AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Svigermor eier en bolig hvis verdi på åpent marked er ca 2,3 millioner. Vi har selv boliglån på 1,4 mill(vil ikke tjene særlig på salg) - og hun ønsker at vi overtar hennes bolig, og kjøper en mindre til henne som vil koste omlag 1,8-2 mill. Altså vil det være en differense her på noen hundre tusen. Vi kan ikke lage hybel med bruksrett o.l, så regner med vanlige regler(uten at jeg har helt oversikt over hva det går ut på) gjelder. Saken med denne boligen er at den trenger endel oppussing, og alternativet vårt er å kjøpe noe nytt ferdigoppusset og ikke overta hennes bolig. Vi må bruke ca 500.000 iallefall på oppussing - eventuell vinning går kanskje helt opp i spinning her om man regner med diverse avgifter? Altså at vi ender opp med samme sum for alt som om vi kjøpte den på åpent marked? Spørsmålet mitt konkret er egentlig om noen vet hva avgiftene er, og hva slags beløp an må regne ut fra Anonymous poster hash: 3bf6e...cfb
Zzyzx Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Det er ikke lenger noen arveavgift. Arv skal likevel meldes til skatteetaten, om jeg ikke husker helt feil. Det som kommer i tillegg er eventuelt dokumentavgiften, men jeg vet ikke om den beregnes fra takst/markedsverdi eller faktisk kjøpesum.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Arveavgiften er det heldigvis slutt på. Dokumentavgift beregnes ut fra kjøpesummen. Sett en lav kjøpesum så blir også dokumentavgiften lav. Anonymous poster hash: de8ea...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå