AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Når en bank oppgir f.eks. 2,5 % som innskuddsrente - er det da underforstått at den summen beregnes per år? Måned? Anonymous poster hash: 45add...bae
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Ja, det er underforstått at det er årlig rente, altså med hvor mange % et visst beløp vil vokse i løpet av ett år. Det varierer hvor ofte opptjent rente godskrives konto. Det vanlige er ved hvert månedskifte eller ved årsskifte. Men uansett tjener du renter per dag du har penger på konto inkludert det beløpet som ikke er godskrevet. Hvis årlig rente er 2.5% vil du tjene tilnærmet 2.5%/365=0.00684% per dag. Men denne tilnærmingen forutsetter at beløpet du har tilgode vokser lineært. Den eksakte daglige renten dersom annuell rente er 2.5% blir (1.025-1)^(1/365) - 1 = 0.00676%. Anonymous poster hash: ec1d0...d3f 1
nojac Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 (endret) Ja, det er underforstått at det er årlig rente, altså med hvor mange % et visst beløp vil vokse i løpet av ett år. Det varierer hvor ofte opptjent rente godskrives konto. Det vanlige er ved hvert månedskifte eller ved årsskifte. Men uansett tjener du renter per dag du har penger på konto inkludert det beløpet som ikke er godskrevet. Hvis årlig rente er 2.5% vil du tjene tilnærmet 2.5%/365=0.00684% per dag. Men denne tilnærmingen forutsetter at beløpet du har tilgode vokser lineært. Den eksakte daglige renten dersom annuell rente er 2.5% blir (1.025-1)^(1/365) - 1 = 0.00676%. Anonymous poster hash: ec1d0...d3f Nei, du får ikke renter på beløp som ikke er godskrevet kontoen. Dette skjer som du skriver enten årlig eller månedlig. Så lenge du sammenligner effektiv rente (ikke den nominelle) har dette liten praktisk betydning. Den "eksakte daglige renten" du oppgir brukes så vidt jeg ikke av noen bank, i hvert fall ikke i Norge. EDIT: Dessuten er formelen feil (et ett-tall for mye), skal være 1,025^(1/365) - 1 Men dette er for spesielt interesserte. Endret 28. august 2014 av nojac 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Når en bank oppgir f.eks. 2,5 % som innskuddsrente - er det da underforstått at den summen beregnes per år? Måned? Anonymous poster hash: 45add...bae Det er opp til banken du bruker om renten kapitaliserer årlig eller månedlig. Det vanligste er årlig. Skal du sammenligen renten mellom banker som benytter forskjellig kapitaliseringsperiode må du se på den effektive renten. Anonymous poster hash: d8c61...b29
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #6 Skrevet 28. august 2014 Jeg har sparekonto i Santaner, der beregnes renta månedlig, men det vanligste er årlig. Anonymous poster hash: ab0ac...f70
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #7 Skrevet 28. august 2014 Nei, du får ikke renter på beløp som ikke er godskrevet kontoen. Dette skjer som du skriver enten årlig eller månedlig. Så lenge du sammenligner effektiv rente (ikke den nominelle) har dette liten praktisk betydning. Den "eksakte daglige renten" du oppgir brukes så vidt jeg ikke av noen bank, i hvert fall ikke i Norge. EDIT: Dessuten er formelen feil (et ett-tall for mye), skal være 1,025^(1/365) - 1 Men dette er for spesielt interesserte. Ja, formelen må selvsagt være slik du beskriver. Men jeg er temmelig sikker på at bankene beregner opptjente renter på denne måten, det du har tilgode (godskrevet eller ikke) må nødvendigvis vokse eksponentiellt. Eller mener du beløpet vokser lineært mellom hver godskriving? I så fall ville den effektive annualiserte renten bli høyere i begynnelsen av året og du ville være tjent med å flytte pengene til en annen bank som regner slik jeg skisserer ca. midtveis i året. Anonymous poster hash: ec1d0...d3f
nojac Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 Ja, formelen må selvsagt være slik du beskriver. Men jeg er temmelig sikker på at bankene beregner opptjente renter på denne måten, det du har tilgode (godskrevet eller ikke) må nødvendigvis vokse eksponentiellt. Eller mener du beløpet vokser lineært mellom hver godskriving? I så fall ville den effektive annualiserte renten bli høyere i begynnelsen av året og du ville være tjent med å flytte pengene til en annen bank som regner slik jeg skisserer ca. midtveis i året. Anonymous poster hash: ec1d0...d3f Ja, beløpet vokser lineært innenfor en kapitaliseringsperiode. Det er riktig at du kan tjene noen kroner på å tvinge fram en kapitalisering ved å si opp kontoen midt i året dersom banken din bruker årlig kapitalisering.( Fordi du da får renter på rentene i et halvt år) Og det er nok derfor flere og flere banker går over til månedlig kapitalisering også på innskudd, ikke bare på utlån. Diskusjonen vår er nok litt for sær og matematisk/teknisk til å passe i denne tråden.... Neppe mange som synes at det er "selvsagt" at formelen din var feil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå