Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, men er nesten helt blank på navn, har dere noen forslag på fine navn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smak kan være så mangt - og får du mange like svar her inne, risikerer du jo å havne midt i en navnetrend (og det er det mange som prøver å unngå, i alle fall gjør vi det).

Vil anbefale deg å sjekke ut Statistisk sentralbyrås navnestatistikk - her finner du lister over alle brukte navn og kan få gode ideer, samtidig som du ser hvilke du bør styre unna hvis du ikke vil at poden skal hete det samme som kameratene sine!

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

Lykke til!

Skrevet

...visste dere forresten at Frode og Monica er blant de minst brukte fornavnene nå for tiden? Det er kanskje på tide å kalle opp knøttet etter en gammel klassekamerat, for de navnene som var mest utbredt i vår generasjon, skyr vi som pesten. Navn som "alle" synes virker så spennende og uvanlige (f.eks. Jonas, Amalie, Isak og Emma) er hypertrendy!

• 3 år senere...
Gjest Bamse Momsen
Skrevet
...visste dere forresten at Frode og Monica er blant de minst brukte fornavnene nå for tiden? Det er kanskje på tide å kalle opp knøttet etter en gammel klassekamerat, for de navnene som var mest utbredt i vår generasjon, skyr vi som pesten. Navn som "alle" synes virker så spennende og uvanlige (f.eks. Jonas, Amalie, Isak og Emma) er hypertrendy!

Nå ja men Maria er ikke lenger på topp 10 listene. Det er kansje populært men sist det var på topp 10 listen var i 1996. Så mange de Maria jentene har begjynt i 6.Klasse nå, så nå kan du kalle jenta di Maria og ikke få noen andre med det navnet i klassen! hva så om Noen navn er populære for tiden? Med tiden Blir barnet stolt av det bare vent! Synes det er tull at man ikke kan ta Anna, Emma, Emilie, Amalie, Markus, Jonas osv. Bare fordi det er så populære!:O

Skrevet

Mine favoritter er:

Jenter- Thea, Sofie, Ylva, Pernille, Sanna, Mira, Sara, Emilie, Oda, Maja, Stella, Ane og mange mange fler som jeg ikke kommer på!

Gutter- Lukas, Martin, Magnus, Hugo, Theodor. rart hvordan det var mye vanskeligere med guttenavnene?? :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes guttenavn er værre å komme på...hehe...

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg synes Emma, Emilie, Thea og Nora er kjempe fine navn. Men alle de navnene er jo blant de mest populære nå for tiden.

Men et annet kjempe fint navn er Henriette.

Skrevet

Emma Tallulah? ;)

Jeg går for utrendy navn som Nils, Hans, Trygve, Anton og Ole. Til jenter: Solveig, Karen, Kari og Bjørg.

Skrevet
Jeg går for utrendy navn som Nils, Hans, Trygve, Anton og Ole. Til jenter: Solveig, Karen, Kari og Bjørg.

Jeg er litt på samme stilen som *Mim*. Sterke, norske navn synes jeg er flott. Klart man kan velge populære navn, men jeg synes mange av dagens trendnavn er lite pene. Særlig gjelder det guttenavnene, synes de er veldig feminine og umandige. Norske guttenavn høres ut som skikkelige menn, bibelske jålenavn er ikke helt meg. Det skal jo være ultrafeminint til både gutter og jenter nå om dagen.

Gutten vår heter Thorbjørn, hadde han vært jente hadde han hett Karen. Ellers så er Sverre, Øystein, Torstein, Amund, Vemund og Sigurd flotte guttenavn. På jentefronten er Dagny, Sigrid, Astrid og Johanne også navn jeg liker.

Skrevet

Flotte jentenavn:

Veslemøy, Kristiane, Cornelia, Sunniva, Eda, Alva, Ellen, Lone, Iselin, Agathe, Yvonne, Ramona, Miriam, Elvira, Abelone, Rikke, Petra, Molly, Hanne, Eileen, Vera

Flotte guttenavn:

Alvin, Aksel, Arthur, Olai, Leon, Abel, Storm, Didrik, August, Erlend, Helmer, Albrekt, Melvin, Julian, Valdemar, Ruben, Baldevin, Karsten

Skrevet
Flotte jentenavn:

Veslemøy, Kristiane, Cornelia, Sunniva, Eda, Alva, Ellen, Lone, Iselin, Agathe, Yvonne, Ramona, Miriam, Elvira, Abelone, Rikke, Petra, Molly, Hanne, Eileen, Vera

Flotte guttenavn:

Alvin, Aksel, Arthur, Olai, Leon, Abel, Storm, Didrik, August, Erlend, Helmer, Albrekt, Melvin, Julian, Valdemar, Ruben, Baldevin, Karsten

Eda? Det er da en kommune rett ved svenskegrensen?

Gjest Anonym ;p
Skrevet
Eda? Det er da en kommune rett ved svenskegrensen?

Det var litt spesielt ja :P forbinder det veldig med en kommune (som det jo er), å det synes jeg ikke er en passende assossiasjon ;)

Skrevet

Jentenavn jeg synes er fine:

Amalie, Emilie, Madeleine (evt. Adeleine), Isabell, Nora (er veldig in nå, og har også en bestevenninne som heter dette, så kommer nok ikke til å velge dette selv), Aurora, Sarah, Hannah, Alma. Sistnevnte er endel brukt for generasjoner siden (mormor sin tante het det) og er på vei tilbake.

Guttenavn:

Markus, Mathias, Sebastian, Klement (veldig sjeldent, men er brukt i familien). Skulle jeg gått for noe av norsk opprinnelse synes jeg faktisk Ingebrigt er ganske fint (og sjeldent, om det betyr noe for deg :) )

Jeg liker navn med en internasjonal klang. Burde kanskje valgt noe norsk siden vi har veldig trauste, norske etternavn, men sliter med å finne norske navn som jeg/vi liker. Synes det er greit med navn med internasjonalt preg så lenge det ikke krasjer totalt med etternavnet :)

Skrevet (endret)

Jeg liker klassiske norske navn. Gjerne oppkalling. Så mitt råd er å smake litt på navnene til dine eldre slektninger.

Selv syns jeg disse er flotte:

Jente: Hanne, Anne, Ingeborg, Marte, Astrid, Karen.

Gutt: Eivind, Olav, Vebjørn, Ole, Hans.

Edit: glemte Sverre! Det som er så fint :rødme:

Endret av Snorkefrøken
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Har en sønn fra før som heter Kian

Her er min gutteliste da vi venter en gutt til:

Aron

Herman

Storm

Tord

Alvin

Arian

Kasper

Ulrik

Rino

Lukas

Birk

Abel

Simon

Isak

Dette er jo guttenavn jeg liker, men om noen av de passer med Kian.. sukk, vanskelig dette altså. Nå er det bare 3-4 uker til termin og vi klarer ikke bestemme oss.

Skrevet

...

Abel

...

Dette er jo guttenavn jeg liker, men om noen av de passer med Kian.. sukk, vanskelig dette altså. Nå er det bare 3-4 uker til termin og vi klarer ikke bestemme oss.

Ikke Abel! Ok navn, men alle kommer til å vitse om Kain og Abel når storebroren heter Kian. Og da er det jo omtrent som å ha Jesus & Judas, eller Balder & Loke ...

Siden Kian er irsk/gælisk, kunne dere jo vurdere Kevin? Samme opphav, og de passer fint sammen. Lykke til! :)

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet
Ikke Abel! Ok navn, men alle kommer til å vitse om Kain og Abel når storebroren heter Kian. Og da er det jo omtrent som å ha Jesus & Judas, eller Balder & Loke ...

Siden Kian er irsk/gælisk, kunne dere jo vurdere Kevin? Samme opphav, og de passer fint sammen. Lykke til! :)

Å, kjærevene.. tusen takk, tenk at jeg ikke tenkte på det. Navnet er strøket fra listen :fnise: Bak på listen min har jeg irske navn, Kevin er en av dem, men har litt dårlige assosiasjoner ved det.

Men, er veldig enig i at det klinger bra sammen.

Takk!!

Gjest Gjest_Penny Lane_*
Skrevet

Her en dag møtte jeg ei lita jente som hette Berglijot.. Det må jeg innrømme at ikke helt stemte for meg...

Skrevet (endret)

Her er min gutteliste da vi venter en gutt til:

Aron

Herman

Storm

Tord

Alvin

Arian

Kasper

Ulrik

Rino

Lukas

Birk

Abel

Simon

Isak

Jeg synes du skal velge Storm! Et veldig fint og ikke så vanlig navn!

Endret av Pet
Skrevet
Jeg synes du skal velge Storm! Et veldig fint og ikke så vanlig navn!

Fint er jeg enig i, men uvanlig? Ikke så veldig uvanlig nå for tiden nei...

storm.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...