungdommen.

Vanligvis så pleier faktisk ungdommen så langt det er mulig å ha kontroll på sin egen økonomi når han først leier leilighet på det private markedet, ungdommen får pengene fra barnevernet og overfører videre til utleier og betaler strøm osv.

Sjansen er jo størst for at dette er en velfungerende ungdom som bare har vært uheldig med foreldrene sine og derfor har måttet få hjelp av barnevernet. Hadde det vært en småkriminell ramp så hadde de ikke valgt å flytte han ut i en leilighet helt for seg selv.

De bruker tilsynsfører om de som fører tilsyn i fosterhjem, så det brukes hyppig i barnevernet (jobbet i barneverntjenesten i 7 år og jobber der fortsatt). Den som følger opp ungdommen i barneverntjenesten heter saksbehandler og den som følger opp ungdommen på institusjonen heter primærkontakt/hovedkontakt.

Anonymous poster hash: aaef2...474

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Kan svare her da jeg faktisk har vært "vanskeligstilt barn".

Grunnen til at jeg kom inn i barnevernet når jeg var 3 år sammen med mine mange søsken var fordi at mine foreldre ikke egnet seg som foreldre, rett og slett. Bærer ikke nag, men noen er uheldigere enn andre. Kom i den beste fosterfamilien sammen med den ene søsteren min, og har alltid bodd der. Flyttet der i fra da jeg var 16 for å begynne på skole i sentrum. Måtte da bo i leilighet. Da måtte barnevernet betale husleie og depositumsgaranti. Var 133 interesserte i den leiligheten, 10 fikk komme på visning(inkludert meg selv) og jeg fikk den. 16 år gammel. Alt fungerte strålende og ingen problem. Barnevernet overførte til meg og jeg overførte til Husvert. Så fikk barnevernet en kvittering fra nettbanken min hvor de såg at jeg brukte husleien på det den var til. De betalte strøm og jeg fikk 1200 i uken til mat osv.

Måtte flytte i kollektiv året etter da han jeg bodde hos fikk kreft og ville bo nærmere familien sin i Oslo. Den dag i dag har jeg fullført VGS med 5,8 i snitt og aldri hatt mindre enn 5,5. Jobber og får gode tilbakemeldinger hver dag. Aldri hatt 1 møte med barnevernet om problemer eller slikt, fordi jeg rett og slett ikke var et "vanskeligstilt barn", og er faktisk MANGE hyggelige barnevernsbarn. Husk at det er ikke alltid det er barnet sin feil, tvert i mot.

Dog, jeg var ett "prakt eksemplar" for barnevernet. Fikk ikke lov å være i barnevernet lenger enn til 19, og kjenner ingen som har fått økonomisk hjelp av de etter fylte 20 år desverre.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått økonomisk hjelp frem til de var 23 år, inkludert meg selv. :) Så dette er nok noe som og varierer som alt annet.

Nå jobber jeg selv med barn og unge og har heller aldri hørt det bli brukt ovenfor ungdommer som bor for seg selv. Her bruker vi hovedkontakt og/eller primærkontakt og saksbehandler.

Anonymous poster hash: fc523...6fb
Skrevet

Hvordan fungerer det å leie ut til en person under 18 år som har depositumsgaranti via barnevernet?

Noen som har erfaringer eller kunnskap om emnet?

Er det barnevernet som betaler husleien?

Hva skjer når denne personen fyller 18?

Fikk vite at barnevernet skal se kontrakten osv, har dette noen konsekvenser for oss? Er det mye styr?

Anonymous poster hash: 12935...913

Jeg ville ikke gjort det, vi har hatt så mye trøbbel med de ungene fra BV her oppe at jeg spyr omtrent.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, vi har hatt så mye trøbbel med de ungene fra BV her oppe at jeg spyr omtrent.

Den lille erfaringen jeg har med det er at det er motsatt. Ungdommen som skal ut i egen leilighet har hatt bra med botrening og blir fulgt godt opp av barnevernet. Flott ungdom,

• Liker 5
Skrevet

Husk at "depositumsgaranti" ikke er foretrekkbart over depositum. Dersom man har skader på leiligheten er det langt mer komplisert å få igjen penger fra barnevernet enn det er å få hentet det ut via depositumskonto i banken.

Og risikoen for skader er, dessverre, statistisk sett noe verre i slike tilfeller enn ellers.

Anonymous poster hash: 0e216...591
Skrevet

Den lille erfaringen jeg har med det er at det er motsatt. Ungdommen som skal ut i egen leilighet har hatt bra med botrening og blir fulgt godt opp av barnevernet. Flott ungdom,

Barna var ikke problemet, barnevernet var.

Skrevet

Barna var ikke problemet, barnevernet var.

Skjønner. De var veldig ordentlige her, men det er vel forskjeller der også.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner. De var veldig ordentlige her, men det er vel forskjeller der også.

Nå ja.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg hadde økonomisk støtte fra BV fra jeg var 18 å fikk botrening til jeg ble 23, da betalte min saksbehandler til huseier, hadde en verge (som det heter) som kom innom engang i måned men han var også tilgjengelig om jeg måtte ønske!:) Det er forskjellig fra alle, men be om ref  ang beboeren, å be om å få møte beboer først!:)

Skrevet

Jeg har hatt slike naboer som BV har plassert oppe hos oss, huseieren har mildt sagt vært så tålmodig at jeg skjønner ikke hvor hun har fått kreftene fra.

Skrevet

Jeg gikk rett til sosialstønad, tror det er det som er vanlig med mindre man får jobb. :) 

Skrevet
På 27.8.2014 den 22.21, FrøkenMånestråle skrev:

Det er jo som å leie til en hvilken som helst person, er bare at i stedet for et vanlig depositum så blir det en garanti at hvis det skulle være noe så for du det tilbakebetalt.

Dette er årsaken til at å leie til Barnevernet eller med NAV-garanti sjelden svarer seg. Det er dessverre ikke som å leie til en hvilken som helst person - en garanti dekker ikke på langt nær like godt som et depositum.

Anonymkode: 586a2...4e1

• 7 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men vil advare andre! Å få igjen penger fra depositum med garanti fra barnevernet er veldig vanskelig, og krever masse dokumentasjon og styr, og til og med da er det ikke sikkert man får penger igjen! Vi venter på svar for vår sak, men de mente visst at vi skulle ha gitt mer tid til leietaker om å få vaske, så da mente de visst at vi skulle stå og vaske midt på natta (så skittent som det var hadde de aldre klart å vaske det ordentlig reint selv uansett). Leiligheta måtte jo være klar til nye leietakere.. Så lær av våre feil, eller sett dere ihvertfall godt inn i krav for å få igjen på depositumet. 

Anonymkode: 71aee...a60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...