Gå til innhold

For mye bidrag - tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har søkt mye på nettet, men finner ikke helt svaret på jeg lurer på. Har også ringt NAV Innkrevning, men synes de gir litt flytende tilbakemeldinger...

Har betalt for mye bidrag i noen mnd, og fikk for noen dager siden vedtak om endring.
Hvordan går man frem? Hvordan krever man tilbake bidraget? Har hørt man kan sende en regning, eller gå via er det namsmannen?
Har krav på pengene da det ble søkt inn til nav i slutten av juni, bidraget løp, og vedtaket gjelder fra 01.07.

Anonymous poster hash: 8cc27...d9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget er forresten justert ned til kr. 0,- i mnd, så det går ikke an å trekke fra på kommende bidrag...

TS

Skrevet

Da sender du et brev og spør, NAV. Åringe er ingen hjelp i.

Men vedtak har skjelden eller aldri tilbakevirkende kraft.

Anonymous poster hash: 677d8...483

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo ikke stemme - søkte i slutten av juni og vedtaket gjelder nå fra 01.07. Svart på hvitt betalt feil i tre mnd.

Er jo penger som skal kunne kreves tilbake.

Gjest Blondie65
Skrevet

Selvsagt skal du ha det.

Vedtaket har et saksnummer og en saksbehandler. Send e-post til saksbehandler med oppgitt saksnr i em et og oppgi kontonr samt spør når du kan forvente pengene.

Skrevet

Takk for svar.

Har hørt at noen har krevet tilbake direkte fra BM?

Er redd dette kan ta lang lang tid. Særlig dersom det går via NAV.

TS

• Liker 1
Skrevet

Fedre som ikke betaler 1 krone i bidrag og til og med krever tilbake det lille de har bidratt med er rett og slett sinnsykt provoserende. Og viser hvor liten man unner sitt eget barn, for det er faktisk til barnet og ikke til mora. Og barn er IKKE gratis!!

Anonymous poster hash: 1f19f...1f1

• Liker 6
Skrevet

Fedre som ikke betaler 1 krone i bidrag og til og med krever tilbake det lille de har bidratt med er rett og slett sinnsykt provoserende. Og viser hvor liten man unner sitt eget barn, for det er faktisk til barnet og ikke til mora. Og barn er IKKE gratis!!

Er dette en far? Jeg gikk glipp av den infoen.

Anonymous poster hash: bbbba...6cc

• Liker 1
Skrevet

Visste du at det også finnes mødre som betaler bidrag?

• Liker 2
Skrevet

Er dette en far? Jeg gikk glipp av den infoen.

Anonymous poster hash: bbbba...6cc

Vel, siden der står kreve pengene rett fra barnemor så regner jeg med det er en far. Men ok. Jeg burde sagt foreldre som ikke bidrar til noe til barna sine.

Skrevet

Hehehehe nei, jeg har ikke informert om hvilket kjønn det er snakk om, ei heller informasjon om situasjon. Snakk å trekke raske konklusjoner.

Alle vet at barn ikke er gratis, og NAV driver ikke og regner barnebidrag via skjønn, men via evne.

Hva syns du man skal gjøre når man faktisk ikke har råd til å betale for barnet sitt?

Det står heller ikke opplyst noe om hvem barnet bor hos eller hvordan samværet eller barnetrygden er fordelt.

For alt du vet kan jeg ha blitt rævkjørt av en eks som f.eks har løyet om samvær osv.

Jeg skal se gjennom fingrene på dette og anta at det kun var en utblåsning som fikk utløp her, og at det ikke har med noen antagelse om min situasjon å gjøre :-) for den vet ingen her inne noe om.

Skrevet

PS: det står ingenting om barnekor. Det står BM. Kort for BidragsMottaker...

TS

Skrevet

barnemor. autocorrect...

TS

Skrevet

Takk for svar.

Har hørt at noen har krevet tilbake direkte fra BM?

Er redd dette kan ta lang lang tid. Særlig dersom det går via NAV.

TS

Dette!

Pengene er jo utbetalt BM og brukt på barnet.

Mor må betale tilbake til nav og så får du de etter hvert.

Men at NOENS bidrag kan settes til 0,- er direkte uansvarlig av nav. Alle er i stand til å bidra med noe økonomisk til barnet sitt.

Anonymous poster hash: b7889...2c5

Skrevet

Man kan faan ikke skrive én post på KG før man blir lynsjet. Om det så handler om hvilke sokker man skal velge å ta på seg...

Ingen vet noe om situasjonen det er snakk om og kan derfor ta seg en bolle.

Det ligger veldig mange ting til grunn for avgjørelsen.

I tillegg er det slik at når barnet er på samvær her må vi holde h*n med alt ettersom BM nekter å sende med noe.

Barnet blir betalt for, og det grundig. BM har GODT med penger, mens BY betaler alt som BM SKULLE sendt med, og barnet har derfor dobbelt opp med alt. Absolutt ALT.

Så dette barnet er ikke gratis på vår regning nei.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Men vedkommer det tråden hva vi synes om BY som ikke betaler bidrag eller "stakkars" BM som må betale tilbake?

Uansett opererer nok NAV ut fra minste satser og livsopphold og kan man ikke yte ut fra disse reglene så kan man ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

<Ooops dobbel>

Endret av Blondie65
Skrevet

PS: Mitt innlegg innebar et lite slengspark til bidragsreglene - ikke BY eller BM her.

Det er veldig mange vriene saker, og mye følelser involvert når det kommer til avtaler rundt ens barn.

Jeg mente ikke å angripe TS.

Anonymous poster hash: b7889...2c5
Skrevet

Hvis ikke BM ønsker å betale tilbake direkte, så må du sette fram et krav til NAV. Så er det opp til dem å få tilbake pengene fra BM.

Regn med at dette tar tid, lang tid.

Skrevet

Takk for svar alle!

NAV kunne opplyse om at de sender regning til BM som har to uker (?) på seg på å betale tilbake. Pengene går gjennom NAV.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...