AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Hei! Jeg har for første gang noen sinne faktisk tjent så lite denne måneden at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg selv. Greit, jeg har en liten fast stilling men har som regel rundt 10-14000 hver måned, men denne måneden fikk jeg 5700kr i lønn. Jeg har vært inn og ut av NAV de siste dagene hvor han i skranken har sendt meg feil hver gang, og ender opp med å måtte komme tilbake dagen etter (skal tilbake i morgen tidlig igjen). Jeg får lønn 22, og husleien skal betales 1. Så har alltid gått greit, men nå som jeg må "nave", så har de en lang behandlingstid, og har innsett at det kommer aldri til å skje at jeg får betalt husleien i tide. At det kun er husleie er visst ikke nød nok, men hva skal jeg si til utleierne mine? Jeg vil ikke virke uansvarlig! Har nesten nettopp flyttet inn, vil ikke at de skal tenke negativt om meg. Husleien er 6500, og har null mulighet til å hente penger fra andre steder. Anonymous poster hash: 70876...11a
The Kitten Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Forklar situasjonen for dem og hør om du kan betale halvparten nå, og resten neste måned. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Det beste er kanskje å ta kontakt med utleier og forklare situasjonen. Kanskje betale så mye du kan inntil du evt får hjelp fra NAV eller når du får neste lønn. Muligheter for forskudd på neste lønn? Anonymous poster hash: b9ba7...494
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Da må du si ting som de er og betale så mye du klarer og få til en avtale om å betale resten når nav får deg inn i systemet. Det er viktigere at du har tak over hodet enn noe annet. Til nav finner du et søknadsskjema på nettet, ligger sikkert under kommunen din sine sider, fyller dette ut, tar kopi av husleiekontrakten din, alle lønnsslipper de siste 2 mnd. Og regninger som viser strøm og andre faste utgifter. Har du all dokumentasjonen på stell, sparer du mye tid. Mat kan du gå på bymisjonen eller frelsesarmeen og få krisepakke. Så får du bare være kreativ, men ikke snakk usant til noen.Anonymous poster hash: 9c0e4...73a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Ta ut pengene du trenger med kredittkortet......? Anonymous poster hash: 38a37...6e5 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Ta opp et lite lån i banken eller kreditt. Anonymous poster hash: 4c43c...936 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Kanskje du kan få noen strøjobber? Kanskje utleier trenger hjelp til noe? Barnepass? Gressklipp? Maling av vegger? Om du er sikker på at dette er et engangstilfelle for din del, så kan selvsagt kreditt være en mulighet, men ikke om dette kan balle på seg. Anonymous poster hash: b9ba7...494 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Hadde du leid av meg så måtte du ha fulgt kontrakten og betalt. Pengene vi får inn for utleieleiligheten vår hver mnd er vi nødt til å ha inn for å få endene til å møtes. Dessuten er husleien kontraktfestet. Anonymous poster hash: 31f7e...486 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Dette er jo ikke huseiers problem, det du burde spørre om er hvordan skal jeg få betalt dette? Du må på en eller annen måte sørge for å få betelt husleien din (låne av noen, kredittkort, NAV) som den over her sier "utleier er sikkert avhengig av denne inntekten," de som mener du burde gå å tigge hos huseier syntes jeg er useriøse... Anonymous poster hash: 03b00...8f9 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Hadde du leid av meg så måtte du ha fulgt kontrakten og betalt. Pengene vi får inn for utleieleiligheten vår hver mnd er vi nødt til å ha inn for å få endene til å møtes. Dessuten er husleien kontraktfestet. Anonymous poster hash: 31f7e...486 Hvis man har råd til å kjøpe eiendom til å leie ut så burde man vel også ha råd til en god buffer? Dere kan jo være i en rar sørsituasjon, men generlet synes jeg det er alt for amnge som mener at de sliter med "å få endene til å møtes" når de i realiteten sløser alt for mye.
Silfen Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Du setter alle pengene dine inn til huseier og går og får nødhjelp på NAV. Tar 1-2 virkedager. 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Hvis man har råd til å kjøpe eiendom til å leie ut så burde man vel også ha råd til en god buffer? Dere kan jo være i en rar sørsituasjon, men generlet synes jeg det er alt for amnge som mener at de sliter med "å få endene til å møtes" når de i realiteten sløser alt for mye. Vi laget utleieleilighet i kjelleren for å få råd til å beholde huset. Anonymous poster hash: 31f7e...486 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #13 Skrevet 27. august 2014 Huseiere som ikke tåler forsinket husleie lever farlig. Man må tåle 4-5 måneders tapt husleie på en eller annen måte uten å gå dukken, inkl det man har i depositum. Ellers enig i at leie bør prioriteres og at det å gå til utleier bør være absolutt siste utvei. Som utleier ville jeg nok vært grei, men kun som engangstilfelle.Anonymous poster hash: 2413c...5d2 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #14 Skrevet 27. august 2014 Huseiere som ikke tåler forsinket husleie lever farlig. Man må tåle 4-5 måneders tapt husleie på en eller annen måte uten å gå dukken, inkl det man har i depositum. Ellers enig i at leie bør prioriteres og at det å gå til utleier bør være absolutt siste utvei. Som utleier ville jeg nok vært grei, men kun som engangstilfelle.Anonymous poster hash: 2413c...5d2 Det får så være at utleier skal kunne tåle det, uansett så er husleien kontraktsfestet. Betaler man ikke husleien så blir man tilslutt hive ut og får namnsmannen på døren uansett hva årsaken til ikke å betale er. Anonymous poster hash: 31f7e...486 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #15 Skrevet 27. august 2014 Vi laget utleieleilighet i kjelleren for å få råd til å beholde huset.Anonymous poster hash: 31f7e...486 Og vi ble tvunget til å flytte på grunn av store nedleggelser av arbeidsplasser på hjemstedet. Boligen har ikke latt seg selge enda, nettopp på grunn av de dårlige jobbutsiktene, derfor leier vi ut. Anonymous poster hash: c0800...10d 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #16 Skrevet 27. august 2014 Det får så være at utleier skal kunne tåle det, uansett så er husleien kontraktsfestet. Betaler man ikke husleien så blir man tilslutt hive ut og får namnsmannen på døren uansett hva årsaken til ikke å betale er. Anonymous poster hash: 31f7e...486 Naturligvis, men det tar faktisk ganske lang tid fra husleie uteblir og til namsmannen begjærer utkastelse. Og husk at mange leietakere er i "akkurat går rundt økonomisk"-situasjon, og må man velge mellom mat og husleie en måned, så sier det seg selv at husleia blir nedprioritert. I tillegg til at det er en god del slabbedasker som ikke er interessert i å betale leie. Anonymous poster hash: ab360...c35 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #17 Skrevet 27. august 2014 Og vi ble tvunget til å flytte på grunn av store nedleggelser av arbeidsplasser på hjemstedet. Boligen har ikke latt seg selge enda, nettopp på grunn av de dårlige jobbutsiktene, derfor leier vi ut.Anonymous poster hash: c0800...10d Jepp....Men har du ikke hørt at fordi vi leier ut så har vi råd til å leie ut gratis da? Det har da ingenting å si for oss om vi får husleia fra leietaker eller ikke tydeligvis. Anonymous poster hash: 31f7e...486 5
Gjest Keikolina Skrevet 27. august 2014 #18 Skrevet 27. august 2014 Ring til nav og mas, si du ikke får utsettelse på husleia.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #19 Skrevet 27. august 2014 Naturligvis, men det tar faktisk ganske lang tid fra husleie uteblir og til namsmannen begjærer utkastelse. Og husk at mange leietakere er i "akkurat går rundt økonomisk"-situasjon, og må man velge mellom mat og husleie en måned, så sier det seg selv at husleia blir nedprioritert. I tillegg til at det er en god del slabbedasker som ikke er interessert i å betale leie. Anonymous poster hash: ab360...c35 Så siden man selv har dårlig råd så er det greit å gi ringvirkninger om økonomiske problemer videre så man slipper å betale for seg? Med slike holdninger er det jaggu ikke rart så utrolig mange sliter økonomisk om dagen. TS kan eks. selge noe av det h*n eier for å få råd til husleia den mnd og ringe telefonselskapet sitt og internettsleverandøren osv å heller spørre om en betalingsavtale der siden det da ikke går utover noen andre mennesker enn han selv. Det finnes alltid en løsning. Anonymous poster hash: 31f7e...486 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #20 Skrevet 27. august 2014 En ting er at man skal betale husleie og at utleier er avhengig av inntekten. MEN om det skulle oppstå ting er det viktig å ha kommunikasjon med utleier. Har selv leid ut og vært avhengig av inntekten for å betale lånet på huset, men om leietager havnet i trøbbel en måned (det skjedde av og til) satte jeg veldig pris på å få beskjed og kanskje et forslag til løsning. Som f.eks: "Jeg kan betale XXXX kroner nå, så får dere resten den og den datoen når jeg får lønn." Fikk også fremvist dokumentasjon fra NAV om at ting var under behandling et par ganger og det var også veldig greit å få bekreftet. Anonymous poster hash: b9ba7...494 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå