AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Hei! Jeg leier ut leiligheten min i Norge da jeg for tiden studerer i utlandet. Leietakerne er et par som har bodd der et par år og har en oppsigelsestid på tre måneder. Tidligere i sommer sa de at de hadde funnet seg et hus og ville flytte ut. Oppsigelsestiden deres var derfor ut august. De sa at de antakeligvis ville flytte ut tidligere og lurte på om de kunne det dersom jeg fant en ny leietaker. Jeg sa at jeg kunne legge den ut og se om det var muligheter for det. Avtalen var da at han likevel betalte ut august måned og dersom jeg fikk en ny leietaker og at vedkommende kunne flytte inn tidligere (i august) så refunderte jeg da de ekstra dagene. Leietakerne forlot leiligheten den 13 august. Jeg fant en ny leietaker og hennes sjef så på leiligheten og godkjente den for dem. Det tok litt tid med opprettelse av depositumskonto og alt styret rundt det, og vi ble enige om at de skulle betale leie fra den 18. Tidligere leietaker skal da ha refundert penger, men etter hans beregning skal han ha refundert fra den 14 til den 31. Etter min beregning skal han ha refundert fra den 18 til den 31 - dagene jeg har ny leietaker som betaler. Han er uenig og sier da at det er urelatert til ham hvordan jeg ordner ting med ny leietaker. Jeg fikk jo inn ny leietaker i midten av august for å hjelpe dem, så de kunne spare penger. Det er alltid et lite tomrom mellom når tidligere leietaker flytter ut og når ny flytter inn. Normalt er dette utleiers tap, men her er det jo snakk om en periode der de fortsatt har kontrakt på boligen. Jeg ba dem ikke dra den 13, de dro akkurat når de ville. Snakket med et par andre og de mener jeg har loven på min side og jeg skal ikke "lide" for at de forlot leiligheten tidligere enn planlagt. Noen som kan mer om dette? Anonymous poster hash: e4b9e...ae5
Lou Salome Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Huseiernes landsforbund. Meld deg inn, ring og hør.
umwar Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Enig med den over! Ta kontakt med de! Litt synsing basert på lignende problemer. Dersom de leverte nøkkel tilbake 13, så har de ikke disponert husrommet siden da, og skal generelt sett ikke betale etter den datoen. Men igjen, jeg har ingen lov å slå i bordet med for noen av scenarioene, så kontakt noen som vet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Litt synsing basert på lignende problemer. Dersom de leverte nøkkel tilbake 13, så har de ikke disponert husrommet siden da, og skal generelt sett ikke betale etter den datoen. Men igjen, jeg har ingen lov å slå i bordet med for noen av scenarioene, så kontakt noen som vet. Da kan jo alle som leier i praksis bare levere fra seg nøklene når de vil dra og ikke betale noe mer - det går jo imot hele prinsippet om oppsigelsestid. Oppsigelsestiden er der jo for at utleie skal ha dekket leie i perioden man leter etter og arrangerer for ny leietaker. Hvis ikke kan man jo bare stikke og gi fra seg nøklene og si "ikke mitt ansvar"? Det er vel kontrakten som fastsetter ditt betalingsansvar for boligen, ikke disponering av husrom? Jeg er medlem av Huseiernes Landsforbund så skal sjekke med dem. Prøver å finne ut om jeg kan sende epost, da jeg gjerne vil ha ting skriftlig. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 9
umwar Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Da kan jo alle som leier i praksis bare levere fra seg nøklene når de vil dra og ikke betale noe mer - det går jo imot hele prinsippet om oppsigelsestid. Oppsigelsestiden er der jo for at utleie skal ha dekket leie i perioden man leter etter og arrangerer for ny leietaker. Hvis ikke kan man jo bare stikke og gi fra seg nøklene og si "ikke mitt ansvar"? Det er vel kontrakten som fastsetter ditt betalingsansvar for boligen, ikke disponering av husrom? Jeg er medlem av Huseiernes Landsforbund så skal sjekke med dem. Prøver å finne ut om jeg kan sende epost, da jeg gjerne vil ha ting skriftlig. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 Selvfølgelig mente jeg dette i sammenheng med situasjonen du er i....... At dere har en muntlig(?) avtalen om at de kan flytte ut før tiden, og det var midten av august.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Selvfølgelig mente jeg dette i sammenheng med situasjonen du er i....... At dere har en muntlig(?) avtalen om at de kan flytte ut før tiden, og det var midten av august. Forstår ikke helt, prinsippet er vel det samme uansett hvem det gjelder - det forekommer veldig ofte at leietakere vil flytte ut tidligere dersom de har funnet seg et nytt sted, for å spare penger. Regner med at andre som har leid ut har hatt samme situasjon så lurte på hvordan de ordnet det. Sender en epost til HL uansett. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 1
umwar Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Forstår ikke helt, prinsippet er vel det samme uansett hvem det gjelder - det forekommer veldig ofte at leietakere vil flytte ut tidligere dersom de har funnet seg et nytt sted, for å spare penger. Regner med at andre som har leid ut har hatt samme situasjon så lurte på hvordan de ordnet det. Sender en epost til HL uansett. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 I de fleste tilfeller pleier en sette en dato for når overlevering av nøkler skal skje, og når neste skal motta nøkkel. Den datoen du da ble enig om med ny leietaker om overtakelse, er datoen de slipper å betale mer. At det tar tid med slikt er jo ikke ukjent, og derfor burde dere hatt en dato liggende klar for å slippe misforståelser. 1
Guybrush Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Jeg kan skjønne at det kan være frustrerende og at det er prinsipper med i bildet. Men om det her er snakk om 4 dager ekstra husleie - som sikkert kun utgjør 1000-1200 kroner vil jeg anta maks? Er det virkelig verdt å bruke mange timer på dette? Hvis man ser på tid som penger går jo vinninga opp i spinninga forlengst. Rent juridisk kan det stilles spørsmål rundt missforstått kommunikasjon. Hvem sa hva osv. Derfor det er svært viktig med evt skriftlig dokumentasjon som er klar og tydelig og uten rom for misforståelser. Hvis du skrev at du hadde funnet en ny til å ta over kan det argumenteres med at dette var en aksept på at de da kunne flytte ut. For all del ikke misforstå, du har ellers retten på din side hvis det var klart og tydelig at dette var avtalen. Men jeg tror ærlig talt jeg ville latt det gå og ikke brukt masse tid og ressurser på dette. 4
TrickyCicci Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Men - 4 dager? Hvor mye penger er det snakk om? Er det ikke bare mer styr å skulle nekte (selv om du har rett), enn å bare bli ferdig med saken? Evt: foreslå at de får igjen halv leie, så møtes dere ca på midten.
lepetite Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Jeg har alltid avtalt i klartekst hvilken dato leietakere får refundert pengene fra. Det virker som om den avtalen du gjorde med dine tidligere leietakere ikke er helt klar. Hva løsningen blir, kommer ann på hva som konkret ble sagt/skrevet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Dette er "fin-jus", fordi man her må gå inn og tolke hva som er blitt avtalt mellom dere. Har du ting skriftlig vil dette være enklere å tolke enn om dette har blitt avtalt muntlig. Har du korrespondanse på dette skriftlig, kanndu muligens vinne frem dersom du har formulert deg klart og tydelig. Hvis ikke glem å lage storm i et vannglass, ta tapet og lær av saken.Anonymous poster hash: 971c1...642
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Jeg kan skjønne at det kan være frustrerende og at det er prinsipper med i bildet. Men om det her er snakk om 4 dager ekstra husleie - som sikkert kun utgjør 1000-1200 kroner vil jeg anta maks? Er det virkelig verdt å bruke mange timer på dette? Hvis man ser på tid som penger går jo vinninga opp i spinninga forlengst. Rent juridisk kan det stilles spørsmål rundt missforstått kommunikasjon. Hvem sa hva osv. Derfor det er svært viktig med evt skriftlig dokumentasjon som er klar og tydelig og uten rom for misforståelser. Hvis du skrev at du hadde funnet en ny til å ta over kan det argumenteres med at dette var en aksept på at de da kunne flytte ut. For all del ikke misforstå, du har ellers retten på din side hvis det var klart og tydelig at dette var avtalen. Men jeg tror ærlig talt jeg ville latt det gå og ikke brukt masse tid og ressurser på dette. Det er snakk om et par tusen. Og jeg er student så de pengene har faktisk noe å si for meg. Jeg nevnte det for mine foreldre som kan litt om slikt og de sa jeg har retten på min side. Moren min sa også som du nevner, at det er greit å ikke stresse mer med det, men det er jo greit å si i deres situasjon når penger aldri er noe å tenke på. Jeg får se det an. Blir det mye mas er det mulig jeg bare lar det passere, selv om det er surt. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 1
Guybrush Skrevet 27. august 2014 #13 Skrevet 27. august 2014 Det er snakk om et par tusen. Og jeg er student så de pengene har faktisk noe å si for meg. Jeg nevnte det for mine foreldre som kan litt om slikt og de sa jeg har retten på min side. Moren min sa også som du nevner, at det er greit å ikke stresse mer med det, men det er jo greit å si i deres situasjon når penger aldri er noe å tenke på. Jeg får se det an. Blir det mye mas er det mulig jeg bare lar det passere, selv om det er surt. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 Jeg antok at en student ikke hadde en leilighet med utleiepris på 16 000, derfor anslaget mitt ble feil. Uansett, de 2000 kronene skatter du jo nå av siden en husleiepris på 16 000 innebærer en total husleie på 192 000 i året og siden du ikke bor der selv. Så da vil det jo i praksis si at de 2000 vel reduseres til 1400 kroner etter skatt. Som igjen tilsvarer 3-5 timer med arbeid. Noe som du med all sannsynlighet blir minst å bruke om du skal etterfølge dette gjennom forliksrådet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #14 Skrevet 27. august 2014 Jeg antok at en student ikke hadde en leilighet med utleiepris på 16 000, derfor anslaget mitt ble feil. Uansett, de 2000 kronene skatter du jo nå av siden en husleiepris på 16 000 innebærer en total husleie på 192 000 i året og siden du ikke bor der selv. Så da vil det jo i praksis si at de 2000 vel reduseres til 1400 kroner etter skatt. Som igjen tilsvarer 3-5 timer med arbeid. Noe som du med all sannsynlighet blir minst å bruke om du skal etterfølge dette gjennom forliksrådet. Ho må jo skatte for penger ho aldri har tent.. Anonymous poster hash: 2d925...62e
Guybrush Skrevet 27. august 2014 #15 Skrevet 27. august 2014 Ho må jo skatte for penger ho aldri har tent..Anonymous poster hash: 2d925...62e Ehh nei?! Har du ikke leieinntekt i en periode betaler du heller ikke skatt. Skatt er knyttet opp mot nettopp inntekt. Du rapporterer inn hva du har fått av leieinntekt og beskattes av dette. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #16 Skrevet 27. august 2014 Jeg antok at en student ikke hadde en leilighet med utleiepris på 16 000, derfor anslaget mitt ble feil. Uansett, de 2000 kronene skatter du jo nå av siden en husleiepris på 16 000 innebærer en total husleie på 192 000 i året og siden du ikke bor der selv. Så da vil det jo i praksis si at de 2000 vel reduseres til 1400 kroner etter skatt. Som igjen tilsvarer 3-5 timer med arbeid. Noe som du med all sannsynlighet blir minst å bruke om du skal etterfølge dette gjennom forliksrådet. Forstår at det er forvirrende. Jeg utbroderte ikke rett og slett fordi tråden ikke handler om min finansielle situasjon Jeg eier en dyr leilighet, men jeg har også boliglån, ikke noe studielån og lite inntekt mens jeg er i utlandet. Så jeg er "rik" papir, men ikke veldig likvid kan man si. Jeg skal definitivt ikke bruke mye tid på dette, og noe forliksråd er det uansett ikke snakk om. Jeg fikk eposten fra ham imorges, så dette er ikke noe jeg har brukt mye tid på. Men å legge seg flat umiddelbart når det gjelder penger man potensielt har rett på er latskap synes jeg. Ville rett og slett sjekke om andre hadde samme situasjon og om det er et "åpenbart" svar, men det er tydelig at det er mer komplisert. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #17 Skrevet 27. august 2014 ^Med "ikke noe studielån" mente jeg selvsagt at jeg ikke mottar studielån til tross for at jeg studerer, ikke at jeg ikke har et tidligere studielån å betale for. Ikke det tråden handler om, bare en detalj. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5
Guybrush Skrevet 27. august 2014 #18 Skrevet 27. august 2014 Forstår at det er forvirrende. Jeg utbroderte ikke rett og slett fordi tråden ikke handler om min finansielle situasjon Jeg eier en dyr leilighet, men jeg har også boliglån, ikke noe studielån og lite inntekt mens jeg er i utlandet. Så jeg er "rik" papir, men ikke veldig likvid kan man si. Jeg skal definitivt ikke bruke mye tid på dette, og noe forliksråd er det uansett ikke snakk om. Jeg fikk eposten fra ham imorges, så dette er ikke noe jeg har brukt mye tid på. Men å legge seg flat umiddelbart når det gjelder penger man potensielt har rett på er latskap synes jeg. Ville rett og slett sjekke om andre hadde samme situasjon og om det er et "åpenbart" svar, men det er tydelig at det er mer komplisert. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5 Er man ikke enig vil det enten innebære at man må krangle og true til seg pengene, og hvis det ikke fører frem må man gå til forliksrådet. Jeg forsto det som at det ikke finnes noen enighet mellom dere og tok en beregning for å se nytteverdi opp mot kostnad. Prinsipper er selvsagt verdifulle i seg selv, men jeg har erfart at det ofte kommer med en dårlig bismak når man ser hvor mye tid man har måttet bruke på det i ettertid. Hadde det vært slik at situasjonen var snakk om opplagt lureri osv hadde jeg nok også tenkt annerledes. Og jeg skjønner at folk har lån osv Det var bare en forklaring på hvorfor jeg antok det jeg gjorde.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #19 Skrevet 27. august 2014 Er man ikke enig vil det enten innebære at man må krangle og true til seg pengene, og hvis det ikke fører frem må man gå til forliksrådet. Jeg forsto det som at det ikke finnes noen enighet mellom dere og tok en beregning for å se nytteverdi opp mot kostnad. Prinsipper er selvsagt verdifulle i seg selv, men jeg har erfart at det ofte kommer med en dårlig bismak når man ser hvor mye tid man har måttet bruke på det i ettertid. Hadde det vært slik at situasjonen var snakk om opplagt lureri osv hadde jeg nok også tenkt annerledes. Selvsagt. Han er nok noe stresset og poengterte i eposten at de har lån å betale. Jeg har lagt inn betaling for de pengene jeg er enige i og skrev til ham at de er underveis og at jeg gir tilbakemelding når jeg har dobbeltsjekket ang. de resterende 2000. Så jeg har mitt på det rene i alle fall. Evt. vil jeg, som noen foreslo, skrive en epost og understreke at jeg har (lovmessig) rett men for å slippe drakampen kan vi splitte det i to hvis han går med på det. Anonymous poster hash: e4b9e...ae5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #20 Skrevet 27. august 2014 Jeg ville betalt ut fra den 18. og så får leietaker evt. ta saken videre. Han har en dårlig sak uansett. Det er du som har vært fleksibel (og det er bra), det er ikke noe han har krav på.Anonymous poster hash: 24b80...d0e 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå