Gå til innhold

Vanlig at en førsteklassing tar seg en lur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har begynt i første , de siste dagene etter hun har kommet hjem og gjort lekser, så sovner hun på sofaen og sover en times tid. Er dette vanlig for en førsteklassing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er mye nytt å ta inn. hjernen må få tid til å innstille seg på en ny hverdag så det er ikke rart hun sovner etterpå

Anonymous poster hash: 6262a...aab
  • Liker 3
Skrevet

ok det var betryggende å høre, var et øyeblikk bekymret for at hun ikke var helt i form!

Skrevet

Er nok helt normalt i starten.

Anonymous poster hash: 84f67...410
Skrevet (endret)

Vi har ca 20 minutters busstur hjem fra skolen, og da sliter datteren min skikkelig med å holde seg våken, og flere ganger sovner hun. Tror nok bare de er slitne etter en dag med masse nye inntrykk, og de er jo bare 5-6 år :)

Endret av LatersBaby
Skrevet

Jeg jobbet en gang i en liten utenlandsk skole, der 1-3 trinn gikk sammen (i samme klasserom, ganske samme undervisning) fra klokken 9 til 14.30 hver dag. Der måtte de omorganisere, slik at fem-seksåringene i førsteklasse kun fulgte undervisningen til klokken 12, så fikk de en hvilestund alene og lekte med barnehagebarna ut dagen. Dette fordi samtlige av de minste sov over pultene sine, hver dag, etter lunsj.

Skrevet

Kan være hun bør sove mer om natta. Om hun ikke allerede legger seg veldig tidlig, prøv med tidligere leggetid

Skrevet

Kan være hun bør sove mer om natta. Om hun ikke allerede legger seg veldig tidlig, prøv med tidligere leggetid

Hun legger seg 19.00 !

Skrevet

Tja... Førsteklassinger på vgs sovner på bussen på vei hjem i disse tider fordi de er utslitt etter dagen, så at en 5/6-åring gjør dette er ikke så veldig rart. :)

• Liker 3
Skrevet

Hun legger seg 19.00 !

så mangel på nattesøvn er ikke grunnen. Da trenger hun vel den halvtimen da
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Mangler hun noen vitaminer og mineraler eller noe?

Det er ikke normalt at barn sover 1 times tid på sofaen før de legger seg ...

Jeg har aldri gjort det, og jeg kjenner ingen andre som har gjort det heller.

Det som er normalt er at barn får mye søvn om natten, og at de holder det gående hele dagen.

Anonymous poster hash: a6b18...161
Skrevet

Tja... Førsteklassinger på vgs sovner på bussen på vei hjem i disse tider fordi de er utslitt etter dagen, så at en 5/6-åring gjør dette er ikke så veldig rart. :)

De på vgs har vel lett for å sove for lite om natten,så ikke rart de sovner etter skoledagen, eller på skoledagen.

Men barn som sover nok om natten pleier da aldri å sove før de skal legge seg. Det er noe galt.

• Liker 1
Skrevet

De på vgs har vel lett for å sove for lite om natten,så ikke rart de sovner etter skoledagen, eller på skoledagen.

Men barn som sover nok om natten pleier da aldri å sove før de skal legge seg. Det er noe galt.

Ikke nødvendigvis.

Jenta er nå inne i sin andre skoleuke. Det å gå på skolen er i seg selv nytt for jenta, og legg på undervisning, lekser, nye venner og masse nye inntrykk, så får du en hjerne som arbeider på høygir og gjør jenta sliten. Så tidlig i skoleåret er dette helt normalt, og jeg ville ventet en stund til før jeg konkluderer med at det MÅ være noe galt.

Har du aldri vært i en situasjon hvor alt er nytt og kjent på kroppen hvor sliten du blir av det?

• Liker 5
Skrevet

Min niåring kan noen ganger være sliten og trenge en dupp :) Ser ingenting unormalt i det. (Jeg trenger jo også det innimellom!)

Så lenge nattesøvnen holder seg bra så la ungen få hvile :) Mulig det er lurt å la henne sove bare en halvtime istedet for en time hvis hun begynner å slite med søvnen om kvelden.

(Unger blir gjerne veldig slitne av mye som foregår i hodet, og det er helt naturlig ihvertfall ifm skolestart!)

Skrevet

Helt normalt! Blir sånn selv jeg når det er mye nytt. Er alltid ekstra sliten den første tiden i ny jobb f.eks. Da er det godt å få seg en liten lur. Jeg tror det hjelper på for å tolke og fordøye alle nye inntrykk også.

Skrevet

Min lillesøster har hatt behov for en "middagslur" hele livet.

Vi barna hadde alltid middag klokka 15 (hjemmeværende mor). Etter middagen sov min søster 15-20 minutter, så var hun opplagt nok til å være våken til leggetid etter barne-TV.

Nå er hun student, og tar fortsatt en liten lur hver dag.

Hun har blitt undersøkt av legen opp og nes og i mente, men det er ikke noe galt med henne. Noen trenger nok bare en liten dupp for å hente seg inn igjen.

Anonymous poster hash: 567bd...c5a

Skrevet (endret)

Dette har jeg aldri hørt om. Mangler hun noen vitaminer og mineraler eller noe?

Det er ikke normalt at barn sover 1 times tid på sofaen før de legger seg ...

Jeg har aldri gjort det, og jeg kjenner ingen andre som har gjort det heller.

Det som er normalt er at barn får mye søvn om natten, og at de holder det gående hele dagen.

Hun får Eyeq og tranpiller hver morgen:)

Ps kanskje det skyldtes omgangsyke fordi, datteren min begynte å kaste opp i går, og kaster opp litt i dag!

Endret av Anciol
Skrevet

Mange nye inntrykk gjør at man blir sliten. Men dersom det fortsetter slik veldig mye lenger, så ville jeg tatt henne med til legen. For det er ikke naturlig at 6-7-åringer skal måtte hvile middag.

Anonymous poster hash: 37fb5...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...