Gå til innhold

Hvor ofte kan man jogge og sykle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jogga en del de siste to åra. Går det greit å jogge 4 ganger impuls og jogge to?

Anonymous poster hash: 45a10...e72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i all verden betyr "4 ganger impuls og jogge to"?

Du kan jogge så mye du vil så lenge du gir kroppen din nok tid til å restituere seg. Hvis du ikke får nok hvile og søvn vil du trene deg i senk. Det er det enkle svaret.

Hvordan du bør trene avhenger av hva som er målet ditt. Generelt mener jeg at det er best å trene for å oppnå best mulig kondisjon på den tida man kan bruke på trening, da vil vektnedgang (for de som måtte trenge det) komme av seg selv, så lenge man har et noenlunde fornuftig kosthold. Det forutsetter selvsagt at den fysiske aktiviteten ikke begrenser seg til 2-3 timer på treningsstudio i uka og at man sitter på sofaen eller foran TV/PC resten av tida. Man må være i litt bevegelse hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Det skulle ikke stå "impuls", men dager i uka... dumme stavekontroll :P

Jeg bare tenkte på hva som evt ville bli for mye, sånn i forhold til restitusjon og fremgang. Hva som er skadelig. Men jeg kan kanskje jogge og sykle annenhver dag, med en eller to hviledager?

Anonymous poster hash: 45a10...e72
Skrevet

Om det blir for mye kjenner du best selv.

Generell tommelfingerregel: Hvis du kjenner deg litt sliten etter økta i går kan du godt ta en joggetur i dag også, men så bør du ha en hviledag. Hvis du kjenner deg mer enn bare litt sliten bør du ta en hviledag i dag. Etter en hviledag skal du kjenne deg fullt restituert, hvis du ikke er det har du trent for hardt.

Hvis du trener etter en slik regel vil du være bortimot garantert å ikke bli overtrent. Du vil kanskje kunne få litt bedre framgang ved å presse deg mer, men man bør ha trent noen år og kjenne kroppen sin godt før man trener mer enn fire ganger i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...