Gå til innhold

Voldtatt av "redningsmann"!

Gjest Fraggel

Anbefalte innlegg

Poirot: Jeg ser poenget med å ikke stille straffer opp mot hverandre. Og dette er ikke noe angrep på deg personlig, men heller et spørsmål til staten Norge; Hvordan kan staten forklare at det å ødelegge et annet menneskes liv, ikke skal straffes hardere enn det det gjør nå?

Mulig det er lettere å bevise falskmyntneri enn at noen faktisk har begått overgrep, men det virker så urettferdig.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot
Og dette er ikke noe angrep på deg personlig, men heller et spørsmål til staten Norge; Hvordan kan staten forklare at det å ødelegge et annet menneskes liv, ikke skal straffes hardere enn det det gjør nå?  

Mulig det er lettere å bevise falskmyntneri enn at noen faktisk har begått overgrep, men det virker så urettferdig.

Catzy

Har ikke med bevis å gjøre, men å unngå at gud og hvermann av folk flest trykker opp penger. De færreste ville voldtatt, om så straffen var 3 uker. Mange ville trykket penger. Derfor må straffen for å trykke penger være høy. Mao allmennprevensjon. Sraffen for å voldta skyldes mer individualprevensjon og beskyttelse av samfunnet.

Strafferammene for å voldta er høye, så de er det lite å si på. Det er prsksisen som gjør at de får lav straff.

Selv synes jeg forøvrig straffepraksisen for å voldta er for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Da burde det ikke være så høye straffer for drap heller da? For de som er i stand til å drepe, dreper jo uavhengig om det er 1 år eller 21 år for drap?

Etter mitt syn er det bare en ting som er verre enn voldtekt og det er drap. og at de to forbrytelsene er nært knyttet til hverandre. Derfor syns jeg man skal sammenligne strafferammene for voldtekt med drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Da burde det ikke være så høye straffer for drap heller da? For de som er i stand til å drepe, dreper jo uavhengig om det er 1 år eller 21 år for drap?  

Etter mitt syn er det bare en ting som er verre enn voldtekt og det er drap. og at de to forbrytelsene er nært knyttet til hverandre. Derfor syns jeg man skal sammenligne strafferammene for voldtekt med drap.

Strafferammene er faktisk like som drap....

Jeg skrev jo ikke akkurat noen uttømmende oppgave om straffeutmålingsteori...

Drapsrammene utmåles med bakgrunn i følgende elementer:

-alminnelig rettsoppfatning-individualpreventivt

-beskytte samfunnet

-almennpreventiv (men de fleste dreper i affekt og ville uansett ikke drept om det var helt ok, så dete veier ikke tungt, som du selv påpeker)

-rehabilitering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Kan man få lovens strengeste straff hvis man voldtar noen?

Ja

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

B) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel i minst 2 år dersom

a) den seksuelle omgang var samleie, eller

B) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,

B) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller

d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Okey.

Men det hørtes ut som det måtte ganske brutale voldtekter til for at det ble 21 år. Omtrent som i Baneheia, og der var det jo brutale drap i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skjelte henne ut og fortalte at hans ære var krenket...

..sa den staaaaaaaaaakkars krenka mannen før han dro jenta inn i buskaset og ødela henne psykisk for livet!!

Ja, han må ha hatt det trasig ....stakkars.... *tsk-tsk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg at man skal gjøre noe med praksisen. Strafferammene ser greie ut for meg. Lurer på hva som gjør at dommere ikke setter strengere straffer? Mener å huske det ble sendt ut rundskriv om høyning av strafferammene. (?)

På den annen side, med de fengselskøene man har, så spørs det vel når man faktisk får sonet den straffen man har fått.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Lurer på hva som gjør at dommere ikke setter strengere straffer? Mener å huske det ble sendt ut rundskriv om høyning av strafferammene. (?)

Catzy

Vel det skal jeg si deg:

Underdomstolene følger ikke opp det Høyesterett har sagt.

Og hvorfor ikke det?

Jo fordi, når mange av oss dødelige kalles inn til jurytjeneste/legdommertjeneste, så synes så mange så synd på tiltalte, og ser ned på den voldtatte at mange velger å gå imot den juridiske dommeren mht straffegivning.

Forskning viser at mange ønsker strengere straffer. Men når de møter en ekte kriminell og har mulgiheten til å påvirke slikt, så snur de på flisa, for "akkurat han her" var det jo så synd på...

Folk flest har en tendens til å glemme at vanlige folk er i flertall i ENHVER straffesak som avgjøres her i landet. Alle skylder på juristene.

Jeg for min del synes den lave straffepraksisen er en SKAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at mange ønsker strengere straffer. Men når de møter en ekte kriminell og har mulgiheten til å påvirke slikt, så snur de på flisa, for "akkurat han her" var det jo så synd på...

Folk flest har en tendens til å glemme at vanlige folk er i flertall i ENHVER straffesak som avgjøres her i landet. Alle skylder på juristene.

Jeg for min del synes den lave straffepraksisen er en SKAM.

Godt poeng, det med legdommere og folk flest. Kanskje man burde drive litt mer holdningsskapende arbeid blant folk på forhånd, slik at de som er legdommere ikke reagerer på standardmåten du skisserer.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Godt poeng, det med legdommere og folk flest. Kanskje man burde drive litt mer holdningsskapende arbeid blant folk på forhånd, slik at de som er legdommere ikke reagerer på standardmåten du skisserer.

Catzy

Ja, men samtidig er jo reaksjonen "ekte" og det er jo hele poenget med å ha legdommere...

Vanskelgi det der.

Du ser det innimellom om du leser referering fra dommer i avisene, at legdommerene har stemt imot fagdommeren.

Men det skjer jo selvsagt ikke alltid, og jeg synes ellers at både aktorer og dommere burde bli litt strengere også. Men så er det dette med at man ikke kan øke straffepraksisen veldig mye over natta (utenom ved lov), fordi enhver skal kunne forutse en straff når man begår en handling. Tenk om det plutselig ble idømt deg 3 års fengsel for å kjøre for raskt, mens det dagen før ble gitt bot til en annen. Du ville nok ikke kjørt så raskt om du hadde visst om dette.... Kan selvfølgelig ikke sammenliknes med voldtekt, men i juss handler mye om prinsipper og prosessreglene er like for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...