MarianneE Skrevet 5. juli 2004 #1 Skrevet 5. juli 2004 Det er vel en spesiel type mat som jøder spiser, men hva er det? Hvordan skiller den seg ut fra "vår" mat? Noen som vet?
tuji Skrevet 5. juli 2004 #2 Skrevet 5. juli 2004 Det kommer an på hvordan maten er tilberedt. Dyr skal slaktes på en spesiell måte osv. Jeg vet ikke i detalj hvordan det skal gjøres for at maten skal være kosher, men det finner du sikkert ved å søke på nettet.
Gjest the imp Skrevet 5. juli 2004 #3 Skrevet 5. juli 2004 Her er en side der det står beskrevet hva kosher vil si. Det er ganske mange regler så det er bedre at du leser det enn å ramse opp absolutt alt her.
Imax Skrevet 5. juli 2004 #4 Skrevet 5. juli 2004 Herregud, litt av et opplegg. Er glad jeg slipper, synes det er vanskelig nok å finne på middag som det er...
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #5 Skrevet 5. juli 2004 Kjøtt skal slaktes på en bestemt måte. Ikke svinekjøtt eller skalldyr. Kjøtt og meieriprodukter skal ikke blandes, dvs ikke brukes i samme rett, ikke oppbevares samme sted på kjøkkenet og ikke tilberedes i samme kokekar, selv om det vaskes mellom hver gang.
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #7 Skrevet 5. juli 2004 Et av prinsippene er at man ikke skal blande melk og kjøtt. De skal ikke inngå i samme rett eller være tilberedt med samme redskaper eller spist av samme tallerkner. De som følger dette strengt har gjerne to halvdeler kjøkken, et til kjøtt og et til melk (grovt sett) med to sett kopper og kar. Kjøtt skal være slaktet på en spesiell måte, tror halal også er gangbart for kosher. Ellers så er det sikkert noen ting de ikke skal spise, men det har jeg ikke oversikt over. Svinekjøtt er mulgens fy.
Gjest GreenSky Skrevet 5. juli 2004 #8 Skrevet 5. juli 2004 Ikke blande kjøtt og melk? Hvorfor ikke? :klø:
Gjest Poirot Skrevet 5. juli 2004 #9 Skrevet 5. juli 2004 Herregud' date=' litt av et opplegg. Er glad jeg slipper, synes det er vanskelig nok å finne på middag som det er...[/quote'] Mange jøder velger ut det vikitgste for dem. Jeg har jødiske venner i Israel, ingen av disse hadde eks eget servise til den ulike maten, slik en del andre jøder har. Har også jødiske venner som spiser cheeseburger, selv om de ikke spiser svin.
Gjest Poirot Skrevet 5. juli 2004 #10 Skrevet 5. juli 2004 Ikke blande kjøtt og melk? Hvorfor ikke? :klø: Står sikkert om det i toraen. På pizzahut i israel har de eks mest vegetarpizzaer og på lokale burgersjapper finnes ikke cheeseburger.
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #11 Skrevet 5. juli 2004 Ikke blande kjøtt og melk? Hvorfor ikke? :klø: Fra askmoses.com (helt sant!): "Mixing meat and milk products in any way, shape or form is not kosher. (Milk and meat symbolize life and death, respectively; mixing them is a Kabbalistic no-no.) And Kosher is more than what you eat?it?s what you eat it on, and how you make it, too. So it's best to have separate dishes, cutlery, utensils and gadgets, and ovens, for meat and dairy items."
MarianneE Skrevet 6. juli 2004 Forfatter #12 Skrevet 6. juli 2004 Takk for hjelpa! Det var mye mer omstendig enn det jeg trodde, men spennende lesning så absolutt! Intressant hvordan maten blir så vektlagt i andre religioner enn vi kristne som bare dytter i oss det vi vil.
anonyma Skrevet 6. juli 2004 #13 Skrevet 6. juli 2004 Mange av levereglene knyttet til mat både i jødedommen og islam har oppstått av praktiske grunner, begge gruppene har hovedsete i varmere strøk. Lettbedervelig mat (sjømat f eks) måtte unngås og enkelte dyr overfører lettere sykdommer til menneske osv. Dette hadde de observert og lært av. Disse reglene er ikke noe som er direkte tilknyttet religionen, men noe sunn fornuft og "gammel vane" ble bakt inn i levereglene da de ble nedskrevet. I tillegg kommer ting som er mer knyttet til religiøs tankegang.
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #14 Skrevet 6. juli 2004 Intressant hvordan maten blir så vektlagt i andre religioner enn vi kristne som bare dytter i oss det vi vil. Adventistene har en del regler mht mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå