AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Pga ryggskade har jeg brukt tramadol/nobligan snart i ett år. Nå er skaden betraktelig bedre, og jeg trenger ikke lenger å ta smertestillende hver dag. Men; når jeg ikke tar tramadol/nobligan så får jeg så ekstremt restless legs/kramper i bena - det tar fra meg nattesøvnen, klarer ikke å sitte rolig osv.. Og joda - har trappet ned over tid uten at det hjelper på problemet. Så nå føler jeg at jeg må fortsette da disse benkrampene er helt uutholdige.. Noen som har opplevd det samme? Hva gjør jeg? Anonymous poster hash: 3243d...91e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Du tar kontakt med fastlegen din for ordentlig nedtrapping, evt noe annet du kan ta mens du seponerer. Dette skal en LEGE hjelpe deg med, ikke KG Anonymous poster hash: fdb20...880 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Du har rett og slett abstinenser. En nedtrapping vil dessverre ikke alltid resultere i ubehagsfri seponering. Du må ta kontakt med legen din for å få hjelp med dette.Anonymous poster hash: 54750...26d 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Tramadol/Nobligan er kjent for å gi avhengighet, det er jo et morfinpreparat. Du trenger nok hjelp til å slutte på dem. Kontakt legen din. Anonymous poster hash: 5e4d4...bac 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Du må begynne å tøye ut de mmusklene som gir deg krampe, flere ganger for dagen . Har du vært mye i ro, uten å bruke beina? Da kan dette ha en sammenheng med rolig livsførsel og ikke med tablettene direkte. Tablettene får musklene til å slappe av. Uten tabl. Må kroppen rydde opø selv.Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #6 Skrevet 28. august 2014 Du må begynne å tøye ut de mmusklene som gir deg krampe, flere ganger for dagen . Har du vært mye i ro, uten å bruke beina? Da kan dette ha en sammenheng med rolig livsførsel og ikke med tablettene direkte. Tablettene får musklene til å slappe av. Uten tabl. Må kroppen rydde opø selv.Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6 Etter et års regelmessig bruk av et morfinpreparat har ikke dette noe med saken å gjøre. Dette er abstinenser, som gjør nervecellene i benmuskulaturen hypereksitatoriske. Tøying og massasje kan gi noe situasjonsbetinget lindring, men det har ingen ting med det du skriver å gjøre.Anonymous poster hash: 54750...26d
roberta Skrevet 28. august 2014 #7 Skrevet 28. august 2014 Tramadol/Nobligan er kjent for å gi avhengighet, det er jo et morfinpreparat. Du trenger nok hjelp til å slutte på dem. Kontakt legen din. Anonymous poster hash: 5e4d4...bac Er Tramadol et morfinpreparat?? Tror ikke det. Morfinpreparater er i kategorien A. Tramadol er et B-preparat.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 Er Tramadol et morfinpreparat?? Tror ikke det. Morfinpreparater er i kategorien A. Tramadol er et B-preparat. Ok, var ikke spesifikk nok. Tramadol er et opioidanalgetikum. Ikke ren morfin, men et opioid som man kan bli avhengig av. Anonymous poster hash: 5e4d4...bac 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #9 Skrevet 28. august 2014 Etter et års regelmessig bruk av et morfinpreparat har ikke dette noe med saken å gjøre. Dette er abstinenser, som gjør nervecellene i benmuskulaturen hypereksitatoriske. Tøying og massasje kan gi noe situasjonsbetinget lindring, men det har ingen ting med det du skriver å gjøre.Anonymous poster hash: 54750...26d Har selv brukt Nobligan i høye doser og har fått beskjed av både lege og fysioterapeut om å tøye og strekke både bein og armer pga. Tilsvarende som TS beskriver. Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 Har selv brukt Nobligan i høye doser og har fått beskjed av både lege og fysioterapeut om å tøye og strekke både bein og armer pga. Tilsvarende som TS beskriver. Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6 Som jeg skrev - dette kan gi situasjonsbetinget lindring, men det kan ikke være tvil om at dette er et abstinensfenomen, og ikke noe som kommer av "rolig livsførsel."Anonymous poster hash: 54750...26d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Som jeg skrev - dette kan gi situasjonsbetinget lindring, men det kan ikke være tvil om at dette er et abstinensfenomen, og ikke noe som kommer av "rolig livsførsel."Anonymous poster hash: 54750...26d Vet du hvor lenge man kan ha slike kramper før abstinensene gir seg? (Er ikke TS).Anonymous poster hash: 7c251...4f4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #12 Skrevet 28. august 2014 Vet du hvor lenge man kan ha slike kramper før abstinensene gir seg? (Er ikke TS).Anonymous poster hash: 7c251...4f4 Det kommer an på dosering og hvor lenge man har brukt medikamentet. Det kan variere fra noen dager til mange uker. Jeg vil tro i ts tilfelle at det burde gå over i løpet av to til tre uker hvis det seponeres totalt, og det ikke brukes andre opioider eller morfin/morfinderivater, men jeg har ikke nok informasjon til å si det sikkert. Slike fenomener kan oppstå periodisk en lang stund etter at det verste ubehaget har gitt seg. Det finnes visse medisiner som kan avhjelpe, men jeg vil ikke skrive om slikt på et offentlig forum hvor jeg ikke vet hvem som leser. Ts, ta kontakt med behandlende lege for å få hjelp og lindring.Anonymous poster hash: 54750...26d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/nobligan-nobligan-retard-gruunenthal-562037 I grunnen rart at dette ikke står noe om under bivirkninger.Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #14 Skrevet 28. august 2014 http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/nobligan-nobligan-retard-gruunenthal-562037 I grunnen rart at dette ikke står noe om under bivirkninger.Anonymous poster hash: 6c9e7...5c6 Det er fordi avhengigheten er en bivirkning, og den søker man å unngå om mulig. Abstinensfenomener hører ikke inn under disse, da de ikke er spesifikke for preparatet. Alle leger kjenner abstinensbildet for opiater og opioider, og de er i ubetydelig grad preparatspesifikke (med enkelte unntak for potente opioider med lang terminal halveringstid. Det er allikevel de samme fenomenene som opptrer).Anonymous poster hash: 54750...26d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #15 Skrevet 28. august 2014 Det kommer an på dosering og hvor lenge man har brukt medikamentet. Det kan variere fra noen dager til mange uker. Jeg vil tro i ts tilfelle at det burde gå over i løpet av to til tre uker hvis det seponeres totalt, og det ikke brukes andre opioider eller morfin/morfinderivater, men jeg har ikke nok informasjon til å si det sikkert. Slike fenomener kan oppstå periodisk en lang stund etter at det verste ubehaget har gitt seg. Det finnes visse medisiner som kan avhjelpe, men jeg vil ikke skrive om slikt på et offentlig forum hvor jeg ikke vet hvem som leser. Ts, ta kontakt med behandlende lege for å få hjelp og lindring.Anonymous poster hash: 54750...26d Takk for svar. Var bare nysgjerrig. Fikk det etter en operasjon en gang, men ble heldigvis ikke avhengig. Skal aldri bli det etter å ha lest dette (om jeg ikke er døende med store smerter).Anonymous poster hash: 7c251...4f4
Cammomille Skrevet 29. august 2014 #16 Skrevet 29. august 2014 Hvis man bråseponerer varer abstinensene mellom 2-4 dager fysisk. Men så har du all den psykiske avhengigheten som følger deretter. Den kan gå raskt over, eller den kan vare lenge. Alt ettersom hvilke vaner man har. Jeg har selv vært gjennom avrusning pga tramadol i høye doser over lang tid, så vet hva jeg snakker om her. Finnes noen medisiner som minsker abstinensene, men dette kan legen din foreskrive :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå