Gå til innhold

La bestemor være dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en sønn og en datter på begge ca 1 mnd. Vi tenkte å sette de i barnehage ved neste august, men bestemor har tilbudt seg å være dagmamma for ungene når min perm er over.

Har noen erfaring med dette? Hvis det blir aktuelt tenker jeg i allefall bare å la de være der til de er litt større, rundt 2 år gamle.

Mine tanker:
Ja: de får være hjemme lenger, slipper å institusjonaliseres så tidlig, bygger et godt forhold med bestemor og får en rolig og mer behagelig start. Bestemor er ei herlig dame.

Nei: bestemor er litt inaktiv, og kan til tider ha psykiske plager som jeg kan se for meg kan gjøre det litt vanskelig for henne å aktivisere ungene på samme måte som ville blitt gjort i en barnehage. Bestemor lager veldig mye "usunn" mat (mye fløte, smør osv.. lytter ikke så mye når man prøver å prate om dette)

Anyone?

Anonymous poster hash: 386cf...484
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men jeg mener barnehage er absolutt supert! Barnet får sosialt samvær med andre barn, pedagogisk lek og de får utfolde seg både mentalt og kreativt i slike sammenhenger. Min bror, som er en hel del år ynge enn meg, gikk i barnehage fra ett år, og trivdes fra første dag.

Så lenge mor og far er flinke til å bruke tid sammen med barnet etter jobb og før leggetid, synes jeg barnehage er helt supert, selv om barnet ikke er mer enn ett år.

Anonymous poster hash: d217b...44f
  • Liker 1
Skrevet

Har bestemor et realistisk bilde av hva det vil si å passe/aktivisere to ettåringer hver eneste dag?

Hvis den siste erfaringen hun har fra barnepass er å være mamma selv, for mange år siden, ville jeg vært skeptisk...

Anonymous poster hash: c1b88...ba7
  • Liker 2
Skrevet (endret)

I dette tilfellet ville jeg sagt nei. Det er ekstremt viktig at hun lytter til dere og følger deres ønsker om hun skal være dagmamma og hun høres ikke ut som en lett person.

Selv hadde jeg og mine søsken farmor som dagmamma, men jeg selv syns at det ble for lenge. Jeg gikk kun ett år i barnehage og da i en knøtt barnehage, så sleit veldig med å forholde meg til mange mennesker når jeg begynte på skolen. Men fordi jeg var veldig innesluttet. Så om dere velger å ha bestemor som dagmamma så er det bra at det ikke blir i mange år.

Edit: kanskje feil å si at hun ikke er lett, men om hun ikke klarer å aktivisere regelmessig så vil barna nok kjede seg. Og sun kost syns jeg er viktig.

Endret av Yesterday
Skrevet

Er det snakk om din eller barnas bestemor? Jeg spør fordi jeg vil si alder er relevant her iom at det er greit å være i ok fysisk form til å fly etter to potensielt aktive 1-åringer.

Dersom din vurdering er at hun er flink med barn, at hennes psykiske problemer ikke er så store at de vil være et problem for lange dager med to små barn, og hun virkelig ønsker det, hadde jeg takket ja. Det høres ut som den optimale starten på at begge foreldre skal i jobb, spør du meg. Men det forutsetter jo at hun er skikket til oppgaven og det er jo vanskelig for oss å si.

• Liker 2
Skrevet

For øvrige ville jeg ikke vært så bekymret for at barna fikk en del smør og fløte, så lenge hun ikke propper i dem godteri dagen lang. Men det er klart, at dere burde ha en god kommunikasjon generelt sett. Og om hun ikke følger deres instrukser til punkt og prikke, bør dere jo kunne stole på at hun ikke har for vane å gjøre helt motsatt av hva dere ønsker.

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke være hjemme selv. Man får jo mye kontantstøtte nå så kanskje man klarer seg ved å kutte litt utgifter??? Barn har det best hos mamma eller pappa👍😄

Anonymous poster hash: d4555...ff5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde farmor som dagmamma da jeg var liten, og gikk kun ett år i barnehage. Den barnehagen var en familiebarnehage, med veldig få barn. Det ble mildt sagt ganske overveldende for meg å begynne på skolen med så mange flere barn enn det jeg var vant til. Jeg sleit på starten av barneskolen og var veldig sjenert. Det positive var at jeg ble veldig knyttet til min farmor, noe jeg fortsatt er :)

Skrevet

Hva med å ha de 3 dager i barnehage og to dager hos bestemor? Eventuelt at du jobber 60 % og ha de selv 2 dager i uka, de tre du jobber hos bestemor?

Slik gjorde vi det. Jeg gikk ned i 60% stilling, og så hadde bestemor (min mor) han de andre dagene. Hun orka ikke ta på seg fulle uker med en liten pjokk.

• Liker 2
Skrevet

Å passe to så små unger på heltid er krevende, og ikke noe jeg ville utsatt bestemor for. Kan hun ikke heller være en ekstra ressurs for dere, og hjelpe til med å hente tidlig nå og da eller invitere dere på middag av og til i ukedagene?

Anonymous poster hash: 8d84d...218

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Hva med halv plass hos bestemor, andre halvpart i barnehage?

Skrevet

Våre har alltid hatt 80% plass med en dag hos mormor. Kunne hatt 60% og en dag hos farmor også om min mann hadde villet, men han mener hun er for gammel og klarer ikke helt følge med i svingene for hva barna finner på. Hun er altfor inaktiv også så det hadde blitt mye farmor i sofaen med barn som ikke gjør så mye, eller farmor på kjøkkenet (ja, det går an å bruke over en time på Toro tomatsuppe!). Mormor-dagen til barna er super. Da leverer vi sånn at de får frokost der, de går ofte lange turer med nistemat. Etterpå leker de inne eller ute, eller drar på kafé om det er stygt vær. Hun har også mye leker til dem.

Det aller beste synes jeg, det er om besteforeldre henter tidlig i barnehagen innimellom :)

Anonymous poster hash: a7f38...3e4
Skrevet

Hva med ulønnet permisjon? :)

Skrevet

Hadde selv farmor som dagmamma, sånn ca fra jeg var nesten ett år og til jeg var to, men hun var også masse barnevakt for meg etter det, og jeg var med henne på hytta ofte. Fra jeg var tre (ca) gikk jeg i park, og var hele tiden mye ute sammen med ungene i nabolaget.

Farmor var en aktiv dame og jeg fikk være med på alt fra brødbaking til handling og venninnebesøk. Ikke passivt i det hele tatt, og jeg fikk masse oppmerksomhet.

Skrevet

Når min sønn var ett år ønsket jeg ikke å la han starte i barnehage, så jeg ble dagmamma. Jeg ville bare ha et dagbarn, men en i familien ringte og spurte om jeg også kunne ha deres datter som da var to år. Da hadde jeg tre barn, en på ett, en på to som også brukte bleier og en på tre og et halvt som var blitt grundig bortskjemt av sin bestemor. Det var derfor foreldrene ville ha dagmamma, det var ventetid på barnehageplass.

Det gikk bra. Jeg hadde plutselig tre unger fem dager i uka. Min sønn lærte seg mye, blant annet ble han ikke bortskjemt med oppmerksomhet. Jeg gikk mellom krangler med de på to og tre år. Treåringen furtet ofte, men jeg lot som ingenting og var aldri sint og furtingen gikk raskt over. Men ungene måtte jo lære å ta hensyn til hverandre og ikke vente at jeg kom løpende som en gal straks de syntes noe var krise.

Treåringen var bortskjemt og foreldrene hadde fortalt hva de trodde ville være løsningen. Bort fra bestemor som ga etter for alt. Det ble et mareritt for dem. De la merke til at treåringen ble mindre kravstor og var blid og søt. Vi laget mat, kaker, sølte med maling og plastelina, var ute og akte.

Jeg ville ikke valgt min mor som dagmamma. Men om min sønn en dag spør om jeg vil stille opp som dagmamma vil jeg svare, det er greit par dager i uka, og kanskje noen uker, men ikke på fast basis. Men jeg ville aldri skjemt bort et barnebarn mer enn andre. Det er ikke fordi jeg er så fornuftig, men fordi jeg hater drittunger.

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint å bruke muligheten til å la bestemor være dagmamma - men ikke hver dag. Tre dager i bhg og to hos bestemor for eksempel - så blir ingen av delene så overveldende.

Skrevet

Jeg ville gitt bestemor en sjanse. Men ville også pratet om hva du mener er retnings innen barneoppdragelse. Jeg er ofte svært skeptisk fordi mange påfører barn skamfølelse og skyld, og også et stempel. Når noen sier "du er dum" når du er en unge og har sølt melk på bordet, er det å stemple. Jeg tror jeg ville vært en super bestemor, hadde tatt de med på soppturer, en fisketur, på rideskole, kino, men tusenfryd hadde foreldrene selv fått tatt seg av.

Du må vurdere selv. Men hvis hun har dårlige dager og sliter psykisk ville jeg faktisk ikke forventet at hun ble dagmamma på heltid. Det er en krevende jobb, og kan være en ensom jobb. For meg var det ikke ensomt, jeg hadde barn selv og kjente småbarnsmødre i nabolaget. "husmødre" som var jevngamle.

Jeg tror det fremdeles finnes ok dagmammaer? Jeg håper i alle fall det. Be om referanse, spør hva tilbudet innebærer, hvilke daglige aktiviteter, rutiner. Finn gjerne en i nabolaget, det er tryggere. Og se an hvor mange barn. Det finnes dagmammaer som lar barna se på tv, mens de selv chater med venninner, så forstår at bestemor kan føles tryggere.

Skrevet

Jeg var sammen med min bestemor da jeg var liten og hadde det helt supert. Bare gode minner og syns det var helt forferdelig da jeg måtte begynne i barnehage for å sosialiseres - jeg hadde det jo helt topp hos bestemor! :)

MEN: to 1åringer kan kanskje bli litt mye om hun ikke er i tipp topp form. Det kan vel bli mye for alle og en hver? Så lenge det er "vanlig kost" ville jeg ikke bekymret meg om det var smør og fløte i maten. Verre om det er sjokolade og godis hver dag.

Skrevet

Ta også forbehold at om det skjærer seg, og bestemor ikke takler to 1-åringer fem dager i uka, hva gjør du da? Du vil antagelig ikke få barnehageplass før året etter.

en deling mellom bestemor og barnehage høres lurt ut.

Skrevet

Jeg har tvillinger på 9mnd. Hadde ikke satsa på bestemor som dagmamma. Hun kommer til å slite seg ut! Helt utrolig hvor sliten jeg er av en dag, og teller timer til samboeren kommer hjem fra jobb 😜 Og jeg er forholdsvis ung og i god form. Nei, bestemor vil jeg bruke som barnepass når jeg behøver det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...