AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Nå har jeg begynt i ny jobb, 1.3 mil hjemmefra. Har ikke lappen, så da blir det buss. Og det, det er et h***** styr... Må ta bussen fra meg inn til byen, og bussen fra byen til jobb. Dette tar minimum 45 minutt, dersom bussene klaffer, og det er minimalt med kø. Og i en av Norges største byer, er det sjeldent minimalt med kø om morgenen. Det er faktisk ennå verre om ettermiddagen, og da er det aldri sitteplass på bussen heller. Jeg har syklet til jobb før, men da er det snakk om en 10 minutters sykletur som man ikke blir så svett av, eller 30 min med så å si bare nedoverbakke.. I følge Google maps vil det ta ca 45 min å sykle, og det kan høres riktig ut basert på tidligere sykkelturer. Jeg er ikke særlig godt trent, men kan nå ta meg en ok joggetur uten å krepere. Jeg ser også på det som en god mulighet til å trene mer, og bli kvitt de siste 10 kiloene jeg ikke har giddet å gjøre noe med ennå. Hehe. Er det noen her som har erfaring med å sykle slike avstander hver dag? Vær og vind er jo en ting, men jeg er redd for at det skal føles uendelig langt klokka halv 7 om morgenen. Dessuten blir jeg jo rød som en tomat i noen timer etterpå - tar seg bra ut på jobb det... Jada, er jo bare å prøve. Men jeg ønsker litt erfaringer. Anyone? Anonymous poster hash: f96fb...9da
ekkoet Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Jeg har syklet samme avstand til jobben min tidligere, har mange unnskyldninger for hvorfor jeg ikke gjør det lengre, men det er nå en annen sak. Jeg tar det som en treningsøkt, man må selvsagt dusje osv. når man kommer på jobb. Samme gjelder hjem igjen. De første dagene er turen hjem igjen et slit. Da er man i utgangspunktet litt stiv og sliten fra morgenen av, pluss at man kanskje er øm i skinkene etter å ha satt på et sykkelsete for første gang på lenge. Men dette er det bare å jobbe seg igjennom. En mulighet er jo å sykle til/fra jobb annenhver dag, dersom du har mulighet til å parkere sykkelen på jobb over natten.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Jeg har syklet samme avstand til jobben min tidligere, har mange unnskyldninger for hvorfor jeg ikke gjør det lengre, men det er nå en annen sak. Jeg tar det som en treningsøkt, man må selvsagt dusje osv. når man kommer på jobb. Samme gjelder hjem igjen. De første dagene er turen hjem igjen et slit. Da er man i utgangspunktet litt stiv og sliten fra morgenen av, pluss at man kanskje er øm i skinkene etter å ha satt på et sykkelsete for første gang på lenge. Men dette er det bare å jobbe seg igjennom. En mulighet er jo å sykle til/fra jobb annenhver dag, dersom du har mulighet til å parkere sykkelen på jobb over natten. Annenhver dag var faktisk en svært god ide! I alle fall i begynnelsen til jeg ser hvordan det er. Vi har sykkelgarasje, og bedriften ligger på et sted hvor det er mest bedrifter. Dessuten er sykkelen gammel og sliten, så blir den stjelt er det nesten en lettelse, så har jeg unnskyldning til å kjøpe en stilig ny en Anonymous poster hash: f96fb...9da
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Det som er fint med å sykle til jobb er at man blir mye mer våken enn om man sitter/står på bussen og halv/helsover. Og så er man våken når man kommer hjem etter en god runde frisk luft og mosjon. Ikke så lett for å bare sovne hen i sofaen. Tips: kjøp ordentlig polstret sykkelbukse. Selv med slik bukse blir du nok bra sår i rævva de første dagene om det er lenge siden sist du syklet, men det hjelper ganske kraftig. Det kan være tungt å komme seg ut når det er ruskevær og man er trøtt som en strømpe, men sånn føler jeg det er med all trening. De ti første minuttene er ofte kjipe, men så våkner man og det er egentlig ganske greit. Og når det blir en vane er det mye lettere for det. Når det blir en del av rutinen, på lik linje med å pusse tennene. Jeg føler det er mye lettere å gjøre det hver dag, enn "når jeg føler for det". Anonymous poster hash: e58be...c90 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Det som er fint med å sykle til jobb er at man blir mye mer våken enn om man sitter/står på bussen og halv/helsover. Og så er man våken når man kommer hjem etter en god runde frisk luft og mosjon. Ikke så lett for å bare sovne hen i sofaen. Tips: kjøp ordentlig polstret sykkelbukse. Selv med slik bukse blir du nok bra sår i rævva de første dagene om det er lenge siden sist du syklet, men det hjelper ganske kraftig. Det kan være tungt å komme seg ut når det er ruskevær og man er trøtt som en strømpe, men sånn føler jeg det er med all trening. De ti første minuttene er ofte kjipe, men så våkner man og det er egentlig ganske greit. Og når det blir en vane er det mye lettere for det. Når det blir en del av rutinen, på lik linje med å pusse tennene. Jeg føler det er mye lettere å gjøre det hver dag, enn "når jeg føler for det". Anonymous poster hash: e58be...c90 Ja, er det jeg tenker. Er like kjipt å sitte 2timer på bussen hver dag, og så måtte ta seg en times løpetur når man kommer hjem.. Da skal jeg sjekke ut garderoben i morgen, og sykle på fredag! :D Anonymous poster hash: f96fb...9da
Wiggins Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Annenhver dag var faktisk en svært god ide! I alle fall i begynnelsen til jeg ser hvordan det er. Vi har sykkelgarasje, og bedriften ligger på et sted hvor det er mest bedrifter. Dessuten er sykkelen gammel og sliten, så blir den stjelt er det nesten en lettelse, så har jeg unnskyldning til å kjøpe en stilig ny en Anonymous poster hash: f96fb...9da Hvis du har en gammel, tung og avfeldig sykkel, synes jeg det i seg selv burde være god nok unnskyldning for å kjøpe en ny. Det er veldig mye lettere og gøyere å sykle på en lett hybridsykkel av nyere årgang enn en gammel haug. 13 km burde ikke være noen avskrekkende distanse å sykle. Det vil nok oppleves som litt tungt i begynnelsen, siden du er utrent nå, men som du selv sier så trenger du å komme deg i form. Ganske raskt burde det gå raskere enn å ta buss. Hvis du skal kjøpe ny sykkel bør du ikke gå for de billigste alternativene. De har billige gir, bremser og hjul som blir fort slitt. 13 km til jobb blir 130 km i uka, da kan du ikke ha en sykkel med billigste komponentgruppe. Nå er det på slutten av sykkelsesongen, så det burde være mulig å gjøre et godt kjøp. Du burde for all del velge en med hydrauliske skivebremser. De slites mye saktere en vanlige felgbremser, og gir mye bedre bremseeffekt, særlig i regnvær. Du burde også velge en med stiv gaffel, jeg skjønner ikke hvorfor dempegaffel har blitt standard i Norge. Dempegaffelen veier mer, og du trenger den ikke hvis du bare skal sykle på asfalt. Nå er det allerede litt småkjølig om morgenen, så jeg vil anbefale deg å kjøpe et par gode sykkelhansker. Ordentlige sykkelhansker holder varmen mye bedre enn f. eks. ullvanter, særlig i regnvær. Her er noen ganske gode kjøp: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_953&products_id=6621 Kr. 5500, veier bare 10,8 kg! http://viperabikes.com/sykler/hybrid/s3-pro/ Veiledende kr 6500, fås blant annet hos Spinn. Burde være mulig å få den billigere nå på denne tida av sesongen. http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-explorer-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33657.aspx Kr. 4000. Aller helst ville jeg hatt en sykkel med bedre framgir enn på denne. 1
Wiggins Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Ja, er det jeg tenker. Er like kjipt å sitte 2timer på bussen hver dag, og så måtte ta seg en times løpetur når man kommer hjem.. Da skal jeg sjekke ut garderoben i morgen, og sykle på fredag! :D Anonymous poster hash: f96fb...9da Angående tid: Selv ville jeg brukt rundt 30 minutter på å sykle 13 km på lettkuppert vei med hverdagssykkelen min. Hvis du holder en snittfart på 20 km/t, som burde være høyst overkommelig med en hybridsykkel når du har kommet i litt bedre form, vil du bruke 39 minutter.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Hvis du har en gammel, tung og avfeldig sykkel, synes jeg det i seg selv burde være god nok unnskyldning for å kjøpe en ny. Det er veldig mye lettere og gøyere å sykle på en lett hybridsykkel av nyere årgang enn en gammel haug. 13 km burde ikke være noen avskrekkende distanse å sykle. Det vil nok oppleves som litt tungt i begynnelsen, siden du er utrent nå, men som du selv sier så trenger du å komme deg i form. Ganske raskt burde det gå raskere enn å ta buss. Hvis du skal kjøpe ny sykkel bør du ikke gå for de billigste alternativene. De har billige gir, bremser og hjul som blir fort slitt. 13 km til jobb blir 130 km i uka, da kan du ikke ha en sykkel med billigste komponentgruppe. Nå er det på slutten av sykkelsesongen, så det burde være mulig å gjøre et godt kjøp. Du burde for all del velge en med hydrauliske skivebremser. De slites mye saktere en vanlige felgbremser, og gir mye bedre bremseeffekt, særlig i regnvær. Du burde også velge en med stiv gaffel, jeg skjønner ikke hvorfor dempegaffel har blitt standard i Norge. Dempegaffelen veier mer, og du trenger den ikke hvis du bare skal sykle på asfalt. Nå er det allerede litt småkjølig om morgenen, så jeg vil anbefale deg å kjøpe et par gode sykkelhansker. Ordentlige sykkelhansker holder varmen mye bedre enn f. eks. ullvanter, særlig i regnvær. Her er noen ganske gode kjøp: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_953&products_id=6621 Kr. 5500, veier bare 10,8 kg! http://viperabikes.com/sykler/hybrid/s3-pro/ Veiledende kr 6500, fås blant annet hos Spinn. Burde være mulig å få den billigere nå på denne tida av sesongen. http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-explorer-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33657.aspx Kr. 4000. Aller helst ville jeg hatt en sykkel med bedre framgir enn på denne. Tusen takk for gode tips! Motivasjonen er på topp, og ny sykkel bør jeg kanskje gå til anskaffelse av ja. En 12 år gammel DBS damesykkel med slitne gir er gjerne ikke ideelt.. Takk! :D Anonymous poster hash: f96fb...9da
Wiggins Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Tusen takk for gode tips! Motivasjonen er på topp, og ny sykkel bør jeg kanskje gå til anskaffelse av ja. En 12 år gammel DBS damesykkel med slitne gir er gjerne ikke ideelt.. Takk! :D Anonymous poster hash: f96fb...9da Med tanke på ny sykkel vil jeg sterkt fraråde deg å kjøpe en damesykkel. Disse har ramme uten overrør (slik at man skal kunne sykle med skjørt), som er en mindre stabil konstruksjon enn herremodellene, som nettopp har overrør. Dermed må damemodellene gjøres tyngre for å bli like solide, pluss at mer av tråkkenergien går med til å sette ramma i bevegelse og ikke til framdrift.
Ylva Virvla Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Jeg har 7 km til jobb og sykler 3 ganger i uka. Kjører bil de to dagene jeg henter og leverer i barnehagen. Det er bra for psyken å få lys, sol og være ute i friluft. Før pleide jeg å trene i helger og etter jobb. Nå sykler jeg tre ganger i uka og går på en dansetime i uka. Det er kjempegreit å bruke den tiden man bruker på transport på trening. Å ha fri etter jobb og i helgene. Jeg har også dårlig bussforbindelse til jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Det fine med å sykle såpass langt er at man uansett må dusje når man kommer frem, så frem til da kan man si litt "fuck it". Morgenrutinen hjemme går raskere, og det er ikke så nøye om været er dårlig, fordi man får hengt opp tøyet sitt og etter en dusj er man fresh og klar til arbeidsdagen. Nå har jeg kort avstand og går til jobb, men det er alltid irriterende når jeg har pene sko/kåpe og det plutselig begynner å regne bortover. Anonymous poster hash: 61031...bc9 1
Gjest Iben Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Bare pass på å sykle på fortau og sykkelstier, sånn at du ikke sperrer for trafikken. Husk at hjul ikke gjør deg til trafikant, det er det motor som gjør. 1
Plengionika Skrevet 27. august 2014 #13 Skrevet 27. august 2014 (endret) Har ikke lest igjennom alle svarene du har fått, men jeg kan jo begynne med å si st jeg sykler 2,4 mil hver dag (utenom helg). Er ikke særlig mye opp og ned men for det meste flat bakke. Jeg var heller ikke veldig godt trent og det var litt tøft de første ukene, men så tilpasser kroppen seg og det blir lettere for hver dag. Må ærlig innrømme at jeg er litt sliten når jeg kommer hjem etter 8 timer jobb + stkkelturen hjem. Men da trenger jeg ikke så mye ekstra trening på ettermiddagen og kan tilbringe tid med familien, så det er absolutt verdt det for meg. Edit: altfor mange skrivefeil Endret 27. august 2014 av Plengionika
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #14 Skrevet 27. august 2014 Jeg syklet til jobb i en periode i en tidligere jobb, litt under en mil. Hadde det ikke vært dusj på jobben så hadde jeg ikke gjort det, har du dusj på jobben? Jeg svetter veldig så en kattevask under armene hadde ikke hjulpet. Anonymous poster hash: d42ad...c31
Wiggins Skrevet 27. august 2014 #15 Skrevet 27. august 2014 Bare pass på å sykle på fortau og sykkelstier, sånn at du ikke sperrer for trafikken. Husk at hjul ikke gjør deg til trafikant, det er det motor som gjør. Helt feil. Sykler og biler har lik rett til veien, selv om mange bilister tror noe annet. Syklister har ikke noe på fortauet å gjøre, der skal fotgjengerne gå. At norske byer stort sett har et elendig eller ikke-eksisterende sykkelveinett er ikke oss syklisters feil, så vi må i stor grad sykle i veibanen. 3
Gjest Iben Skrevet 27. august 2014 #16 Skrevet 27. august 2014 (endret) Helt feil. Sykler og biler har lik rett til veien, selv om mange bilister tror noe annet. Jeg snakker ikke om hva dere "har lik rett til" i henhold til loven. Jeg snakker om hva som bør være normal folkeskikk. Å sulle rundt på norske bilveier uten et motorisert kjøretøy er rett og slett bare plagsom oppførsel som man burde holde seg for god til, uavhengig av hva loven sier. Endret 27. august 2014 av Iben
Wiggins Skrevet 27. august 2014 #17 Skrevet 27. august 2014 Jeg snakker ikke om hva dere "har lik rett til" i henhold til loven. Jeg snakker om hva som bør være normal folkeskikk. Å sulle rundt på norske bilveier uten et motorisert kjøretøy er rett og slett bare plagsom oppførsel som man burde holde seg for god til, uavhengig av hva loven sier. Så istedenfor å komme seg rundt på en måte som ikke forurenser, gir mosjon og dermed folkehelse og tar lite plass, så bør folk heller komme seg rundt på en måte som forurenser, ikke gir mosjon og tar mye plass? Loven er faktisk det som sier hva vi kan og ikke kan gjøre her i landet. At du synes det er forferdelig å måtte ligge bak en syklist i noen hundre meter før du kan kjøre forbi får du bare tåle. Bare i Oslo er det estimert at nesten hundre personer dør hvert år på grunn av luftforurensning, hovedsakelig forårsaket av biler. Vi trenger derfor flere som sykler, ikke færre. 2
Gjest Iben Skrevet 27. august 2014 #18 Skrevet 27. august 2014 (endret) Så istedenfor å komme seg rundt på en måte som ikke forurenser, gir mosjon og dermed folkehelse og tar lite plass, så bør folk heller komme seg rundt på en måte som forurenser, ikke gir mosjon og tar mye plass? Hvem bryr seg om forurensing, folkehelse og din mosjonering? Vi vil komme oss fort fram dit vi har planlagt, uten at syklister sperrer veiene og irriterer. For all del, du må gjerne sykle på veiene dersom du klarer å overholde fartsgrensene. Men klarer man ikke det, da er man en "trafikksinke", og de er det ingen som liker. Politiet stopper nå faktisk bilister som sinker trafikken, og det burde de gjøre med syklister også. Loven er faktisk det som sier hva vi kan og ikke kan gjøre her i landet. Du og andre syklister ville vært som skapt for å leve i Det Tredje Riket. Endret 27. august 2014 av Iben
Wiggins Skrevet 28. august 2014 #19 Skrevet 28. august 2014 Hvem bryr seg om forurensing, folkehelse og din mosjonering? Vi vil komme oss fort fram dit vi har planlagt, uten at syklister sperrer veiene og irriterer. For all del, du må gjerne sykle på veiene dersom du klarer å overholde fartsgrensene. Men klarer man ikke det, da er man en "trafikksinke", og de er det ingen som liker. Politiet stopper nå faktisk bilister som sinker trafikken, og det burde de gjøre med syklister også. Du og andre syklister ville vært som skapt for å leve i Det Tredje Riket. Veiene her i landet er faktisk ikke bygget for biler alene, det er lov for syklister å ferdes der. Det er faktisk et viktig demokratisk poeng: Ikke alle har råd til bil, ikke alle har råd til å ta sertifikat, noen har tilstander som gjør at de ikke kan kjøre bil, men godt kan sykle. En bil som kjører sakte er mye vanskeligere å passere enn en syklist, fordi bilen tar mye plass. Som jeg sa tidligere så er det et elendig sykkelveinett her i landet, men syklister har ingenting på fortauet å gjøre. En syklist kommer lett opp i 25 km/t på flatmark, det er en dårlig kombinasjon med fotgjengere som går i 3-5 km/t. Hvorfor det bygges såkalte gang-og sykkelveier er for meg en gåte, det vitner om at vegmyndighetene ikke har noen forståelse av hvordan det er å sykle. Men inntil det blir ordentlige sykkelveier her i landet kan vi ikke nekte folk å sykle. Som sagt trenger vi færre folk som kjører bil og flere som sykler, ikke motsatt, både p.g.a. forurensning, men også fordi det vil gi bedre folkehelse, f. eks. med færre tilfeller av diabetes. Så du synes at det å ville følge loven er en nazistisk holdning? Våre lover er faktisk vedtatt i et demokrati, ikke et diktatur. 2
Wiggins Skrevet 28. august 2014 #20 Skrevet 28. august 2014 Et tips til TS her, som jeg håper hun leser selv om tråden er i ferd med å utarte: Du bør koste på deg en manometerpumpe. Med vanlig håndpumpe er det vanskelig å få noe mer enn to bar trykk i dekket. På en vanlig brukssykkel kan du godt ha fire bar, og du merker stor forskjell på å sykle med to eller fire bar. Med lavere trykk blir dekket mer deformert, og det blir mer rullemotstand. Trykket synker merkbart på bare et par dager. Det tar deg under et minutt å sjekke trykket med manometerpumpe, men det kan spare deg flere minutter på 13 km hvis du sykler med fire bar versus 1,5 bar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå