Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei. Kjæresten min og meg skal nå flytte sammen. Vi er begge klare for det, og vet at dette kommer til å bli bra. Vi gleder oss til det.
Men når man flytter sammen for første gang, er det masse man må tenke på.
Jeg bor nå alene i en leilighet jeg leier, men denne er for liten til oss begge. Han bor fortsatt hjemme. Jeg studerer, og jobber ved siden av, mens han er ferdig utdannet økonom, søker jobber og har en annen jobb nå enn så lenge. Vi har en tålig grei økonomi, ingen barn. Så vet dere litt ;)

Det jeg da lurer på, er om noen av dere har noen tips når det kommer til dette å flytte sammen? Alt fra økonomi, sparingstips, tips til forholdet vårt når vi plutselig skal bo under samme tak, organisering osv. Alt hva man må tenke på når man nå skal samarbeide om absolutt alt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Siden din leilighet er for liten, så bør dere finne en større leilighet å leie.

Dere bør sette dere sammen og fortelle om inntektene og personlige utgiftene. Da kan dere sammen bestemme hvilken prisklasse og boligstandard er tålelig for begge.

Dere bør også diskuttere om dere skal ha fellesøkonomi (alt mitt er ditt, alt ditt er mitt) eller delt økonomi hvor alle fellesutgiftene (mat, bolig, transport, tv, Internet osv) deler likt, mens klær o.l. står dere individuelt for.

Skrevet

Siden din leilighet er for liten, så bør dere finne en større leilighet å leie.

Dere bør sette dere sammen og fortelle om inntektene og personlige utgiftene. Da kan dere sammen bestemme hvilken prisklasse og boligstandard er tålelig for begge.

Dere bør også diskuttere om dere skal ha fellesøkonomi (alt mitt er ditt, alt ditt er mitt) eller delt økonomi hvor alle fellesutgiftene (mat, bolig, transport, tv, Internet osv) deler likt, mens klær o.l. står dere individuelt for.

Vi har funnet en leilighet som vi mest sannsynlig får, den er større enn min og god plass til oss begge. Skal møte utleieren i morgen igjen for samtale.

Takk for tips. Veldig lurt å prate om økonomien! Er jo mest dette det går ut på. Så lenge vi er enige i ting, går det nok ;)

Skrevet

Slenger meg på her, kjæresten og jeg skal flytte sammen i desember og det blir første gang som samboer for oss begge. Har likevel gjort oss en del tanker som jeg tenkte jeg kunne dele, kanskje det kan være noe for dere også? Håper du ikke føler at jeg kupper tråden din.

Vi tenker å ha en separat, felles konto til mat som vi har et kort hver til. Men vet ikke om det er mulig å se hvem som har brukt hva?

Vi har begge behov for litt alene-tid og har derfor funnet oss en tre-roms. Siden jeg er ganske gira på interiør og han kunne brydd seg mindre, får han det ekstra rommet til et data-rom, så kan jeg styre på i resten av leiligheten som jeg vil. Kanskje det kan være lurt å snakke sammen om hva som er viktig for dere for å trives i eget hjem?

Anonymous poster hash: 6790c...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...