AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Jeg kjøpte en pakke fra utlandet forrige uke og fikk hentelapp idag hvor jeg må betale over 500 for å få pakken min som jeg betalte 191,79 kr for. Jeg nekter å tro at dollarkursen har økt så mye på bare en uke?! Hjelper det å klage til tolluvesenet, jeg har jo bevis på paypal at pakken kostet under 200. Jeg gidder ikke hente ut og betale for det om jeg ikke får noen garantier for at jeg får igjen tollgebyret osv. Hvis ikke tollen sier unnskyld kan jeg klage til selger da? Kan de ha feilmarkert pakken? Det er snakk om strawberrynet forresten (som ikke refunderer mva lenger). Hjelpe meg?Anonymous poster hash: 2eb77...c1c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Det har ikke noe med momsen å gjøre da?Anonymous poster hash: f2121...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Det er snakk om strawberrynet forresten (som ikke refunderer mva lenger). Hjelpe meg?Anonymous poster hash: 2eb77...c1c Jo. http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21 Anonymous poster hash: adcdb...d01
MissAlba Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Jo. http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21 Anonymous poster hash: adcdb...d01 Vær oppmerksom på at denne tjenesten ikke er tilgjengelig for ordrer som er sendt til Kina, Japan, New Zealand, Australia, Singapore, Brasil, Argentina, UAE, Oman eller Norge.
MissAlba Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Måtte betale toll selv for noe som kostet 250, men jeg "slapp unna" med 201 kroner. Høres veldig høyt ut med 500 kroner.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Måtte betale toll selv for noe som kostet 250, men jeg "slapp unna" med 201 kroner. Høres veldig høyt ut med 500 kroner. Selvfølgelig måtte du det. Grensen er 200 kr. Anonymous poster hash: 02230...beb
MissAlba Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Selvfølgelig måtte du det. Grensen er 200 kr. Anonymous poster hash: 02230...beb Eh ja? Det er jeg da fullstendig klar over?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Eh ja? Det er jeg da fullstendig klar over? Du virket overrasket i innlegget ditt. 201 kr er helt vanlig for noe som koster 250. Anonymous poster hash: 02230...beb
MissAlba Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Du virket overrasket i innlegget ditt. 201 kr er helt vanlig for noe som koster 250. Anonymous poster hash: 02230...beb Nei jeg var ikke overrasket i det hele tatt
TrickyCicci Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Merk at tollvesenet forholder seg til sine valutakurser (som står oppgitt på toll.no), så at du har betalt rett under 200 kan fort bety at kursen tollvesenet bruker den dagen det fortolles er rett over 200. 1
Guybrush Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Jeg kjøpte en pakke fra utlandet forrige uke og fikk hentelapp idag hvor jeg må betale over 500 for å få pakken min som jeg betalte 191,79 kr for. Jeg nekter å tro at dollarkursen har økt så mye på bare en uke?! Hjelper det å klage til tolluvesenet, jeg har jo bevis på paypal at pakken kostet under 200. Jeg gidder ikke hente ut og betale for det om jeg ikke får noen garantier for at jeg får igjen tollgebyret osv. Hvis ikke tollen sier unnskyld kan jeg klage til selger da? Kan de ha feilmarkert pakken? Det er snakk om strawberrynet forresten (som ikke refunderer mva lenger). Hjelpe meg?Anonymous poster hash: 2eb77...c1c Hvilket selskap er benyttet til å håndtere frakt? UPS? DHL? Posten? Når du skriver at du betalte 191,79 - var dette vanlig pris eller etter noen rabatt? Var dette prisen med eller uten frakt? Siden vi har disse reglene i Norge og andre land ikke har slike grenser som 200kronersgrensen så er det mange som tror de gjør deg en tjeneste og setter opp verdien på varen. Evt de tenker at det ikke er så farlig om de samler summen for frakt og vare og oppgir det hele som vareverdi. Dette ofte fordi hvis varen forsvinner vil du få høyere erstatning siden påført verdi er basisen for erstatningen. Du må isåfall betale ut, ta vare på alle kvitteringer og deretter få utskrift fra bank osv som viser hva du har betalt. Samt kvittering fra selger, link til vare osv osv og sende en klage til tollvesnet for å få tilbake pengene.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Hvilket selskap er benyttet til å håndtere frakt? UPS? DHL? Posten? Når du skriver at du betalte 191,79 - var dette vanlig pris eller etter noen rabatt? Var dette prisen med eller uten frakt? Siden vi har disse reglene i Norge og andre land ikke har slike grenser som 200kronersgrensen så er det mange som tror de gjør deg en tjeneste og setter opp verdien på varen. Evt de tenker at det ikke er så farlig om de samler summen for frakt og vare og oppgir det hele som vareverdi. Dette ofte fordi hvis varen forsvinner vil du få høyere erstatning siden påført verdi er basisen for erstatningen. Du må isåfall betale ut, ta vare på alle kvitteringer og deretter få utskrift fra bank osv som viser hva du har betalt. Samt kvittering fra selger, link til vare osv osv og sende en klage til tollvesnet for å få tilbake pengene. Hvis påført verdi ikke er i overenstemmelse med prisen man har betalt (f.eks. at de har slått sammen vare og frakt) behøver man ikke betale, men kan sende bestillingsbekreftelsen til tollvesenet, så beregner de ny moms ut fra det. Sparer en del tid og frustrasjon.Anonymous poster hash: f86ae...1af
Guybrush Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 Hvis påført verdi ikke er i overenstemmelse med prisen man har betalt (f.eks. at de har slått sammen vare og frakt) behøver man ikke betale, men kan sende bestillingsbekreftelsen til tollvesenet, så beregner de ny moms ut fra det. Sparer en del tid og frustrasjon.Anonymous poster hash: f86ae...1af Meget mulig at noen har klart å få til dette - men basert på den informasjon som jeg har sett på toll.no og via telefoner samt gjentatte tilfeller hvor slikt har skjedd - skal man først betale og deretter ta saken. For etter x antall dager går pakken i retur om man ikke betaler den ut. Og med offentlig byråkrati vet man at behandling av klager tar laaaang tid.
Rabelais Skrevet 28. august 2014 #14 Skrevet 28. august 2014 I og med at du må betale for å løse ut pakka så går jeg ut fra at den leveres via Posten? I så fall kan du bare maile dem ordrebekreftelsen fra Paypal som viser at vareverdien er under 200 spenn, så får du refundert pengene ganske kjapt. Har sjøl erfaring med Posten her og de er overhodet ikke vanskelige. Merk at vareverdien må være under 200 kroner (ifølge tollsatsene) i innførselsøyeblikket. Det spiller ingen rolle om du faktisk betalte 191,79 for varen hvis tollsatsen gir en verdi på 201,79.
Klar*a Skrevet 28. august 2014 #15 Skrevet 28. august 2014 Siden du sier du har fått hentelapp tar jeg utgangspunkt i at du skal hente pakken hos posten. Da er det posten som står for tollbehandlingen. Du kan ringe kundeservice og høre med de hvorfor du må betale så mye. Over 500 høres veldig mye ut for noe som i utgangspunktet kostet rett under 200 kr. Her kan du sjekke tollvesenets dollarkurs denne uken http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnHistoricExchangeRates.aspx?id=61904&valutakode=USD&epslanguage=no . Nå er den 6,140 for varer som kommer inn i landet denne uken. Sjekk derfor om du fortsatt er under 200 kr. Hvis avsender har skrevet feil verdi på pakken er det ganske enkelt å få dette korrigert hos posten. Først tar du en print screen av ordrebekreftelsen og/eller paypal kvitteringen du fikk på epost. Send en mail til [email protected], legg ved bildene av ordrebekreftelse og kvittering, skriv hva det gjelder og husk å få med hentenummeret som står på hentelappen. Du får en epost tilbake når de har fikset det slik at du kan hente uten å betale.
Rabelais Skrevet 28. august 2014 #16 Skrevet 28. august 2014 Over 500 høres veldig mye ut for noe som i utgangspunktet kostet rett under 200 kr. Ja, det har du rett i. De må ha gått ut fra en totalverdi på 300 kroner for å komme opp i den summen. Kan være at TS ikke inkluderte portokostnader på rundt hundrelappen når h*n oppga kjøpskostnad øverst. Ellers er nok pakka feilmerka av avsender.
Guybrush Skrevet 28. august 2014 #17 Skrevet 28. august 2014 Ja, det har du rett i. De må ha gått ut fra en totalverdi på 300 kroner for å komme opp i den summen. Kan være at TS ikke inkluderte portokostnader på rundt hundrelappen når h*n oppga kjøpskostnad øverst. Ellers er nok pakka feilmerka av avsender. Hvis det er eksempelvis DHL som tar fortollingen er gebyret ofte mye høyere enn hva posten tar.
Rabelais Skrevet 28. august 2014 #18 Skrevet 28. august 2014 Hvis det er eksempelvis DHL som tar fortollingen er gebyret ofte mye høyere enn hva posten tar. Min erfaring er at de andre fraktselskapene (DHL, UPS, Fedex) sender faktura på fortolling i etterkant av levering. Det er derfor jeg tror det er Posten som står for fortollinga av denne spesifikke forsendelsen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå